همجنس گرایی در اسرائیل

از دانشنامه فلسطین


محتویات

مقدمه :

پدیده همجنس گرایی (homosextuale) ، خالق وضعیتی متناقض برای دولت اسرائیل است ؛ وضعیتی که

مبین ایجاد گونه ای از تضاد سخت فرهنگی و اجتماعی است . از یک سو اسرائیل با حمایت از همجنس گرایان درصدد ارائه تصویری دموکرات از خود به جهان غرب و خلق و بهره برداری از فرصتهای ایجاد شده در سایه آن و از سوی دیگر نگران هزینه های برآمده و تضادها و درگیری های داخلی و خارجی آن است .

روند روبه رشد جایگاه همجنس گرایان ، باعث تضعیف هویت یهودی جامعه شده و احساس مشترک دیگر اقلیتها - مسیحی و مسلمان - - با جامعه مذهبی اسرائیل در محکوم کردن این روند ، این وضعیت را تشدید کرده است .

همجنس گرایان اسرائیل زمانی که در سال 1997 اولین " راهپیمایی افتخار " همجنس گرایان ( Gay pride parade ) را در تل آویو به راه انداختند ، هرگز باور نمی کردند که در کمتر از دو دهه خواهند توانست از موضع " آزادی انتخاب " کیش همجنس گرایی به جایگاه " مطالبه حقوق همجنس گرایی " ارتقا یافته و قادر باشند در شهر مذهبی قدس و در سایه حمایتهای دولت ، آزادانه به راهپیمایی بپردازند .

اکنون می توان در جای جای شهرهای اسرائیل نظیر : تل آویو ، حیفا ، نتانیا و حتی شهر قدس ، اماکن ویژه و اختصاصی مردان و زنان همجنس گرای را مشاهده کرد که دست در دست یکدیگر با بهره گیری از امتیازات قانونی به گردش و سیاحت یا فعالیتهای روزمره خود می پردازند .

این در حالی است که تورات صراحتا همجنس گرایی را گناه کبیره دانسته ، آن را حرام و مجازات مردانی که به این عمل تن درمی دهند را اعدام اعلام می کند . ( سفر 23 : 18 و 13 : 20 ) تلمود نیز با اعتقاد به مقدس بودن بنیاد خانواده و اینکه همجنس گرایی زنان و مردان این بنیان مقدس را تضعیف و تهدید می کند هر گونه همجنس گرایی میان زنان و مردان را ممنوع و حرام می داند .

عوامل و زمینه های مؤثر در شکل گیری و تسریع شیوع این پدیده در اسرائیل چه بوده است ؟ واکنش تورات و جامعه داخلی و مذهبی اسرائیل در قبال این پدیه چیست ؟

پیامدهای این پدیده بر جامعه داخلی و خارجی اسرائیل چیست ؟

الف - تاریخچه همجنس گرایی در میان یهودیان :

" عهد عتیق " رابطه جنسی با همجنس یا انحراف جنسی را برای مردان تحریم کرده و مجازات آن را اعدام دانسته است . اما " تلمود " این رابطه را هم برای مردان و هم برای زنان حرام دانسته است . هیچ توضیح مفصلی درباره همجنس بازی ( Homosexuality ) در عهد عتیق نیامده است به جز واقعه لوط ( پیدایش 19/5 ) و داستان نبی بلیعال از بنیامین ( داوران 19/20 ) .

از سیره و رفتار اعضای گروههای یهودی در طول تاریخ بشر چنین برمی آید که آنان از انحرافات جنسی خودداری می کرده اند و لذا تلمود چندان به این نوع رابطه نپرداخته است و حتی " شولحان عاروخ " - - که خلاصه قوانین تلمود است - - به طور کلی به آن اشاره ای نکرده است . نکته قابل ذکر ، رویارویی دو فرهنگ یهودی و هلنی در قرنهای آخر پیش از میلاد است که با یونانی زدگی بسیاری از نخبگان یهودی در مصر و فلسطین همزمان بود . به رغم آنکه در فرهنگ هلنی همجنس بازی به طور آشکار دیده می شود ، اعضای گروههای یهودی به این امر نمی پرداختند .

به نظر می رسد برخی ادبای سفارادی که از سنتهای شعر عربی و غزل مذکر تأثیر گرفته بودند ، قطعاتی درباره عشق به همجنس سروده باشند . حتی شاید همجنس بازی بین سفارادها پیش و پس از بیرون رانده شدن از اسپانیا شایع بوده است تا جایی که دو واژه " یهودی " و " همجنس باز " در شبه جزیره ایبریا مترادف یکدیگر بوده است . براساس فرهنگ کابالایی خدا و انسان ( پیش از پراکندگی شراره ها از عناصر مختلط مذکر و مؤنث تشکیل می شدند و این تعبیری از یگانه گرایی حلولی و رد دوگانه گرایی است .

با گسترش سکولاریزاسیون در میان اعضای گروههای یهودی در عصر جدید ، وضعیت به کلی تغییر کرد و رئیس اولین گروه مردان همجنس باز ماگنوس

هرشفیلد ( 1935 - 1868 ) و معاون او کورت هیلر ( 1972 - 1885 ) هر دو یهودی آلمانی بودند ( بلکه حتی چنین پنداشته می شود که هیلر از نسل حاخام هلیل بوده است ) . هیلر اولین کسی بود که خواستار حمایت از حقوق هم جنس بازان به عنوان یک اقلیت رسمی شد . همچنین مشاهده می شود که روانشناسان یهودی به موضوع هم جنس بازی پرداخته اند و گفته شده که فروید معتقد بود دوگانگی جنسی یا هم جنس گرایی نهفته ، در هر انسانی وجود دارد .

اما برای اینکه این اطلاعات به صورت نژادپرستانه تفسیر نشود و با ساده انگاری ، یهودیان مسئول شیوع هم جنس بازی شناخته نشوند ، باید اشاره کرده که پذیرش هم جنس بازی به صورت فزاینده و عادی شدن این پدیده یکی از ویژگی های جامعه پیشرفته و سکولار است و نبود یقین معرفتی ، مطلق اخلاقی و مرکز و محور و همچنین اهمیت یافتن امور هامشی و نیز انکار هر مفهومی برای سرشت بشری و در پی آن انکار هرگونه هنجارمندی ، قطعا به چنین نتیجه ای خواهد رسید .

اگر یهودیان در حرکتهای منادی عادی سازی هم جنس بازی حضور برجسته ای دارند ، این مسأله از آنجا ناشی می شود که اعضای گروههای اقلیت ( که در حاشیه قرار دارند ) به ویژه کسانی که تبدیل به گروههای کارکردی شده اند ، نسبت به اکثریت جامعه آمادگی بیشتری برای ورود به افق ها و ماجراهای جدید دارند ، چه در جهان سرمایه گذاری و اقتصاد و چه در عالم افکار و رفتار . هرچه باشد ، هم جنس بازی به ویژه در جهان غرب رواج چشم گیری داشت تا جایی که قوانین بیشتر کشورهای اروپایی تغییر کرد و این نوع روابط میان افراد بالغی که بدانند چه می کنند و به آنان تحمیلی صورت نگیرد ، مجاز دانسته شد و به تدریج قوانینی تصویب شد که با مشروع دانستن هم جنس بازی به عنوان یک ازدواج قانونی کلیه حقوق دولتی و حتی مزایای ویژه و حق سرپرستی فرزندان ! را نیز به آنان داد .

بسیاری از کلیساهای مسیحی نیز این رابطه را

پذیرفتند و حتی کلیساهایی برای هم جنس بازان تأسیس کردند و کشیش ها و واعظانی ویژه آنان منصوب نمودند . مؤسسات دینی یهودی نیز با این روند همداستان شدند و یهودیان اصلاح طلب و محافظه کار نیز اکنون همجنس بازی را حرام نمی دانند .

کنیسه هایی نیز برای هم جنس بازان تأسیس شد و حاخام های همجنس بازان از هر دو جنس زن و مرد انتخاب شدند . این دلیل دیگری است بر اینکه وضع گروههای یهودی در نهایت ، ثمره تغییرات فرهنگی و اجتماعی جوامعی است که در بستر آن زندگی می کنند و سخن گفتن از " تاریخ مستقل یهودی " یا از مسئولیت یهودیان در رواج شرور ، بسی بی معناست .

