بمب گذاری فرودگاه بیروت توسط اسرائیل

از دانشنامه فلسطین


در ساعت دو و نیم روز شنبه 28/12/1968 رادار سوریه حرکت هواپیماهایی را گزارشی داد که همزمان با پرواز یک هواپیمای مسافربری مصری به سوی سوریه ، از باند فرودگاه اسرائیلی " نهاریا " واقع در نزدیکی مرزهای جنوب غربی لبنان ، پرواز کردند . در ابتدا به نظر رسید که این هواپیماها برای جلوگیری از ادامه پرواز هواپیمای مصر برخاسته اند ، اما در حقیقت آنها چندین هلی کوپتر اسرائیلی بودند که به سوی لبنان پرواز می کردند و در ساعت ده و بیست یک دقیقه وارد حریم هوایی فرودگاه بیروت شدند . چندین جنگنده نیز برای تأمین پوشش هوایی ، هلی کوپترهای مهاجم را همراهی می کردند .

در این هنگام اوضاع در فرودگاه بسیار آرام و طبیعی بود ، ناگهان صدای موتورهای هلی کوپترها که در ارتفاع بسیار کم پرواز می کردند ، شنیده شد . آنها به شکل زیرتقسیم شدند :

  1. یکی به طرف جاده بیروت حرکت کرد و برای جلوگیری از رسیدن کمک ، در همان جا مشغول گشت زنی شد .
  2. دو فروند هلی کوپتر بر روی باند فرودگاه فرود آمدند و از داخل آنها تعدادی از سربازان دشمن ، پیاده شدند . عده ای دیگر برای پاکسازی باند و ترساندن نگهبانان ، کارکنان و مسافران به هر سو تیراندازی کردند در حالی که عده ای دیگر برای از کارانداختن و نابودی برج مراقبت فرودگاه و آشیانه های هواپیماها به سوی آنها حرکت کردند .
  3. چهارمین و آخرین هلی کوپتر در بالای باند فرودگاه در حال پرواز و تیراندازی گلوله های منور برای روشن کردن فضای تاریک شده باند - به دنبال قطع جریان برق توسط کارگران باند - مشغول رفت و آمد شد . سربازان مهاجم ابتدا چندین بمب ساعتی در داخل موتورها و جاهای دیگر هواپیماها و در آشیانه های نگهداری از هواپیماها ، جاسازی کردند . آنها همزمان با اجرای این عملیات به چهار طرف تیراندازی و " بمب های دودزا " پرتاب می کردند .

اجرای این عملیات سی و پنج دقیقه به طول انجامید و سربازان مهاجم پس ازپایان عملیات خود ، بلافاصله به سوی 2 هلی کوپتر مستقر در باند فرودگاه رفتند . هلی کوپترها پس ازسوار شدن سربازان به سرعت از باند فرودگاه دور شدند . طولی نکشید که بمبهای ساعتی که در داخل هواپیماهای لبنان جاسازی شده بودند ، یکی پس از دیگری منفجر شد . به دنبال این انفجارها شعله های آتشی و دودهای غلیظ از داخل هواپیماها ، آسمان فرودگاه را فرا گرفت . هلی کوپترهای اسرائیلی به مدت پنج دقیقه به تیراندازی و پرتاب راکتهای خود به روی هواپیماها ، آشیانه ها و باند فرودگاه ادامه دادند سپس از آنجا دور شدند و به سوی سرزمین اشغالی فلسطین بازگشتند .

مراحل برنامه ریزی این عملیات علی رغم آسانی آن ، دقیق بود ، زیرا انتخاب ساعت نه - شنبه شب به دو دلیل انجام پذیرفت . اول اینکه بیشتر مسئولین فرودگاه بیروت در این روز به مرخصی می روند . دوم اینکه هواپیماهای وابسته به شرکت مسافربری " خاورمیانه " در این روز ازاروپا به بیروت بازمی گردند . علاوه بر آن تقسیم مسئولیتها بین هلی کوپترها و گروههای سربازان که دست به تیراندازی و پرتاب " بمبهای دودزا " و جاسازی بمب های ساعتی در داخل هواپیماها زده اند و به سرعت سوار هلی کوپترها شده اند ، به دقت هرچه تمام و مطابق طرح انجام پذیرفته است .

به دنبال این عملیات بیشتر هواپیماهای مسافربری لبنانمتلاشی شد . به عبارت دیگر سیزده فروند از انواع هواپیماهای غول پیکر مسافربری دچار آتش سوزی شده و منهدم شدند . تنها هواپیماهای وابسته به شرکتهای خطوطه هوائی لبنان مورد اصابت قرار گرفتند و هیچ یک از هواپیماهای خارجی منهدم و یا طعمه آتش سوزیها نشد . همچنین به ساختمانها و باندها و تجهیزات فنی فرودگاه بیروت خسارات چندانی وارد نشد و هیچ کس از کارکنان فرودگاه نیز کشته و یا زخمی نشد .

