صلاح ، رائد

از دانشنامه فلسطین


شیخ رائد صلاح از رهبران برجسته جنبش اسلامی در سرزمینهای اشغالی 1948 است . وی در سال 1958 در شهر ام الفحم - - بزرگترین شهر مسلمان نشین سرزمینهای اشغالی 1948 - - متولد شد . تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را نیز در مدارس این شهر سپری کرد . وی پس از ورود به دانشگاه در سال 1976 ، تحصیلات خود را در دانشگاه اسلامی الخلیل در رشته الهیات تا مقطع لیسانس ادامه داد .

شیخ رائد صلاح مؤسس و رئیس یک سازمان اسلامی محلی در سال 1979 ، عضو هیأت تحریریه ماهنامه اسلامی الصراط در سال 1989 ، ریاست شهرداری ام الفحم ( از سال 1989 تا سال 2003 ) و رئیس سازمان بازسازی مقدسات اسلامی ( مؤسسه الاقصی ) بوده و در هیأت علمی دانشگاه اسلامی غزه نیز عضویت داشته است .

وی دارای مقالات متعددی در هفته نامه " صوت الحق و الحریه " ( صدای حق و آزادی ) - - متعلق به شاخه شمالی جنبش اسلامی در سرزمینهای اشغالی 1948 - - است که درام الفحم منتشر می شود .

شیخ راید صلاح در چارچوب جنبش اسلامی اقدامات مفید و سازنده ای را برای بهبود وضعیت اعراب 48 - - به ویژه مسلمانان عرب - - انجام داده است که مهمترین آنها ، متوجه ساختن رژیم صهیونیستی به وضعیت اعراب در جامعه اسرائیل است .

الف - سوابق سیاسی - اجتماعی :

شیخ رائد صلاح یکی از چهره های شناخته شده و برجسته مسلمان و مبارز فلسطینی در سرزمینهای اشغالی 1948 بوده و جنبش تحت رهبری او به دلیل ارائه خدمات گسترده رفاهی ، اجتماعی و فرهنگی به اعراب مسلمان در این منطقه ، از محبوبیت بسیاری برخوردار است . آغاز فعالیتهای سیاسی شیخ رائد به سال 1979 بازمی گردد .

زمانی که وی به عضویت سازمان اسره الجهاد درآمد . این سازمان یک شبکه زیرزمینی بود که به طور مخفیانه علیه رژیم صهیونیستی فعالیت می کرد . اعضای این سازمان معتقد بودند که آزادسازی فلسطین ، تنها از طریق جهاد مسلحانه و نبرد اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی امکان پذیر است . لذا اقدام به جمع آوری سلاح ، سوزاندن مزارع و آتش زدن املاک و دارایی های یهودیان کردند .

اما اعضای این سازمان در اوایل دهه 80 توسط رژیم صهیونیستی شناسایی و عمدتا دستگیر و زندانی شدند . ( ن . ر : جنبش اسلامی در سرزمینهای اشغالی 1948 ) .

رائد صلاح پس از آزادی از زندان به مدت طولانی به اقامت اجباری در ام الفحم ( زادگاه وی ) محکوم شد . او حق خروج از منزل خود را نیز نداشت . وی پس از گذراندن دوره محکومیت خود ، سعی کرد تا در یکی از مدارس شهر ام الفحم به تدریس بپردازد اما وزارت آموزش و فرهنگ رژیم صهیونیستی مانع از انجام این کار شد .

بنابراین شیخ مجبور شد ، برای گذراندن زندگی به شغل آزاد روی آورد . در سال 1986 ( یک سال پس از ازدواجش ) توانست به عنوان یکی از اعضای اصلی هیأتتحریریه روزنامه " الصراط " - از روزنامه های فلسطینی که در سرزمینهای اشغالی 1948 منتشر می شد - مشغول فعالیت شود .

وی در سال 1989 برای اولین بار وارد انتخابات ریاست شهرداری شد و سپس با کسب بیش از 70درصد آراء ، به ریاست شهرداری ام الفحم برگزیده شد . در این سال جنبش اسلامی توانست ریاست شهرداری شش شهر راهط ، ام الفحم ، کفرقاسم ، کفربرا ، ناصره و عکا ( از شهرهای سرزمینهای اشغالی 1948 ) را با کسب رأی اکثریت اعضای شورای شهر ، به دست آورد .

در سال 1993 رائد صلاح مجددا در انتخابات شهرداری شرکت کرد و این بار نیز توانست با کسب درصد بالایی از آراء به ریاست شهرداری ام الفحم دست یابد . در جریان انتخابات کنست در سال 1996 به دلیل اختلافاتی که میان اعضای جنبش اسلامی در مورد ورد به انتخابات کنست ( چهاردهم ) به وجود آمد این جنبش دچار انشعاب شد .