انتظار ما این است که تحولات گروههای یهودی سریع تر از گروههای مسیحی باشد و این به ترکیب چندلایه و انباشتی یهودی برمی گردد که در درون خود امور متناقضی را در بر می گیرد . از سوی دیگر تحول یهودیت و پذیرش هویت قومی به عنوان اساس و پایه وفاداری و وابستگی ، به جای اعتقاد دینی ، راه را برای هر رفتار منافی ارزشهای اخلاقی و دینی باز می کند ؛ زیرا هویت قومی ، هیچ مسئولیت اخلاقی را بر دوش صاحبش نمی اندازد .

در پژوهشی چنین آمده است که کنیسه های ویژه هم جنس بازان برای پذیرفته شدن در قوم اسرائیل ( میان ملت یهود ) مبارزه می کنند ؛ اگرچه در تورات و سنت های یهودیت حاخامی این مسأله تحریم شده و مرتکبان به آن از حیات دینی گروه ، دور و جدا دانسته شده اند .

قانون عثمانی - - که دولت استعمارگر انگلیس آن را اجرا می کرد - - و پس از آن دولت صهیونیستی ، همجنس بازی را تحریم کرده بودند . با این حال ، دستگاه های اجرایی صهیونیستی در این زمینه با تساهل رفتار می کنند و لذا هرگز کسی به اتهام هم جنس بازی محاکمه نشده است .

در سال 1988 ، کنیست ( به رغم مخالفت یهودیان ارتدوکس ) قانونی را که هم جنس بازی را جرم می دانست ، لغو نمود . هم جنس بازان از خدمت سربازی معاف

نمی شوند ، ولی به جاهای بی اهمیت از نظر امنیتی اعزام می شوند . در سال 1975 گروهی با نام جمعیت دفاع از حقوق شخصی تأسیس شد .

پس از سال 1988 ، مجلات مربوط به همجنس بازی به دو زبان عبری و انگلیسی در اسرائیل منتشر گشت . در ژوئن 1991 ، سومین کنفرانس بین المللی همجنس بازان مرد ، زن و دوجنسی ها در تل آویو برگزار گردید . اکنون گرایش به آزادیهای بیشتر برای هم جنس بازان بسیار به چشم می خورد . یائیل دایان ، دختر موشه دایان ، تصریح کرده است که رابطه ملک داوود و یوناتان رابطه ای جنسی بوده است . همچنین نمایشنامه ای در اسرائیل اجرا شد که زندگی ملک داوود را با همین دیدگاه نمایش می داد . افزون بر آن ، فیلم ها و آثاری در این زمینه وجود دارد همگی چنین دیدگاهی دارند .

ب - همجنس گرایی در آئین یهود :

سیزده قرن پیش از میلاد ، بنی اسرائیل از سرزمین مصر خارج شده و عزم سرزمین کنعان کردند . سه ماه پس از خروج از مصر ، حضرت موسی به فرمان خدا در کوه سینا دو لوح دریافت کرد که ده فرمان بر آنها نقش بسته بود . این ده فرمان آغاز و مبنای شریعت موسوی است و تمام احکام شریعت یهود در همین فرامین ریشه دارند .

1 - منابع شریعت یهود :

1 ) دوره کتاب مقدس :

در این دوره ، که تقریباً قرون سیزدهم تا چهارم پیش از میلاد را در برمی گیرد ، کتاب مقدس عبرانی شکل گرفته است . محور اصلی بحث شریعت در کتاب مقدس ، اسفار خمسه یا تورات است که به اعتقاد یهودیان از طرف خدا بر موسی ( ع ) نازل شده است . یهودیان آن را " عهد " و مسیحیان " عهد قدیم " می نامند .

2 ) دوره تلمودی :

در سال هفتاد میلادی ، پس از ویرانی معبد اورشلیم به دست رومیان ، علمای یهودی که در

اطراف و اکناف پراکنده شده بودند ، دست به تدوین " شریعت شفاهی " زدند و کتابی به نام میشنا تألیف کردند . شارحان بعدی یهودی به تفسیر می شنا پرداخته و مجموعه گسترده ای را به وجود آوردند که تلمود نامیده شد . تدوین تلمود در اواخر قرن پنجم میلادی به پایان رسید .

3 ) دوره پساتلمود :

پس از تدوین تلمود ، بسیاری از علمای یهودی به شرح و تفسیر شریعت پرداختند که آثار آنان به عنوان مراجعی معتبر در شریعت یهود باقی ماند .

بنابراین تقسیم بندی ، از نظر یهودیان ، تورات کتابی است که از سوی خدا نازل شده و حاوی دستورات یهوه - - خدای یهود - - برای قوم برگزیده اش است و تلمود و کتب دینی دوران پسا تلمودی حاوی نوشته ها و تفسیرهای عالمان دین یهود - - یا به عبارتی حاوی نوشته های انسان های مقدس و نه خداوند - - است .

2 - همجنس گرایی در تورات و تلمود :

تورات همجنس گرایی مردان را به صورت صریح ، نهی و برای آن مجازات اعدام تعیین کرده است . در حالی که تورات صراحتا به همجنس گرایی زنان اشارهای نکرده است ، مفسران یهودی معتقدند دلیل این امر آنست که احکام تورات اصولا خطاب به مردان نوشته شده اند و زنان به عنوان مخاطب اصلی در تورات غایب هستند ، این مسأله باعث گردیده تا زنان همجنس گرایی یهودی از شرایط فوق به عنوان سندی حاکی از عدم مخالفت تورات با همجنس گرایی زنان ، یاد کنند . اما تلمود با اعتقاد به مقدس بودن بنیاد خانواده و اینکه همجنس گرایی زنان و مردان ، این بنیان مقدس را تضعیف و تهدید می کند ، هرگونه همجنس گرایی در سطح زنان و مردان را ممنوع و حرام می داند .

ج - عوامل مؤثر بر شکل گیری و رواج همجنس گرایی در اسرائیل :

هرچند منحصر کردن عوامل مؤثر بر شکل گیری و

رواج یک پدیده اجتماعی نظیر همجنس گرایی ، به یک یا چند عامل خاص و برجسته ، تا حدودی ناممکن است ، اما مهمترین عوامل مؤثر بر روند شکل گیری و رواج این پدیده در جامعه داخلی اسرائیل را می توان به شرح زیر فهرست کرد :

1 - مهاجر محوری :

جامعه اسرائیل از نظر اخلاقی " جامعه ای منحرف " محسوب می شود و دلیل این مسأله در مهاجر محور بودن آن است . در نتیجه موج گسترده مهاجرتهای قبایل و جوامع مختلف به اسرائیل ، نوعی نسبی گرایی اخلاقی و نبود معیار اخلاقی مطلق در جامعه اسرائیل به وضوح دیده می شود . این نسبی گرایی به شکل گیری فساد در کلیه حوزه ها اعم از اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و مخصوصا اخلاقی انجامیده است .

2 - توسعه جهانگردی :

توسعه صنعت جهانگردی نقش برجسته ای در گسترش انحرافات اخلاقی جامعه اسرائیل داشته است . از نظر اسرائیل صنعت توریسم ابزاری برای معرفی اسرائیل به جهانیان است . بنابراین ، دولت می بایست تمامی ابزارها و امکانات لازم برای جذب توریست را فراهم آورد . رژیم صهیونیستی بر آن است تا با تبدیل تل آویو به آمستردام دوم از امکانات بالقوه این مکان برای جذب توریستهای همجنس گرا بهره برداری کند .