رژیم صهیونیستی ادعا نمود که حمله تهاجمی به فرودگاه " بیروت " به تلافی حمله تهاجمی چریکهای فلسطینی علیه هواپیمایی مسافربری اسرائیلی ال - عال در فرودگاه آتن در چهار روز گذشته صورت گرفته است . در واقع زمان انجام عملیات و طرز اجرای آن ثابت می کند که دشمن این عملیات را چندین ماه قبل از عملیات آتن طراحی کرده بود ، زیرا این رژیم اطلاعات را از طریق مأموران خود و با کمک مزدوران دستگاه اطلاعاتی آمریکا " سیا " به دست آورده بود . همچنین به نیروهایی که عملیات تهاجمی را اجرا می کرده اند ، در منطقه ای مصنوعی شبیه فرودگاه بیروت ، آموزشهای کافی داده شد و این امر به آنها در مورد اجرای مأموریت در کمال دقت و در این مدت کوتاه ، کمک زیادی کرد .

بدون شک حمله اسرائیل به فرودگاه بیروت واکنش این رژیم در برابر حمله چریکهای فلسطینی به شمار نمی رود ، زیرا از لحاظ مادی تدارک این حمله تهاجمی در ظرف چند روز ازعملیات فرودگاه آتن تا فرودگاه بیروت ، امکان پذیر نیست . گزارشهای منتشر شده از سوی برخی از سفارتخانه های کشورهای غربی در تل آویو نشان می دهد که عملیات تدارک و برنامه ریزی حمله تهاجمی بیش از 3 ماه به طول انجامید . این به دین معناست که حمله تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه فرودگاه بیروت اهداف دیگری داشت از جمله :

  1. نابودی فعالیتهای پارتیزانی فلسطینیها در تمامی زمینه های نظامی ، سیاسی ، تبلیغاتی واجتماعی . روزنامه اسرائیلی " اورشلیم پست " در شماره روز بعد از حمله تجاوزکارانه خود ، نوشت : " اسرائیلیها از لبنان دولتی می خواهند که ریشه فعالیتهای پارتیزانی فلسطینیها را هر چه سریعتر نابود سازد " .
  2. نابودی یک منبع اقتصادی حیاتی لبنان یعنی هواپیماهای مسافربری آن ، زیرا لبنان به عنوان مرکز فعالیتهای اقتصادی و نیز یک کشور توریستی و دیدنی ، در نظر رژیم صهیونیستی رقیب سرسخت این رژیم و ارگانهای بین المللی اقتصادی آن محسوب می شود .
  3. فراهم کردن جو مناسب برای نابودی جامعه لبنان ، زیرا نیروهای ملی لبنان یکی از هواداران ایستادگی در برابر تجاوز صهیونیستی و پشتیبانی از فعالیتهای پارتیزانی و نیز همبستگی با آن برای ادامه نبرد مبارزات مسلحانه علیه صهیونیسم اسرائیل می باشند .
  4. ترساندن نیروهای ملی در کشورهای عربی و مأیوس کردن آنها از تحقق هرگونه پیروزی بر دشمنی اسرائیل از طریق اجرای حملات نماشی به منظور نشان دادن " تکنیک و قدرت " صهیونسیم .

افکار عمومی جهان تجاوز اسرائیل به فرودگاه بیروت را محکوم کرد . این مسأله در بیشتر روزنامه های بین المللی و نیز در موضع گیریهای بسیاری از کشورهای جهان و اظهارات مسئولان این کشورها و در قطعنامه شماره 262 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ 31/12/1968 ، نمایان شد . به عبارت دیگر تمامی کشورهای عضو شورای مذکور این تصمیم را که حاوی نکات زیر بود ، تأیید کرده اند :

  1. شورای امنیت باید اسرائیل را به خاطر حمله نظامی خودکه مغایر باتعهدات این کشور نسبت به منشور شورای مذکور وتصمیمات آتش بس بود ، محکوم کند .
  2. شورای امنیت این اعمال خشونت آمیز را تهدیدکننده علیه صلح امنیت بداند .
  3. شورای امنیت به اسرائیل هشدار شدیداللحن بدهد تا دیگر مرتکب چنین اعمالی نشود وگرنه شورای مذکور خود را مجبور به اتخاذ تصمیمات دیگری خواهد کرد .
  4. شورای امنیت از حق لبنان مبنی بر دریافت غرامتهای ناشی ازحمله تهاجمی اسرائیل به فرودگاه بیروت که اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت ، حمایت کند .

مآخذ :

  1. نشریات عربی و خارجی ، اواخر سال 1968 واوایل سال 1969 .
  2. مؤسسه بررسیهای فلسطینی ، قطعنامه های سازمان ملل متحددرمورد فلسطین وکشمکش اعراب واسرائیل ( 1947 - 1974 ) ، بیروت 1975 .