شاعر ، ناصرالدین: تفاوت بین نسخهها
جز (۱ نسخه واردشده) |
|
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۰۸
محتویات
الف - زندگینامه :
ناصرالدین محمد احمدالشاعر معاون نخست وزیر و وزیر آموزش و پرورش فلسطین در تاریخ 9/12/1961 در روستای سبسطیه واقع در حومه شهر نابلس ، به دنیا آمد . وی متأهل و دارای شش فرزند است .
الشاعر استادیار گروه فقه و حقوق و استاد تقریب بین مذاهب در دانشگاههای فلسطین و نیز رئیس دانشکده حقوق در دانشگاه النجاح الوطنیه در نابلس است .
وی سال 1980 دوره متوسطه را در دبیرستان سبسطیه به پایان رساند ، در سال 1985 در رشته فقه و حقوق با رتبه ممتاز موفق به اخذ مدرک لیسانس شد و چهار سال بعد یعنی در سال 1989 توانست در رشته فقه و حقوق گرایش پژوهشهای اسلامی در دانشگاه النجاح مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کند و با ارائه پایان نامه ای با موضوع " مفهوم مخالفت نزد اصولگرایان " ، این دوره را نیز با موفقیت به پایان برساند .
وی در سال 1996 توانست از بخش پژوهشهای خاورمیانه در دانشگاه منچستر انگلیس ، موفق به اخذ مدرک دکتری شود که پایان نامه دکتری وی " تقریب دو دین اسلام و یهود و جایگاه زن در هر یک از این دو دین " بود . بعد از آن ، وی به مدت دو سال در یک برنامه علمی در مورد دین و دمکراسی در آمریکا شرکت کرد که در آنجا نیز موفق به دریافت مدرک از آکادمی تحقیقات بین المللی آمریکا در دانشگاه نیویورک شد .
الشاعر بین سالهای 1985 تا 1989 در دبیرستان های دولتی فلسطین تدریس کرد و طی سالهای 1989 و 1990 عضو هیأت علمی گروه پژوهشهای اسلامی در دانشگاه النجاح الوطنیه در نابلس شد اما در این سال مجبور شد برای تحصیل در مقطع دکتری ، تدریس در دانشگاه را رها کند و به منچستر برود .
وی از سال 1996 عضو هیأت علمی و استادیار گروه فقه و حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه النجاح الوطنیه و همچنین برای مدت کوتاهی استاد دانشگاه القدس بود و نیز از سال 2001 رئیس دانشکده حقوق دانشگاه النجاح الوطنیه در نابلس شد .
وی نقش بارزی در عرصه فعالیتهای اجتماعی همداشته است از جمله در سال 1981 رئیس شورای اتحادیه دانشجویی در دانشگاه النجاح و از سال 1997 تا 2001 نیز عضو هیأت اداری منتخب سندیکای کارگران در دانشگاه النجاح الوطنیه برای 3 دوره شد .
وی عضو کمیته برنامه ریزی و توسعه در دانشگاه النجاح الوطنیه برای دو دوره و رئیس منتخب مجمع تعاونی مصرف کارگران در دانشگاه النجاح بود . الشاعر پس از تصدی مسئولیت آموزش و پرورش به همراه تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس ، دستگیر و در زندانهای رژیم اسرائیل زندانی شد .
ب - فعالیتها :
عمده ترین فعالیتهای علمی ناصرالدین الشاعر عبارتند از :
- تألیف کتاب " روند صلح فلسطین - - اسرائیل " همراه با ترجمه آن به زبان انگلیسی .
- تألیف کتاب " ائمه و واعظان در فلسطین میان واقعیت و خیال " .
- تألیف کتاب " حقوق انسان در پروسه های آموزش عالی دینی " .
- تألیف کتاب " اولویتهای اسرائیل " .
- تألیف کتاب " فرهنگ تعیین شده برای دانشجویان دانشگاه " .
- انتشار تحقیقات علمی متعدد در مجلات مهمی همچون العولمه ، الجندر ، العنف العائلی ، الصحه الایجابیه و غیره .