" مایلک همل " رئیس انجمن همجنس گرایان اسرائیل ، " ارائه فرهنگ همجنس گرایی به عنوان مشوق سفر توریستهای همجنس گرا به اسرائیل " را پروژه ای می داند که این انجمن با همکاری دولت درصدد اجرای آن است . همچنین ، مالک آلمانی تبار یکی از کلوپهای شبانه قدس در تبیین دلایل بازگشایی این کلوپ می گوید : من دوستان همجنس گرای زیادی دارم که زمانی که به اسرائیل می آیند هیچ کلوپ و مکان اختصاصی برای خود ندارند . هدف من از بازگشایی کلوپ مذکور ، ایجاد چنین فضای اختصاصی

بوده است .

3 - سیاست درهای باز اقتصادی :

برخلاف سیاستهای دولتگرا و سوسیالیستی ابتدایی ، اسرائیل از دهه 80 به بعد به سیاست درهای باز اقتصادی و گسترش فرهنگ مصرف کالاهای وارداتی روی آورد . مسلما هر کالایی فرهتگ مناسب خود را به همراه خواهد آورد . در نتیجه همجنس گرایی به عنوان یک فرهنگ در جامعه اسرائیل نیز رخنه کرد .

4 - جهانی شدن :

جهانی شدن به عنوان مفهوم و پدیده برتر هزاره کنونی ، قواعد ، ابزارها ، پیامدها و منطق خاص خود را دارد . در نگاه کنونی جامعه غربی ، همجنس گرایی از یک " اختلال رفتاری " به یک " انحراف جنسی " صرف تبدیل شده است . این دیدگاه مسلما در نزد کشورهایی که تا حدود زیادی در روند جهانی شدن حل شده اند - - و از آن جمله اسرائیل - - شیوع و رواج یافته است .

5 - سکولاریسم :

گسترش حاکمیت سکولاریسم و نهادهای سکولاریستی در نظام سیاسی اسرائیل معادل تضعیف دین یهود و معیارها و هنجارهای اخلاقی جامعه به نفع نهادها و هنجارهای عرفی است . رواج مجلات غیراخلاقی به زبان عبری و انگلیسی و حتی پیشنهاد چاپ مجلات غیراخلاقی به زبان عبری مظهر این سیاست است .

د - تحولات و رویدادها :

اسرائیل یکی از معدود کشورهای پیشرو در زمینه مشروعیت بخشیدن به حقوق همجنس گرایان یهودی به عنوان اولین گروههای همجنس گرای جهانی محسوب می شود . ماگنوس هیرسفیلد (Magnose Hiresfield)معاون وی ، دو یهودی آلمانی تبار بودند . حتی هیلر مدعی بود که از نسل حاخام " هیلل " است . گفتنی است هیلر نخستین کسی

بود که اعتقاد داشت همجنس گرایان را باید به عنوان یکی از اقلیتهای جامعه به شمار آورد و از حقوق آنان دفاع کرد .

در مقایسه با آمریکا و دیگر کشورهای حامی حقوق همجنس گرایان ، قوانین اسرائیلی در جهت حمایت از همجنس گرایی وضعیت مساعدتری یافته است . در سال 1975 انجمن همجنس گرایان اسرائیلی ( Aguda ) به عنوان یک سازمان ملی و به منظور پیشبرد حقوق جامعه ملی و به منظور پیشبرد حقوق جامعه همجنس گرای اسرائیلی در تل آویو تأسیس و راه اندازی شد .

مقامات اسرائیلی به مسأله انحرافات جنسی با تسامح نگاه می کنند و از همین رو هیچ فردی را تاکنون به جرم انحرافات جنسی یا همجنس گرایی محاکمه نکرده اند . در سال 1988 کنست با وجود مخالفت یهودیان ارتدوکس ، قانونی که به موجب آن همجنس گرایی جرم شناخته می شد را لغو و دادگاه عالی اسرائیل نیز مجازات لواط ( Sodomy ) را باطل اعلام کرد .

از سال 1989 چاپ و نشر مجلات غیراخلاقی با موضوع همجنس گرایی به دو زبان انگلیسی و عبری ، جای پای خود را در جامعه اسرائیل باز کرد .

در سال 1992 اعمال خشونت علیه کارگران همجنس گرای کارخانه ها ، کارگاهها و ادارات دولتی ممنوع شد . سال بعد ، ارتش به سربازان همجنس گرا اجازه داد تا بتوانند در هر پست و مقامی خدمت کنند .

دادگاه عالی اسرائیل در سال 1994 تصمیمات دادگاههای بدوی در رابطه با الزام پرداخت مزایای عائله مندی از سوی شرکت هواپیمایی " ال آل " به کارمندانی که با همسرانشان از یک جنس واحدند را تأیید و دو سال بعد ، ارتش نیز از این قانون پیروی و آن را اعمال کرد .

اولین راهپیمایی افتخار همجنس گرایان در سال 1997 در تل آویو برگزار شد .

در سال 2000 دادگاه عالی از مادرخواندگی یک زن همجنس گرا که پسر چهار ساله شریک جنسی خود را به فرزندی قبول کرده بود ، حمایت کرده و به وزارت کشور دستور داد این فرزندخواندگی را به ثبت برساند . مجددا در

سال 2001 دادگاه عالی رأی دادگاه حاخامی بخش حیفا را باطل اعلام کرد . این رأی در مخالفت با سپردن حضانت موقت یک کودک از سوی مادرش به شریک همجنس گرای او صادر شده بود .

در سال 2001 اولین زوج همجنس گرای مرد یهودی ، " دانیل گراس " و " استیون گلواشتایس " در مونترال کانادا با یکدیگر ازدواج و یک سال بعد گروهی از حاخامهای لیبرال و اومانیست با صدور بیانیه هایی ضمن حمایت از ازدواج همجنس گرایان ، مراسم پیوند آنان را برگزار کردند .

مناخیم مازوز دادستان کل کشور در سال 2004 مراکز مربوط به ازدواج همجنس گرایان را به رسمیت شناخت . طبق تصمیم مازور با همجنس گرایان همچون افرادی که به موجب قانون همسر یکدیگر محسوب می شوند ، رفتار می شود و علی رغم آنکه ازدواج رسمی صورت نگرفته است این افراد در موضوعات مربوط به دارایی از حقوق قانونی برخوردار شدند .

براساس این تصمیم ، همجنس گرایان در مورد موضوعات مربوط به مالیات و مستغلات از حقوق قانونی برخوردار بوده و به آنان اجازه داده شد تا بدون پرداخت " مالیات زندگی مشترک بدون ازدواج " ، اموال را میان خود تقسیم کنند .

در سال 2005 ایتای پینکاس عضو ( Itai " شورای pinkas ) شورای شهر تل آویو ، رئیس حقوق بشر شهری " و از اعضای حزب عضو ( Uzi میرتس ، سعار ناتال ( Saar Natanel ) شورای شهر قدس و پرفسور یوزی ایون عضو Even ) سابق کنست و اولین نماینده همجنس گرای راه یافته به کنست طی نامه ای به زیپی لیونی وزیر دادگستری به مخالفت با انتصاب پرفسور روث گاویسون به ( Ruth پرداختند . Gavison ) سمت ریاست دادگاه عالی این افراد طی این نامه از مواضع گاویسون نسبت به جامعه همجنس گرایان ابراز نگرانی کردند .

در این نامه آمده بود که گاویسون طرحهایی را ارائه کرده است که به افراد غیرمذهبی پیشنهاد می کند مؤسسه

ازدواجهای عرفی و تمام حقوقی که جامعه همجنس گرایان در طول سالها به دست آورده اند را رها کنند و این به معنای مقابله با حقوق جامعه همجنس گرایان در بهره مندی از ازدواجهای قانونی است .

در تبلیغات انتخاباتی سال 2005 ، یولی از تامیر متعهد ( Yuli Tamir ) اعضای حزب کارگر شد تا در راستای احقاق حقوق جامعه همجنس گرای اسرائیل مبارزه کند .

البته در راهپیمایی افتخار همجنس گرایان در همین سال به دلیل حمله یک ارتدوکس افراطی ، یک نفر کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند .

جامعه همجنس گرایان اسرائیل در آخرین اقدام خود از تصمیم پنج زوج مرد برای ثبت ازدواج شان حمایت کرد . این پنج زوج همجنس گرای مرد ، که در کانادا ازدواج کرده اند از وزارت کشور اسرائیل خواسته بودند که ازدواج آنها را به صورت رسمی ثبت کند .