در این زمان شیخ رائد و شماری از اعضای این جنبش که شرکت در این انتخابات را به منزله به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل می دانستند ، از این جنبش جدا شده و به صورت مستقل به فعالیت پرداختند . بدین ترتیب رائد در سال 1996 همزمان با ریاست شهرداری ام الفحم ، ریاست جنبش اسلامی ( شاخه شمالی ) را نیز بر عهده گرفت .

از عمده ترین فعالیتهای سیاسی - - اجتماعی رائد صلاح اقدامات وی در راستای ترمیم ، بازسازی و حفظ و حراست از اماکن مقدسه اسلامی به ویژه مسجدالاقصی می باشد . در این زمینه وی اقدام به گردآوری داوطلبان مسلمانی کرد که تحت نام " داوطلب نجات مسجدالاقصی " مشغول فعالیتند .

شیخ رائد صلاح همواره پرچمدار مبارزه برای آزادی بیت المقدس بوده و نسبت به خطرات قریب الوقوع در مورد این مکان مقدس هشدار داده و سعی کرده است تا افکار عمومی جهان عرب و اسلام را برای نجات این مسجدبیدار کند . ضمن اینکه این گونه اقدامات باعث شده تا شیخ رائد و جنبش متبوع وی از حمایت گسترده مسلمانان عرب 1948 برخوردار شوند .

شیخ رائد صلاح از همان دوران آغازین فعالیتها شاخه شمالی جنبش اسلامی ، ارتباط نزدیک و محکمی را با جنبشهای اسلامی در کرانه باختری و نوار غزه ( سرزمینهای اشغالی 1967 ) به ویژه شاخه نظامی جنبش حماس ، برقرار کرده است .

هنگامی که " شیخ احمد یاسین " رهبر پیشین حماس در سال 1995 دستگیر و زندانی شد ، رائد ارتباط نزدیکی را با دکتر " محمود الزهار " یکی از رهبران برجسته این جنبش در غزه برقرار کرد و پس از آزادی شیخ یاسین در اواخر سال 1997 نیز به وی نزدیکتر شد .

رژیم صهیونیستی مدعی است که فعالیتهای مختلف رائد در حمایت از جنبش حماس ، از جمله کمکهای مادی به خانواده های عاملین عملیات استشهادی و کمکهای بلاعوض به افراد نیازمند در سرزمینهای اشغالی 1967 و بسیاری از کمکهای دیگر ، همواره موجبات نگرانی مقامات و افکار عمومی اسرائیل را فراهم آورده است .

در سال 1998 شیخ رائد برای سومین بار ، نامزد شهرداری ام الفحم شد و با کسب 70درصد آراء مجددا ریاست شهرداری این شهر را به دست آورد .

در سال 2000 وی به عنوان رئیس انجمن الاقصی - - که وظیفه حفظ و حمایت از اماکن مقدس اسلامی در فلسطین اشغالی به ویژه اماکن مذهبی شهر قدس را بر عهده دارد - - انتخاب شد . در پی گسترش دامنه فعالیتهای سیاسی و اسلامی رائد در سرزمینهای اشغالی 1948 از ابتدای سال 2000 ، سازمانهای صهیونیستی و رسانه های رژیم صهیونیستی تبلیغات گسترده ای را علیه شاخه شمالی جنبش اسلامی به ویژه شخص شیخ رائد صلاح ، آغاز کرده و سران و اعضای این جنبش را به انجام اقدامات تروریستی علیه رژیم صهیونیستی متهم کردند .

به طوری که وی چندین بار از سوی پلیس رژیم صهیونیستی بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت . مقاماتاین رژیم به منظور محدود کردن دامنه فعالیتهای این جنبش ، از سال 2002 رائد را از انجام سفرهای خارجی و نیز انجام سخنرانی در محافل علمی و دانشگاهی منع کردند .

اقدامات رژیم صهیونیستی علیه این شاخه از جنبش ادامه یافت تا اینکه در می سال 2003 ، پلیس این رژیم ، شیخ راید صلاح و 14 تن دیگر از فعالان این جنبش را به اتهام دست داشتن در تأمین مالی سازمانهای جهادی فلسطین از جمله حماس و جهاد اسلامی و نیز خانواده های کسانی که در اسرائیل ( سرزمینهای اشغالی 1948 ) دست به عملیات استشهادی زده اند و همچنین ارتباط با کارگزاران دولتهای ایران و سوریه و جاسوسی برای آنها ، بازداشت کرد .

این بار نیز همچون گذشته ، اتهامات وارده بر این جنبش از سوی رژیم صهیونیستی ، اتهاماتی سیاسی بود . این رژیم تا زمان آزادی شیخ رائد ( در ماه جولای 2005 ) نتوانست هیچ مدرک قابل قبولی برای اثبات آنها ارائه کند .