- درج مقاله در روزنامه ها و مجلات مختلف در زمینه های اجتماعی ، دینی ، اندیشه ، فرهنگی و غیره .
- حضور در چندین برنامه تلویزیونی در زمینه های فرهنگی ، دینی ، اجتماعی و اندیشه .
- ایراد سخنرانی های بسیار در مورد اوقاف و مسائل اسلامی .
- تأسیس مرکز کامپیوتر در دانشگاه النجاح الوطنیه در سال 2000 برای اهداف علمی .
- مشارکت در بسیاری از سمینارهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه در مورد مسائل زنان .
- مشارکت در تأسیس مرکز پزشکی در سبسطیه در سال 1996 به منظور ارائه خدمات پزشکی به روستاهای اطراف . این مرکز نقش برجسته ای به ویژه در زمان انتفاضه اول فلسطین ایفا کرد .
- مشارکت در بسیاری از نشستهای مربوط به مسائل جوانان و دیدار و گفت وگو با رهبران گروههای جوانان در فلسطین .
ج - دیدگاهها :
1 - بازداشت وزرا و نمایندگان :
الشاعر این گونه اقدامات اسرائیل که در ادامه اعمال فشارها علیه دولت تحت رهبری حماس از زمان روی کار آمدن این دولت منتخب مردمی انجام می گیرد را تشدید فشارهای خطرناک و تجاوز به حریم و حقوق نمایندگان مردم فلسطین برشمرده است .
وی قبل از بازداشتش اعلام کرده بود که خطرناک بودن این گونه اقدامات اسرائیل به دلیل سیاسی بودن تصمیمات آن است چرا که هیچ قانونی در جهان وجود ندارد که اجازه دستگیری وزیران و نمایندگان پارلمان که از مصونیت قانونی و دیپلماتیک برخوردارند را صادر کرده باشد .
الشاعر با اعتقاد به اینکه اسرائیل قوانین و عرف بین الملل را به رسمیت نمی شناسد و به همین دلیل تمام قوانین را نقض می کند ، از جامعه بین الملل می خواهد به نقض قوانین بین الملل از سوی اسرائیل توجه داشته باشد .
2 - اسرا :
موضوع اسرای فلسطینی در بند اسرائیل را می توان مهمترین مسأله در میان مشکلات پیش روی جامعه فلسطینی عنوان کرد ، به طوری که هر دولتی که در فلسطین روی کار می آید این قضیه را در اولویت کاری خود قرار می دهد .
مقامات مختلف فلسطینی تلاشهای گسترده ای را درسطح منطقه ای و بین المللی به کار می گیرند تا زمینه آزادی اسرای فلسطینی یا دست کم کاهش اذیت و آزار آنها را فراهم آورند . از جمله این افراد ناصرالدین الشاعر است که تلاشهای گسترده ای را در این زمینه انجام داده است .
الشاعر موضوع اهتمام به وضعیت اسرا و شهدای فلسطینی را یک مسئولیت ملی توصیف می کند و به عقیده او ، همگان باید خود را به نوعی در همدردی با اسرا و تلاش برای آزادی آنها سهیم بدانند . او معتقد است تمام اسرا باید آزاد شوند تا با کرامت و آزادانه در وطن خود زندگی کنند .
الشاعر با صراحت می گوید که موضوع اسرا نباید فقط در جلسات هیأت دولت مطرح شود ، بلکه باید این مسأله هر ساعت و هر لحظه مورد بحث و بررسی قرار گیرد .
وی معتقد است که اسرائیل از سکوت جامعه بین الملل استفاده کرده و حقوق اسرای فلسطینی را نقض می کند . به گفته او ، قضیه اسرا ، یک مسأله ملی و میهنی است و تمام مردم فلسطین بدون استثنا باید در قبال آن مسئولیت پذیر باشند .
الشاعر تأکید می کند که موضوع اسرا نباید رنگ و صبغه سیاسی به خود بگیرد و حقوق خانواده های اسرا و امتیازاتی که باید اسیران فلسطینی از آن برخوردار باشند اعم از حمایت ها و آنچه مستحق دریافت آنند ، باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد .
وی در عین حال بر تلاش جمعی برای ارجاع پرونده عملکرد دولت اسرائیل به دادگاه بین المللی به دلیل اقداماتی که بر ضد اسرای فلسطینی در زندانهایشان انجام می دهد تأکید می کند .
الشاعر دیدگاه برخی فلسطینیان که می گویند یا باید گرسنه بمانیم یا فرمانبردار باشیم را رد می کند و با صراحت می گوید نه گرسنه می مانیم و نه فرمانبرداری می کنیم بلکه باید تلاش کنیم .
الشاعر از جمله فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش در ارائه تسهیلات برای اسرا را برگزاری امتحانات نهایی برای کسانی که در مقطع دبیرستان تحصیل می کرده اند و اکنون در اسارت اسرائیل به سر می برند ، بیان می کند . به گفته وی ، برگزاری امتحانات برای افراد به بهترین نحو ، توسط وزارت متبوعش در داخل زندانهای اسرائیل انجام می شود .
3 - انتفاضه :
انتفاضه دوم در فلسطین که به انتفاضه الاقصی معروف شده و پس از ورود آریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل به داخل مسجدالاقصی در سپتامبر سال 2000 آغاز شد ، به عقیده بسیاری از صاحبنظران ، دستاوردهای مثبت زیادی برای مردم فلسطین از نظر دینی ، سیاسی ، اجتماعی و اخلاقی داشته است که از آن جمله افزایش میزان تدین در میان جامعه فلسطینی به ویژه در میان زنان و جوانان است .
مردم فلسطین از زمان انتفاضه الاقصی به طور فزاینده ای به قرآن و سنت پیامبر متمسک می شوند به طوری که طاعات و عبادات آنها افزایش و معاصی و منکرات آنها کاهش یافته است ، از جمله می توان به کاهش مصرف و خرید و فروش مواد مخدر ، لغو برخی جشنهای مبتذل ، کاهش شرب و خمر و غیره اشاره کرد .
ناصرالدین الشاعر نیز در این مورد معتقد است انتفاضه الاقصی درک و شعور دینی را در داخل جامعه فلسطینی گسترش و تعداد افراد با فرهنگ و تمدن را افزایش داده است . به عقیده وی این امر در دانشگاههای فلسطینی نیز تأثیر مثبتی داشته تا جایی که میزان فراگیری علم ، پایبندی به تدین و بازگشت به سوی خدا را در میان دانشجویان فلسطینی افزایش داده است .
وی همچنین بر این باور است که فعالیتهای دینی و اجتماعی در میان جنبشهای اسلامی ، چه در داخل جامعه یا دانشگاهها یا دانشکده ها یا مدارس از سوی کسانی که به دلیل تأثیر انتفاضه به مذهب روی آورده اند ، بیشتر است .
4 - قدس :
موضوع بیت المقدس و تأکید بر این مسأله کهمالکیت آن در اختیار مسلمانان فلسطین است و همچنین لزوم جلوگیری از یهودی کردن آنکه اسرائیل در تلاش برای تحقق این امر است ، همواره از اولویتهای دولت و مردم فلسطین بوده است و اگر مسأله اسرا را باید موضوعی ملی و میهنی برای مردم فلسطین برشمرد ، بحث بیت المقدس را می توان یک مسأله حیثیتی برشمرد که با عزت و کرامت مردم فلسطین در ارتباط است و هرگونه تجاوز به حریم آن توسط اسرائیل ممکن است پیامدهای منفی زیادی برای هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برجای بگذارد .
در قضیه بیت المقدس نیز همچون موضوع اسرا و بسیاری دیگر از مسائل مطرح در جامعه فلسطینی ، تمام مردم و مسئولان فلسطینی متفق القولند که نه تنها نباید بخشهای جدیدی از آن به دست اسرائیل بیفتد بلکه باید آن بخش که دولت یهودی در سال 1967 به اشغال خود درآورده است نیز بازستانده شود .