این زوجهای همجنس گرا ادعا می کردند که امتناع وزارت کشور از ثبت ازدواج آنها به منزله نقض حق مساوات آنهاست . البته دولت با درخواست آنها مخالفت و اعلام کرد که اسرائیل در مورد به رسمیت شناختن ازدواجهای همجنس گرایان ، مدل قانونی مناسبی ندارد .

وزارت دادگستری اسرائیل لایحه ثبت زوجیت را تهیه و تدوین کرده است که به موجب آن ثبت ازدواج زوجهایی که اجازه ازدواج در اسرائیل به آنها داده نمی شود - - از جمله همجنس گرایان - - امکانپذیر خواهد بود .

اماکن ویژه و اختصاصی همجنس گرایان در اسرائیل از جمله منطقه معاشیریم ( Mea Shearim ) در شهر قدس و پارک گان ها آتزماوت ( Gan Ha Atzmaut ) به عنوان پارک اختصاصی و مستقل همجنس گرایان که اتفاقا از سطح امنیتی بالایی نیز برخوردار است ، از مراکز مهم همجنس گرایان در اسرائیل به شمار می رود .

ه - راهپیمایی سال 2006 :

راهپیمایی افتخار همجنس گرایان اسرائیل در سال

2006 به عنوان پنجمین راهپیمایی افتخار در شهر قدس ، متأثر از شرایط و فاکتورهای ویژه ای بود . اولاً قرار بود این راهپیمایی به عنوان بخش و قسمتی از راهپیمایی جهانی همجنس گرایان جهانی در تابستان برگزار شود ، اما جنگ اسرائیل علیه حزب الله لبنان ، باعث به تعویق افتادن زمان برپایی این راهپیمایی شد .

ثانیا این راهپیمایی تحت تدابیر شدید امنیتی دولت و نیروهای پلیس قرار داشت . در آخرین نظرسنجی از ساکنان قدس 70 درصد از مردم با برگزاری این راهپیمایی مخالف بودند . سال 2005 نیز یک یهودی متعصب و ارتدوکس به جمع راه پیمایان حمله کرده و موجب کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر از ایشان شده بود .

ضمن آنکه نگرانی از حملات تلافی جویانه فلسطینیان به دنبال حملات اسرائیل به بیت حانون و به شهادت رساندن 19 فلسطینی یکی دیگر از عوامل تعویق زمان برگزاری این راهپیمایی بود . مجموعه این عوامل به همراه مخالفت جامعه مذهبی اسرائیل که اتفاقا حمایت مسلمانان و مسیحیان را همراه خود داشت باعث شده بود که دادگاه عالی نسبت به صدور مجوز راهپیمایی تردید زیادی داشته باشد .

در حالی که مؤسسه " خانه آزاد قدس " به عنوان بازوی اجرایی جامعه همجنس گرایان اسرائیلی و حامی اصلی برگزاری راهپیمایی ، به همراه برخی از مقامات اسرائیلی از جمله یوزی ایون ( Uzi Even ) از حق همجنس گرایان برای راهپیمایی دفاع می کردند ، جامعه حریدیها و شخصیتهای سیاسی - - مذهبی نظیر : ایلی یشای وزیر صنعت ، تجارت و کار از حزب شاس ، باروخ مارزل ( Baruch Marzel ) مؤسس جنبش شهردارZAKA و یوری لوپلیافسکی ( Uri lopo Liafsiki ) قدس ، به شدت با برگزاری آن مخالفت می کردند .

شهردار قدس معتقد بود که راهپیمایی باعث درگیری و خشونت می شود ، در حالی که یوزی ایون راهپیمایی را به مثابه برداشتن گام های بلند جامعه همجنس گرایان برای کسب حقوق مساوی می دانست و معتقد بود که لغو

راهپیمایی به معنای افتادن در سیاه چاله جامعه مذهبی است .

ایلی یشای بر این باور بود که راهپیمایی به مانند یک موج انفجار ، تمامی خاورمیانه را تکان خواهد داد و مارزل نیز تهدید می کرد که ما مجبوریم یک " جنگ مقدس " را اعلام کنیم .

علی رغم تمامی شرایط فوق ، دادگاه عالی اسرائیل مجوز برپایی راهپیمایی برای روز جمعه 10 نوامبر را صادر کرد . ابتدا قرار بود که مسیر راهپیمایی از مرکز شهر و از بخش قدیمی قدس عبور کند ، اما به خاطر تدابیر امنیتی و همجواری مسیر راهپیمایی با مراکز مذهبی ، مسیر راهپیمایی به خارج از مرکز شهر انتقال داده شد ، ضمن آنکه می بایست راهپیمایی در ساعت سه بعد ازظهر ( یعنی چهار ساعت پس از آغاز ) در استادیوم دانشگاه عبری قدس خاتمه می یافت . سه هزار نیروی پلیس مأموریت برقراری امنیت برای پنج هزار شرکت کننده در راهپیمایی را برعهده داشت . اگرچه در پایان مراسم حدود پنجاه همجنس گرا و پنج یهودی متعصب دستگیر شدند و حدود 860 شیکل به اموال عمومی خسارت وارد شد ، اما مقامات اسرائیلی معتقد بودند که مراسم آرام تر و کم حادثه تر از آنچه انتظار آن را داشتند به پایان رسید .

و - مخالفان و موافقان :

موضع گیری درباره پدیده همجنس گرایی به دو طیف کلی " یهودیان اصلاح طلب و لیبرال " و " یهودیان ارتدوکس و سنتی " قابل تقسیم است . در ذیل مجموعه طیف موافقان - - یهودیان اصلاح طلب - - می توان به احزاب سکولار میرتس و شینوی ( سابق ) ، بنیاد اسرائیل جدید ، خانه آزاد اورشلیم (Jerusalem open House) - - به عنوان حامی اصلی راهپیمایی - - و جامعه حاخامهای اصلاح طلب و در ذیل مجموعه مخالفان - - یهودیان ارتدوکس - - می توان به حزب مذهبی شاس ، جامعه حریدی و یشیوا اشاره کرد . هر یک از این دو طیف دلایل خاصی را برای مخالفت و موافقت با این پدیده ابراز می دارند .

از نظر جامعه همجنس گرایان اسرائیلی اجازه فعالیت

به همجنس گرایان نماد تعهد دولت به دموکراسی است و از این طریق اسرائیل می تواند یک تصویر بشردوستانه از حقوق بشر و دموکراسی به اروپاییان و آمریکاییها نشان دهد .

همجنس گرایان با نارضایتی از تبعیضی که به دلیل گرایشهای جنسی علیه آنها اعمال می شود ، درصددند تا از طریق راه پیمایی ، تغییراتی را در مفهوم سنتی خانواده ایجاد کنند ، به گونه ای که زندگی مشترک همجنس گرایان قانونی اعلام شود . خواسته آنان این است که با خانواده هایی که ارکان آن از یک جنس واحدند نیز به لحاظ اجتماعی و حقوقی مانند خانواده های سنتی برخورد شود .

حاییم اورون از حزب میرتس - که در اکثر راه پیماییها پرچم این حزب به همراه پرچمهای رنگین همجنس گرایان و شعارهای حقوق بشر در جلو تظاهرکنندگان دیده می شود - معتقد است که مبارزات جامعه همجنس گرا به خلق یک جامعه اهل مدارا و پلورالیست کمک خواهد کرد . یوسی لاپید از اعضای همین حزب ، حزب خود و جامعه همجنس گرا را شرکای طبیعی یکدیگر می داند .

یال گلمن ( Yael Gelman ) شهردار هرتزلیا خواهان برگزاری راهپیمایی افتخار در تمامی شهرهای محل سکونت همجنس گرایان است .