از سوی دیگر سیاسی بودن بازداشتها ، باعث شد اعضای جنبش اسلامی در ادامه مبارزه ، بیش از اتکا بر راهکارهای قانونی برای احقاق حقوق خود ، راهکارهای سیاسی را مدنظر قرار دهند . راهکارهای آنها به شرح زیر است :

  1. اعتصاب غذا برای تحریک گروههای فعال در زمینه حقوق بشر و ایجاد تعارض در روابط آنها با رژیم صهیونیستی .
  2. ایجاد جو تبلیغاتی منفی علیه رژیم صهیونیستی و تبعیض آمیز خواندن اقدامات این رژیم در زمینه بازداشت رهبران مذهبی و سیاسی جنبش اسلامی . در این ارتباط احزاب و گروههای مختلف عربی ( در سرزمینهای اشغالی 48 ) مانند حزب عربی اتحاد دموکراتیک ملی ( بالاد ) ، مرکز حقوقی عدالت ، کمیته عالی پیگیری امور اعراب 48 و نیز کمیته مردمی برای آزادی شیخ رائد صلاح اقداماتی را انجام دادند .
  3. برگزاری تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم صهیونیستی و درخواست آزادی افراد بازداشت شده .
  4. مبارزه از طریق خدمات رسانی : بدین صورت کهجنبش اقدامات خدمات رسانی خود را شتاب بخشید تا ضمن زدودن کاستی از چهره سیاسی خود در نزد مردم ، مشروعیت خدماتی خود را بالا ببرد . چنان که این جنبش یک روز کامل را در شهرهای ام الفحم و کفرقاسم ( از شهرهای واقع در سرزمینهای اشغالی 1948 ) به ارائه خدمات رایگان پزشکی اختصاص داد .
  5. تشکیل خیمه های همبستگی که طی آن هواداران ( جنبش ) اقدام به تحصن در این خیمه ها کردند .

به هرحال مجموعه این اقدامات و تلاشهای هواداران جنبش باعث شد تا رژیم صهیونیستی پس از چندین بار تمدید پی در پی مدت بازداشت شیخ رائد صلاح ، سرانجام وی را در تاریخ 17 جولای سال 2005 آزاد کند . اما او را از ورود به قدس شریف و زیارت مسجدالاقصی بدون اجازه قبلی ( از سوی رژیم صهیونیستی ) منع کرد .

در واکنش به این اقدام رژیم صهیونیستی ، شیخ صلاح اعلام کرد : " اسرائیل با این اقدام می خواهد به ما بگوید که برای ورود به مسجدالاقصی باید اجازه بگیریم . ولی مسجدالاقصی یک حق اسلامی ، عربی ، فلسطینی است که اسرائیلی ها حتی در یک وجب از آن نیز هیچ حقی ندارند و اگر من شرعا ضرورتی را برای ورود به مسجدالاقصی ببینم ، قطعا بدون اجازه از کسی ، وارد مسجد خواهم شد . "

در همین رابطه ، شیخ همچنین تأکید کرد که مسجدالاقصی در خطر است و این خطر هر روز در حال افزایش است .

شایان توجه است که مسئولان رژیم صهیونیستی شیخ رائد صلاح را یک روز زودتر از موعد تعیین شده ( 18 جولای ) آزاد کردند تا مراسم استقبال مردمی از شیخ به عمل نیاید . اما اهالی ام الفحم مراسم جشن باشکوهی را در روز دوم آزادی رائد صلاح ترتیب دادند . به طوری که در این جنبش بیش از 70هزار نفر شرکت کردند و ازدحام جمعیت باعث شد تا پلیس رژیم صهیونیستی ، مسیرهای منتهی به شهر را مسدود کند .

ب - دیدگاهها و مواضع :

مدیریت شاخه شمالی جنبش اسلامی از عمده ترین و مهمترین اقدامات شیخ در کارنامه سیاسی او ، به شمار می رود . شیخ صلاح طی مقالات متعدد خود ، به ویژه مقالات منتشره وی در روزنامه " صوت الحق و الحریه " که متعلق به این شاخه از جنبش است ، آراء و نظرات خود را درباره مسائل و موضوعات متعدد جامعه فلسطین و اسرائیل بیان کرده است .

مآخذ :

  1. نشریه رویداد و گزارش اسرائیل ، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی - علمی ندا ، 30/5/1384 ، شماره 260 .
  2. جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی سال 1948 ، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی - علمی ندا ، 26/4/1380 .
  3. اسرائیل ، رافائل : جنبش اسلامی در اسرائیل ، ترجمه مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی - علمی ندا ، 10/7/1380 .