ناصرالدین الشاعر نیز به عنوان یک شهروند فلسطینی از حق فلسطینیان در مالکیت بیت المقدس دفاع می کند . وی عقیده دارد که ملت فلسطین در اصول و مبانی خود ثابت قدم است و حاضر نیست یک ذره از خاک بیت المقدس را به اسرائیل واگذار کند . او می گوید مردم فلسطین پرچم قدس را دائما با خود حمل می کنند و قدس در روح و قلب مردم فلسطین قرار دارد .
الشاعر قضیه قدس را مرتبط با عزت و کرامت مردم فلسطین می داند و به همین دلیل معتقد است هرگز یک ذره از این عزت و کرامت واگذار نخواهد شد .
وی با صراحت می گوید تا زمانی که سوره های اسراء و القیامه و نام مسجدالاقصی در قرآن وجود دارند ، مردم فلسطین نیز ثابت قدم بوده و در بیت المقدس و سایر مناطق فلسطین باقی می مانند .
5 - دیوار حائل :
موضوع ساخت این دیوار توسط اسرائیل که یکی دیگر از موارد نقض حقوق مردم فلسطین از سوی این رژیم است ، نه تنها یک مسأله فلسطینی بلکه به یک موضوع بین المللی تبدیل شده است به گونه ای که بسیاری از کشورهای جهان و حتی برخی اعضای شورای امنیت ، ساخت این دیوار را ناقض قوانین بین المللی برشمرده و بر لزوم تخریب هرچه سریع تر آن تأکید کرده اند و برخی کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی نیز بر لزوم توقف ساخت آن مقدار از دیوار که ساخته شده و عدم ادامه ساخت آن تأکید می کنند .
دیوار حائل همچنان که از نام آن پیداست با هدف جدایی اسرائیل از فلسطین ساخته شده است ، لذا از آنجا که مردم فلسطین اولین ساکنان این سرزمین بوده و اجداد آنها همگی قبل از ظهور دولت یهود در این سرزمین می زیسته اند ، ساخت این دیوار نه فقط بخشهایی از فلسطین را از بخشهای اشغال شده توسط اسرائیل جدا می کند ، بلکه باعث جدایی بسیاری از خویشاوندی ها و دوری بستگان از هم و حتی موجب وارد آمدن زیانهای بی شمار به اقتصاد فلسطین شده است زیرا در برخی نقاط ، این دیوار از میان زمینهای کشاورزی رد شده و به همین دلیل بخش کشاورزی در سرزمینهای فلسطینی را با بحران مواجه کرده است .
6 - به رسمیت شناختن اسرائیل :
الشاعر در مورد فشارهایی که بر ملت فلسطین برای به رسمیت شناختن اسرائیل وارد می شود ، اعتقاد دارد که حتی به رسمیت شناختن اسرائیل نیز مشکلی را حل نمی کند زیرا بدون ارائه تضمین های روشن و بدون وجود هرگونه محدودیتی برای اسرائیل در اقداماتش ، هیچ یک از اهداف به رسمیت شناختن اسرائیل تحقق نمی یابد .
وی بعید می داند که اسرائیل بتواند به عنوان شریکی مطمئن برای مذاکرات محسوب شود . الشاعر در این مورد ، موضوع یک جانبه گرایی اسرائیل در کرانه باختری را مورد بحث قرار می دهد و تأکید می کند تا زمانی که اسرائیل از این گونه اقدامات دست برندارد به رسمیت شناختن آن فایده ای نخواهد داشت .
مآخذ :
- WWW.elagha.net/gallerg/
- Government/Gov2006.html.
- WWW.islamonline.net/livefatwa/arabic/Guestcv.asp?hGuest ID=OXH2t8.
- WWW.server30. irna.com/ar/news/view/line-29/160629837 II21559htm.
- WWW.wafa.Pna.net/body.asp?id=87783/83147.
- WWW.Palestine-info/arabic/palestodag/reports/mokabalat06/naser.eldeen/17406,html.
- WWW.Palpress.ps/arabic/index.php?maa=Readstory$$channe/ID=40315.
- WWW.islamonline.net/arabic/daawa/2002/09/artichle05. shtml.
- WWW.alhayat-j.com/details.php?opt=3$$id=24466/25214.
- WWW.alquds.com/inside php?opt=3$$id=28957.