وی از تمامی شهرداران می خواهد تا به شهر قدس آمده و به همراه راه پیمایان در راهپیمایی شرکت کنند . او از حق همجنس گرایان به عنوان یک حق بنیادین در اسرائیل یاد کرده و معتقد است که هیچ خشونتی نمی تاند مانع آن شود . گروهی از همجنس گرایان با ادعای تلاش برای ایجاد یک جامعه اهل تسامح و مدارا و با پوشیدن تی شرتهای سیاه و نوشتن عبارت Black Lundryتمایلات جنسی خود را با مبارزه برای آزادی فلسطینیان پیوند زده اند . آنان با مخالفت علیه اشغالگری اراضی فلسطینی خواهان تحقق عدالت اجتماعی شده اند .

وزیر امورخارجه کنونی اسرائیل نیز از تلاشهای همجنس گرایان به عنوان نماد تعهد اسرائیل به لوازم دموکراسی و حقوق بشر حمایت می کند .

در مقابل مخالفان همجنس گرایان و عمدتا احزاب ارتدوکس همچون شاس ، همجنس گرایی را " گناه کبیره " می دانند شلومو بنیزری ، همجنس گرایی را یک بیماری می داند و معتقد است که همجنس گرایان باید به تیمارستان بروند .

آریه دری رهبر سابق حزب شاس با اشاره به راهپیمایی و مبارزات همجنس گرایان معتقد است : تحقق آنچه تورات آن را منع کرده ، یک اقدام فجیع و نفرت انگیز است . انجام این اعمال و گفتن اینکه ما می خواهیم راهپیمایی کنیم و به این اعمال افتخار می کنیم ، یک عمل تحریک آمیز علیه جامعه مذهبی یهود است . " این طیف که همجنس گرایان را با حیوانات قابل قیاس می دانند ، معتقدند که اسرائیل سرزمین مقدس ( Holly land ) است و نه سرزمین همجنس گرایان مخالفان همجنس گرایی معتقدند تضعیف ( Homo Land ) بنیادهای خانواده از جانب همجنس گرایان ، به کاهش جمعیت اسرائیل انجامیده و نتیجه آن افزایش جمعیت عرب و مسلمان اسرائیل خواهد بود .

از سوی دیگر جامعه مذهبی ، بسیج چند هزار افسر برای حفاظت از جوامع و راه پیمایان همجنس گرا و مقابله با آشوبهای احتمالی را به معنای تضعیف جبهه دفاعی اسرائیل در مقابل حملات دشمنان خارجی می داند .

در سطح مقامات اجرایی نیز ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل ، اگرچه در موضعی مخالف با راهپیمایی همجنس گرایی ، آن را یک عمل تحریک کننده شهوت می داند ، حامیان Prouocative actاما دانا دختر وی از و شرکت کنندگان در راهپیمایی افتخار بوده است . ( ن . ر : آگودا ، سازمان ) .

یک وزیر پیشین اسرائیل و یک روزنامه نگار آمریکایی از حقیقت " همجنس باز " بودن تزیپی لیونی وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی خبر دادند و از وجود روابط جنسی وی با خانم " رایس " وزیر امورخارجه آمریکا پرده برداشتند .

" گلن کاسلر " روزنامه نگار آمریکایی در کتاب خود

از " همجنس باز " بودن لیونی پرده برداشته بود .

خبرنگار مذکور آمریکایی در این کتاب می نویسد : تزیپی لیونی با دوست دختر خود که " ریندی بین " نام داشت معاشرت جنسی داشته است .

ایلاف علاوه بر این افزود : همچنین از جمله این شایعات می توان به تصریحات خانم " لیمور لیونات " وزیر پیشین آموزش اسرائیل از اشاره کرد که وی نیز [چند ماه گذشته ]وجود روابط جنسی میان لیونی و خانم " کاندولیزا خبر رایس " [وزیر امور خارجه آمریکا ]داده بود .

ز - واکنش گروههای مذهبی در قبال همجنس گرایی :

گروههای متفاوتی در اراضی اشغالی 1948 نسبت به مسأله همجنس گرایی موضع گیری می کنند که در میان آنها طیفهای متنوعی نظیر بنیادگرایان مذهبی و جریانات سکولار قابل مشاهده است .

1 - یهودیان ارتدوکس :

بسیاری از یهودی های ارتدوکس که معتقد به اجرای دقیق و مو به موی احکام تورات هستند ، بر مبنای نص صریح تورات ، با همجنس گرایی ( لااقل همجنس گرایی مردان ) به شدت مخالفت می کنند . این دسته از یهودیان ، همجنس گرایی را عدول آشکاری از فرمان خداوند دانسته و افراد همجنس گرا را گناهکار می دانند . به عقیده یهودیان مذهبی ، همجنس گرایی به عنوان گناهی آشکار خشم خداوند را بر می انگیزد و عقوبت الهی را در پی خواهد داشت .

حاخام " شلومو بنیزری " ، عضو حزب شاس در کنست و از وزرای اسبق رژیم صهیونیستی ، رفتار همجنس گرایی را علت بروز زلزله عنوان کرده و انتظار دارد " که یک زلزله خانمان سوز ، اسرائیل را از بین ببرد چرا که دولت با حضور همجنس گرایان در کشور و فعالیتهای آنان موافقت کرده است . "

مصادیق این مخالفت را می توان در حاشیه تظاهرات

همجنس گرایان با عنوان " افتخار همجنس خواهان " در ( Goy pride parade ) سالهای گذشته ملاحظه کرد . در راهپیمایی همجنس گرایان در سال 2007 ، یکی از یهودیان مذهبی به جمعیت همجنس گرا حمله ور شد و یکی از راه پیمایان را کشت و دو نفر را زخمی کرد . البته با وجود این مخالفت ها ، همجنس گرایان همچنان در حال افزایش قدرت و نفوذ خود هستند .

مسأله کشانده شدن راهپیمایی 10 آگوست 2008 به شهر مذهبی چون قدس ، مسأله ای تازه و حاکی از قدرت گرفتن همجنس گرایان است . در سال 1975 وقتی که به ( Gay ) قرار شد تشکیلاتی نظیر آگودا ( Aguda ) عنوان انجمنی برای همجنس گرایان مرد همجنس گرایان زن و ( Lesbian ) دوجنس گرایان تأسیس شود ، ( Bisexual ) تغییر جنسیت داده ها به عنوان یک ( Transgender ) هیچ کس به قدس گزینه فکر نمی کرد و منطقی ترین گزینه تأسیس انجمن در شهر سکولار تل آویو بود .

یکی از حاخام های مخالف با گلایه از رشد همجنس گرایی در اسرائیل و سرایت مراسم ایشان به شهر قدس ، می گوید : " در گذشته تل آویو مرکز تجمع سکولارها و قدس نیز پایتخت یهودیان متدین بود . ولی دیگر اوضاع به هم ریخته است . دیگر فرقی میان تل آویو و قدس وجود ندارد . محل های فروش مجلات غیراخلاقی و ابزار فساد ، در مناطق مختلف قدس و حتی در نزدیکی دیوار ندبه نیز دیده می شوند . "

2 - ارتدوکس های همجنس گرا :

مخالفت های ارتدوکس ها به این معنا نیست که آنها جماعت یکپارچه ای هستند که به صورت متحد با همجنس گرایی مخالف اند و یا هیچ همجنس گرایی در میان ایشان نیست . علی رغم مخالفتها و حکم صریح تورات ، همجنس گرایی در بین یهودیان ارتدوکس و حاخام های یهودی ، طرفدارانی پیدا کرده است . آمریکا در این زمینه الگوی جامعه صهیونیستی برای مواجهه با همجنس گرایان می باشد که در آن یهودیان ارتدوکس همجنس گرا ، در

تلاش اند تا تضاد بین یهودی ارتدوکس بودن و یک همجنس گرا بودن را از بین بردارند .

این دسته از یهودیان ارتدوکس بر این عقیده هستند که خداوند از بندگانش می خواهد به صورت طبیعی به رفع نیازها و تمایلات خود بپردازند و وقتی که تمایل طبیعی ایشان به سوی همجنس ایشان است ، آنها نمی توانند خلاف طبیعت خود عمل کنند .

ایشان بر این نکته تأکید دارند که همجنس گرایی پدیده ای است که همیشه در طول تاریخ ، با بشر همراه بوده است و به طور بیولوژیک همیشه حدود 10% افراد یک جامعه به جنس موافق تمایل دارند . لذا از نظر ایشان نادیده گرفتن همجنس گرایان به مثابه نادیده گرفتن بخشی از جامعه است در سال 2003 حاخامهای ارتدوکس ، یک مناظره عمومی بی سابقه را در مورد هم جنس گرایی برگزار کردند .

در این کنفرانس ، حاخامهای همجنس گرا از حاخام " الیاهو بیرنبائوم " مدیر مؤسسه آموزشی آمیل مستقر در قدس خواستند تا به آنها اجازه دهند که در تا به آنها اجازه دهند که درجوامع خود فعالیت کنند . اکنون یهودیان ارتدوکس همجنس گرا توانسته اند که برای خود مجمع ها و حاخامهای ارتدوکس داشته باشند و حاخامهای ایشان ، مانند سایر فارغ التحصیلان مدارس مذهبی ، در بین مردم عادی یا همجنس گرا به فعالیتهای مذهبی بپردازند .

3 - حاخامهای حاحانتسامهوادار حقوق بشر :

این دسته از حاخامها از اولین گروههای مذهبی بودند ، که به یهودیان همجنس گرا خوشامد گفتند و ایشان را از محافل مذهبی خود بیرون نراندند . این حاخامها که در مقایسه با حریدی ها ، ارتدوکس ها و یهودیان افراطی ، رویکرد انعطاف پذیرتر و ملایم تری نسبت به دین و احکام شریعت دارند ، در مواجهه با همجنس گرایی انعطاف بیشتری نشان دادند .

در سال 1998 یکی از حاخامهای اصلاح طلب ، دو مرد را در مقابل دیوار ندبه به عقد یکدیگر درآورد . این در حالیست که جنبش های تجدیدنظرطلب و اصلاح طلب نیز

به اعضای خود اجازه می دهند تا چنین مراسم مذهبی را برگزار کنند . در سال 2003 چند گروه از حاخامهای لیبرال از قانونی ساختن ازدواج مدنی همجنس گرایان حمایت کردند .

کنفرانس مرکزی حاخامهای آمریکا ، انجمن اصلی حاخامهای اصلاح طلب ، 95 تن از حاخامهای وابسته به جنبش های محافظه کار ، اصلاح طلب و تجدیدنظرطلب و انجمن حاخامهای هوادار حقوق بشر ، با صدور بیانیه هایی از تصمیم دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر حمایت از ازدواج همجنس گرایان ، پشتیبانی کردند .

در کنار این افراد می توان از احزاب سیاست سکولار میرتس و شینوی ( سابق ) ، بنیاد اسرائیل جدید ، خانه آزاد اورشلیم به عنوان اصلی ( Jerusalem open House ) حامی راهپیمایی 10 آگوست 2008 و جامعه حاخامهای اصلاح طلب یاد کرد .

این دسته از حاخامها براین عقیده اند که تأکید دین یهود بر پرهیز از همجنس گرایی برای حفظ خانواده ( به عنوان منبع تولید نسل جامعه ) و نگهداری و پرورش کودکان بوده و اگر زوج همجنس خواهی بتواند این امور را محقق سازد ، دلیلی ندارد که از آرامش و آمرزشی که مذهب یهود به پیروانش اعطا می کند محروم باشد .

گروه دیگری از طرفداران این عقیده ، بر این باورند که همجنس خواهان با دشواری هایی که از ناحیه در اقلیت قرار داشتن متحمل می شوند ، نیاز بیشتری به آرامش و تسلی دارند و اگر این آرامش و تسلی را در کنیسه می جویند ، کسی حق ندارد آنها را از این حق محروم کند . این دسته از حاخامها به اموری چون ، طرفداری دین یهود از حقوق بشر ، برابری انسانها و عدالت طلبی آن ، برای دفاع از حقوق همجنس گرایان اشاره کرده و معتقدند که وقتی همجنس خواهی بخشی از واقعیت جامعه ای است که در آن زندگی می کنند ، بهتر است به جای سرکوب کردن آن ، درصدد نظام مند کردن آن برآمده و آن را تحت نظارت قانونی و مذهبی در آورند .

ح - همجنس گرایی و مسائل حقوقی آن در اسرائیل :

اگرچه تا سال 1988 قانونی که همجنس گرایی در رژیم صهیونیستی را جرم اعمال می کرد ، لغو نشده بود ، اما دستگاه قضایی این رژیم نسبت به این مسأله ، همیشه از خود مدارا نشان می داد و به ندرت به خاطر همجنس گرایی علیه کسی اعلام جرم می کرد . از سال 1988 که کنست این قانون را لغو کرد ، همجنس گرایان اسرائیل از امتیازات مدنی برخوردار شدند .

امتیازاتی چون : ثبت رسمی ازدواج ، برخورداری از حقوق قانونی زوجهای غیرهمجنس مانند حقوق مالی و ارثی ، حق حضانت فرزند ، حق عائله مندی ، حق اشتغال در همه سطوح و رفع همه تبعیض هایی که ممکن است به خاطر گرایش های جنسی شان بر آنها تحمیل شود .

1 - ثبت ازدواج :

گرچه حاخامهای اصلاح طلب از اواخر دهه 1990 زوجیت افراد همجنس را پذیرفته بودند ، در سال 2003 ، کنست ، ثبت ازدواج زوج های همجنس گرا را تصویب کرد . پس از آن زوج های همجنس گرا ، از دولت خواستند تا مانند سایر زوج ها بتوانند برای شرکای همجنس خود - - حتی بدون ثبت ازدواج - - ویزای اقامت در اسرائیل بگیرند .

طبق قانون جدید وزارت کشور ، شهروندان غیراسرائیلی که همسران عرفی شهروندان اسرائیلی به شمار می روند و یا شریک جنسی همجنس گرای آنها محسوب می شوند ، قادر خواهند بود ، یا برای دریافت مجوز اقامت دائم ، درخواست دهند . طبق قوانین مهاجرت که سابقا اعمال می شد ، افراد خارجی که به طور قانونی با شهروندان اسرائیلی ازدواج نکرده بودند ، فقط می توانستند ویزای گردشگری و مجوز کار دریافت کنند .

اما بر اساس قانون جدید وزارت کشور ، همسران خارجی همجنس خواهان نیز قادر خواهند بود تا شهروند دائم رژیم صهیونیستی شده و از حقوق مدنی و اجتماعی برخوردار گردند . دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در سال

1994 ، تصمیمات دادگاه های بدوی در رابطه با الزام شرکت هواپیمایی " ال آل " مبنی بر پرداخت مزایای عائله مندی به کارمندانی که همسران همجنس دارند تأیید شد و دو سال بعد ، ارتش نیز از این قانون پیروی و آن را اعمال کرد .

در سال 2000 دادگاه عالی از مادرخواندگی یک زن همجنس گرا که پسر چهار ساله شریک جنسی خود را به فرزندی قبول کرده بود ، حمایت کرده و به وزارت کشور دستور داد این فرزندخواندگی را به ثبت برساند . مجدداً در سال 2001 دادگاه عالی رأی دادگاه حاخامی بخش حیفا را باطل اعلام کرد . این رأی در مخالفت با سپردن حضانت موقت یک کودک از سوی مادرش به شریک همجنس گرای او صادر شده بود .

مناخیم مازوز دادستان کل کشور ، در سال 2004 ، مراکز ثبت ازدواج همجنس گرایان را به رسمیت شناخت . طبق تصمیم مازور ، با همجنس گرایان ، همانند افرادی رفتار می شود که به صورت متعارف و با جنس مخالف ازدواج می کنند . براساس این قانون در مواردی که زوجهای همجنس ازدواج رسمی نداشته باشند ، باز هم در موضوعات مربوط به دارایی ، از حقوق قانونی برخوردار می شوند .

براساس این تصمیم ، همجنس گرایان در مورد مالیات و مستغلات از حقوق قانونی برخوردار بوده و به آنان اجازه داده می شود تا بدون پرداخت " مالیات زندگی مشترک بدون ازدواج " ، اموال را میان خود تقسیم کنند .

2 - بهره مندی از سایر مزایای اجتماعی :

در کنار اعطای حقوق مربوط به ازدواج و بهره مندی از مزایای قانونی آن ، همجنس خواهان از اعمال تبعیض در شغل و پیشرفت حرفه ای نیز تا حدودی رهایی یافته اند . در سال 1992 اعمال خشونت علیه کارگران همجنس گرای کارخانه ها ، کارگاه ها و ادارات دولتی ممنوع شد . سال بعد ، ارتش نیز امکان ارتقای پست و مقام همجنس گرایان مرد را تصویب کرد تا بتوانند در هر پست و مقامی خدمت کنند .

ط - مخالفت ها و حمایت های اجتماعی :

علاوه بر حمایت ها و مخالفت هایی که در جامعه دینی با همجنس گرایان می شود ، این افراد در بین اقشار سکولار ، از حمایت یا حداقل عدم مخالفت بیشتری برخوردارند . اقشار سکولار رژیم صهیونیستی ، که اراضی اشغالی را به عنوان کشوری مدرن ، توسعه یافته و البته لاییک توصیف می کنند ، خواهان آنند که رژیم صهیونیستی نیز پابه پای کشورهای غربی در زمینه آزادی های جدید پیشرفت کند . این دسته از شهروندان ، گرایش جنسی افراد را در حوزه مدیریت عمومی نمی دانند .

اقشار و گروههای مذکور به رسمیت شناختن حقوق همجنس گرایان را بخشی از تحقق حقوق بشر می دانند . عده ای از این افراد در کنار حمایت از حقوق همجنس خواهی ، از تبعیض هایی که بر اقلیت عرب ساکن در اراضی 1948 نیز اعمال می شود شکایت داشته و خواهان رفع این تبعیض ها و تبدیل رژیم صهیونیستی به جامعه ای برابر و دموکراتیک هستند .

با این حال در میان جامعه سکولار رژیم صهیونیستی نه به دلایل مذهبی که بنا بردلایلی چون ترس از گسترش بیماری های جنسی ، تغییر اخلاق جنسی جامعه و... با همجنس گرایی مخالف اند و با برگزاری راهپیمایی و اعتراضات مدنی ، مخالفت خود را با این پدیده نشان می دهند . پروفسور روث گاویسون ( Ruth Gavison ) عضو ارشد کمیته انتصاب قضات دادگاه عالی که همجنس گرایان از انتصاب وی به این مقام ابراز نگرانی کرده اند ، در زمره افراد سکولار و نگران از پیامدهای ترویج پدیده همجنس گرایی است .

وی به افراد غیرمذهبی پیشنهاد می کند ، مؤسسات ازدواج های عرفی که محصول مبارزات جامعه همجنس گرایان در طول سال های گذشته است را رها کنند .

از نظر همجنس گرایان این وضعیت به معنای مقابله با امتیازات جامعه همجنس گرایان در بهره مندی از ازدواج های قانونی است .

حمایت های دولتی و حقوقی ازهمجنس گرایان ، ضرورتا به تغییر سریع دیدگاههای فرهنگی و هنجاری جامعه اسرائیل منجر نمی شود . همان طور که همجنس گرایان در اولین راهپیمایی خود در سال 1997 اعلام کردند ، هدف از راهپیمایی ، شکستن تابو و ممنوعیت ذهنی جامعه در برابر همجنس گرایی است که تا تحقق کامل و تغییر ذهنیت مردم راه درازی در پیش دارد .

با وجود اینکه همجنس خواهان دارای کلوپ ها و پارک های اختصاصی هستند که از آن میان می توان به منطقه " معاشیریم " Mea shearim در شهر قدس و پارک " گان هاآتزماوت " و ( Gan Ha Atzmaut ) به عنوان پارک اختصاصی مستقل همجنس گرایان که با تدابیر شدید امنیتی اداره می شود ، اشاره کرد . ولی همجنس خواهی تا دستیابی به پذیرش اجتماعی ، راه درازی در پیش دارد . نمونه این مقاومت اجتماعی را می توان در واکنش های مردم به تظاهرات مشاهده کرد . هر ساله در کنار راهپیمایی 10 اگوست ، راهپیمایی هایی هم از سوی مردم عادی در مخالفت با این پدیده اتفاق می افتد . هر ساله تعدادی از مردم در مخالفت با این مسأله طومار تهیه کرده ، اعتراض می کنند و یا به سادگی در رفتارها و انتخاب های اجتماعی خود تجدید نظر می کنند .

به نظر عده زیادی از آنها فارغ از اینکه این رفتار تخلف از تورات باشد یا نه و یا اینکه این امر اصولاً اهمیتی داشته باشد یا خیر ، همجنس گرایان انسانهایی بیمار و یا حداقل عجیب هستند . در نظرسنجی که در بیستم آگوست 2004 از پاره ای از بزرگسالان اسرائیلی ( از جمله اعراب اسرائیلی ) به عمل آمد ، از مخاطبان پرسیده شد که اگر کاندیدای نخست وزیری از میان گروههایی چون عرب ، همجنس خواه ، عضو کیبوتص و... بود ، به کدامیک از آنها رأی می دادند ؟ که در پاسخ به این پرسش 42 درصد افراد پاسخ دادند که اگر کاندیدای نخست وزیری فردی همجنس گرا باشد به او رأی نمی دهند .

نتایج نظرسنجی های مشابه بیانگر آن است که علی رغم تغییرات حقوقی و قانونی ، همجنس گرایی هنوز

در اذهان مردم اسرائیل امری عجیب و نامقبول است .

ی - سیاست رژیم صهیونیستی نسبت به مسأله همجنس گرایی :

از اواخر قرن بیستم ( دو دهه آخر ) مخالفت رژیم صهیونیستی با مسأله همجنس گرایی رو به تعدیل و کاهش گذاشته است . در این مدت ، همجنس گرایان توانسته اند خود را به عنوان یک اقلیت معرفی نمایند و از بسیاری از حقوق مدنی برابر با کشورهای غربی نظیر هلند ، بلژیک و بعضی ایالتهای آمریکا بهره مند شوند . رژیم صهیونیستی اقدامات گسترده ای را برای برقراری امنیت راهپیمایی سالانه هم جنس گرایان صورت می دهد . در این رابطه دولت ، احکام دادگاههای مذهبی در مخالفت با همجنس گرایی را باطل خوانده و به ادارات و نیروهای دولتی و ارتش ابلاغ می شود که به خاطر گرایش های جنسی کارمندانشان ، با آنها برخورد نکنند .

رژیم صهیونیستی همه این فعالیتها را با پوشش گسترده تبلیغاتی انجام می دهد ، روزنامه ها و خبرگزاری ها به دقت ، کوچکترین تحولات جامعه همجنس خواه را ، از ثبت ازدواج یک زوج گرفته تا قبول فرزندخواندگی و... انعکاس می دهند . آنها تحولات جامعه صهیونیستی را با کشورهای غربی مقایسه کرده و این مسأله را در صدر اخبار نگاه می دارند . رژیم صهیونیستی از این رویکرد و این همه تبلیغات چه اهدافی را دنبال کرده است ؟

1 - اهداف تبلیغاتی :

رژیم صهیونیستی همیشه به خاطر نقض آشکار حقوق بشر مورد مؤاخذه بوده است . گذشته از نابرابری های اجتماعی که در بین یهودیان با خاستگاه های مختلف وجود دارد ( موقعیت فروتر اجتماعی و اقتصادی یهودیان سفاردی نسبت به یهودیان اشکنازی ) و یا تبعض علیه جمعیت عرب اسرائیل و جرایم جنگی که علیه نیروهای حماس یا سایر فلسطینیان مبارز اعمال می شود ، نیز همیشه این رژیم را در موقعیت متزلزلی نسبت به اجرای حقوق بشر قرار داده است .

از این رو رژیم صهیونیستی تلاش کرده با تأکید بر مسائل حاشیه ای نظیر ، حقوق همجنس گرایان ، تصویری دموکراتیک از خود در سطح جهانی ارائه دهد و خود را آنگونه بنمایاند که در آن همه اقلیت ها ، حتی اقلیتهایی که در مخالفت با رویکردهای مذهبی جامعه هستند ، از حق زندگی برخوردارند .

رژیم صهیونیستی تلاش نموده تا از این طریق تبعیضات و بی عدالتیهایی را که هر روزه از سوی نیروهای امنیتی ، انتظامی ، دادگاههای کیفری و زندگی روزمره علیه فلسطینیان اعمال می کند را از تیررس نگاههای منتقد خارج کند . از سوی دیگر رژیم مذکور می کوشد بیش از پیش از تصویر یک جامعه دینی فاصله گرفته و خود را کشوری مدرن و سکولار تعریف کند . کشوری که به ادعای این رژیم شبیه ترین مدل منطقه ای به مدلهای غربی است .

2 - اعمال سیاست تعادل قوا در جامعه :

حمایت های دولتی از رشد و رواج آشکار همجنس گرایی نوعی سیاست برای تعادل قوا بین نیروهای مذهبی و سکولار اسرائیل بوده است . دولت با ارائه امتیازاتی به همجنس گرایان و بی توجهی به مخالفت های احزاب مذهبی ، به نحوی از قدرت یابی بیش از حد احزاب مذهبی و سنتی جلوگیری کرده و موازنه قدرت را میان گروههای سکولار و مذهبی برقرار نبوده است .

3 - گسترش صنعت گردشگری :

رژیم صهیونیستی برنامه های زیادی برای گسترش صنعت گردشگری داشته است . چرا که از نظر رژیم صهیونیستی صنعت گردشگری ابزاری برای معرفی قابلیت های این رژیم به جهانیان است و از سوی دیگر درآمدهای زیادی نصیب اقتصاد آن می کند .

از این رو ، رژیم مذکور تلاش کرده تا تمامی ابزارها و امکانات لازم برای جذب توریست را فراهم نماید . در این میان اعطای حقوق و آزادیهای همجنس خواهانه در گسترش صنعت گردشگری این رژیم سهم داشته است .

از آنجا که همجنس گرایی در کشورهای بسیاری هنوز جرم محسوب می شود ، آزادی روابط همجنس خواهانه می تواند به جذابیت گردشگری رژیم صهیونیستی بیافزاید و گردشگرانی که نمی توانند در نقاط دیگر دنیا به گردش بپردازند را جذب اراضی اشغالی فلسطین کند .

" مایکل همل " رئیس انجمن همجنس گرایان اسرائیل " تدارک امکانات همجنس گرایی به عنوان مشوق سفر گردشگران همجنس گرا به اسرائیل " را پروژه ای می داند که این انجمن با همکاری دولت درصدد اجرای آن است .

همچنین ، مالک آلمانی تبار یکی از کلوپ های شبانه قدس در تبیین دلایل ارائه خدمات ویژه به همجنس گرایان در این کلوپ می گوید : من دوستان همجنس گرای زیادی دارم که زمانی که به اسرائیل می آیند هیچ کلوپ و مکان اختصاصی برای خود ندارند . هدف من از بازگشایی کلوپ مذکور ، تدارک چنین فضای اختصاصی بوده است .

ک - مشکلات و پیامدهای ناشی از همجنس گرایی در اسرائیل :

همجنس گرایی اگرچه پدیده ای تاریخی و مختص به اقلیتی از جامعه بشری بوده است ، اما تنها از اواخر قرن بیستم میلادی و آن هم در نقاط خاصی از جهان ، منجر به کسب امتیازات قانونی برای همجنس گرایان شده است . کشورهای طرفدار این پدیده اعطای امتیاز به همجنس خواهان را بخشی از تحقق آزادی و حقوق بشر می دانند و بر این عقیده اند که روابط جنسی بین دو انسان بالغ ، در حیطه امور شخصی است و دولت یا سایر نیروهای اجتماعی اجازه مداخله در این حوزه را ندارند .

با این حال اعطای چنین امتیازاتی همواره با پذیرش اجتماعی همراه نیست . حتی در کشورهای غربی نیز مخالفتهای زیادی از نظر اجتماعی و فرهنگی با این پدیده وجود داشته است . با توجه به نقش مذهب و احزاب مذهبی در رژیم صهیونیستی ، این مخالفت ها به صورت جدی تری در قبال همجنس گرایان اسرائیل ، اعمال می شود .

بسیاری از یهودیان مذهبی بر این عقیده اند که نباید سرزمین مقدس را با گناه قوم لوط آلوده سازند . در حالی که رژیم صهیونیستی به بهانه حمایت از همجنس خواهان به بخش مذهبی بی توجهی کرده و خشم و نارضایتی این افراد را نادیده گرفته است .

رژیم صهیونیستی در حمایت از همجنس گرایی ، ناچار به پرداخت هزینه های اجتماعی و حتی گاه اقتصادی شده است . دولت برای تأمین امنیت روز راهپیمایی ناچار است که تعداد بسیار زیادی نیروی پلیس - - حدود 2000 نفر - - را در خیابانهای مسیر راهپیمایی مستقر کند . این امر بخش عمده ای از توان پلیس را به خود اختصاص می دهد و از توان پلیس در سایر مناطق امنیتی می کاهد .

البته حضور این تعداد نیروی پلیس باز هم به معنای امنیت کامل راهپیمایان نیست . چرا که در راهپیمایی سال 2007 یک نفر در جریان راهپیمایی کشته و دهها تن زخمی شدند و حدود 800 شیکل نیز به اموال عمومی آسیب رسید .

از سوی دیگر مذهبیونی که از برگزاری این راهپیمایی ناراضی هستند ، بابت اعطای مجوز برای راهپیمایی در شهر قدس ، از دولت خشمگین هستند که این نارضایتی ها گاهی اوقات به بروز مشکلاتی منجر شده است . راهپیمایی 10 آگوست 2007 ، همانند یک مرز ، نیروهای لاییک و مذهبی را از یکدیگر متمایز کرده و گاه در مقابل یکدیگر قرار می دهد .

اگرچه رژیم صهیونیستی ظاهراً و با استناد به توصیه های جامعه شناسان ، سرکوب این پدیده اجتماعی را منجر به زیرزمینی شدن آن می داند و در صدد بوده است تا با اتخاذ تمهیدات قانونی از زیرزمینی شدن این پدیده جلوگیری کرده و امکان کنترل و نظارت بر آن را برای دولت فراهم کند ، اما بی پروایی ها و سهل انگاری های این رژیم در گسترش حمایت از این گروه ، با تنش های اجتماعی همراه بوده و چالشی جدی برای جامعه صهیونیستی به همراه داشته است .

مآخذ :

  1. المسیری ، عبدالوهاب : دایره المعارف یهود ، یهودیت و صهیونیسم ، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه ، دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ، جلد پنجم ، چاپ اول ، پاییز 1382 .
  2. عهد قدیم .
  3. بولتن رویداد و گزارش ، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی علمی ندا ، دوره جدید ، 19/4/1387 ، شماره 7 .
  4. بولتن رویداد و گزارش اسرائیل ، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی علمی ندا ، 6/9/1385 ، شماره 320 و 321 .
  5. مرکز اطلاع رسانی فلسطین ( 16/7/1384 ) .
  6. بولتن هفتگی اخبار فلسطین ، کمیته حمایت از انقلاب سلامی مردم فلسطین ، 6/7/1387 .
  7. www. my jewish learning.com/ideas-belief/Sex-Sexuality/overview-Homosexua..
  8. www. Jpost.com/Servlet/Satellite?cid.
  9. www. in thesetimes.com/issue/26/21/culture 2. Shtml.
  10. www. aguda-ta.org.il/content/aguda.asp.
  11. www. haaretz.com/hasen.objects/pages/print Article En.Jhtml?item No=785072.
  12. www.Haaretz.com/hazen/spages/456334.html
  13. www. Scifaq.org/faq/81- 03-08.html

www.monstersandcritics.com/news/middleeast/news/article.1320721.php/Jerus-alem-Gay-pride-parade-begins-amid- rotests-Ist-L.ead