مرزهای توراتی اسرائیل
روایتهای چندی از مرزهای توراتی ارض اسرائیل که بنابر تأویل مقامات خاخامی ، طبق حقوق الهی به دولت یهود تعلق دارد ، رایج هستند . عظیم ترین ارض اسرائیل در درون مرزهایش شامل ممالک زیر است : " در جنوب ، همه سینا و بخشی از مصر سفلی تا حدود قاهره ؛ در خاور ، همه اردن ، یک تکه درشت از عربستان سعودی ، کویت و در عراق جنوب غربی فرات ؛ در شمال ، همه سوریه از جمله لبنان و یک جزء وسیع از ترکیه تا دریاچه وان ؛ در باختر ، قبرس .
مسأله مرزهای کتاب مقدس پژوهشها و بحث های عالمانه فراوانی را برانگیخته است که در اسرائیل به صورت اطلاس ها و کتابها ، مقالات و وسایل مردمی تر تبلیغات ظاهر می شوند . همه اینها غالبا به خرج دولت یا به یمن سایر اشکال حمایتی منتشر می گردند...
آریل شارون به هنگام کنوانسیون لیکود در مه 1993 به صراحت پیشنهاد کرد که اسرائیل سیاست رسمی خود را بر مفهوم " مرزهای توراتی " پی ریزی نماید . پیشنهاد او اعتراضات کمی را برانگیخت ، هم در درون و هم در بیرون حزب ؛ همه این اعتراضات ( هم ) بر دلایل علمی مبتنی بودند .
روژه گارودی با نقل نامه یکی از دوستان هرتصل ابعاد تصور صهیونیستها از آینده دولت یهودی را نشان می دهد :
" مایلم به شما تذکر دهم که قبل از اینکه خیلی دیر شده باشد هر از چند گاه به برنامه " فلسطین بزرگ " [اسرائیل بزرگ ]مراجعه کنید . برنامه کنفرانس بال باید شمال واژه " فلسطین بزرگ " [اسرائیل بزرگ ]یا واژه فلسطین و سرزمین های مجاور باشد وگرنه بی معناست ؛ چه شما نخواهید توانست 10 میلیون یهودی را در سرزمینی به مساحت 000,25 کیلومتر مربع بپذیرید .
این نامه خطاب به تئودور هرتصل از طرف یکی از دوستان نزدیک و مشاورین وی به نام داوید تریچ در تاریخ 29 اکتبر 1899 کمی بعد از برگزاری کنگره صهیونیسم جهانی نوشته شده و با ژرف اندیشی کامل ، منطق درونی صهیونیسم را در سیاست خارجی بیان می دارد . نفس اصول صهیونیسم همانا ساختن نه فقط یک مذهب ، بلکه یک ملت و یک دولت از یهودیت است و می کوشد تا تمام
یهودیان دنیا را به عنوان متعلقان و مبارزان در راه وصول به این دولت... قلمداد کند . تمام تاریخ تهاجمات و توسعه طلبی های حکومت اسرائیل از همین منطق وحشیانه صهیونیسم سیاسی سرچشمه می گیرد . "
در جای دیگر می خوانیم :
" آنچه باید در نظر داشت این است که صهیونیست بنابر طبیعت ترکیب ، بازگشت همه یهودیان را نصب العین خود قرار داده است و رفتار او در همه امور چنان است که باید این چهارده میلیون به هر تقدیر ، روزی در ارض اسرائیل مستقر گردند . درخواست زمین ، برای انتقال و سکونت یهودیان ، سپس درخواست مهاجر برای اشغال زمین های به دست آمده ، ادعای آب اردن به علت افزایش جمعیت و زنده کردن آرزوهای آن جمعیت ، فرمان مهاجرت ، فتح سرزمین های جدید به این خیال واهی که جمعیت به اسرائیل هجوم بیاورد...
بن گوریون در سال 1950 در محضر دانشجویان دانشگاه عبرانی اورشلیم گفت : " امپراطوری اسرائیل باید مشتمل بر کلیه سرزمین هایی شود که بین نیل و شط فرات واقع است . "
بن گوریون اصل اسرائیل بزرگ و مرزهای توراتی آن را به منابع دینی - - البته تحریف شده - - متصل می کند اما الگوی اجرایی و سیاست " حقوق " آن را از آمریکا اخذ می نماید :
" به بیانیه استقلال آمریکا توجه کنید . هیچ نوع ذکری از حدود اقلیمی نکرده است . ما مجبور نیستیم حدود حکومت خود را مشخص کنیم . ( به نقل از جروزالم پست شماره 10 اوت 1967 ) .
بن گوریون به طور بسیار پرمعنایی به سابقه آمریکا متوسل می شود که در واقع در طول یک قرن مرزهایش متحرک بود . تا مرز اقیانوس آرام که به عنوان " انسداد مرز " اعلام شده بود - و میزان این تحرک به تناسب توفیق در " شکار سرخپوستان " به قصد عقب راندن و غصب سرزمین هایشان مشخص می شد .
بن گوریون به صراحت می گوید : مسأله ما حفظ وضع موجود نیست . وظیفه ما است که دولتی متحرک در جهت توسعه هر چه بیشتر ایجاد کنیم .
عملکرد سیاسی نیز به این نظریه عجیب ارتباط دارد و آن گرفتن زمین و راندن ساکنان است . چنین است قانون جنگل مستقر شده به وسیله حکومت صهیونیستی ؛ و این امر
ناشی از جوهر وجودی او از بدو ایجاد است . "
به هر حال هنگامی که قرار شد یهودی ها به فلسطین کوچ کنند و عملاً هم این جریان رخ داد باید دو کار جدید دیگر هم انجام می گرفت :
- تأمین تابعیت اسرائیلی برای هر یهودی که به سرزمین اشغال شده پا می گذارد تا هم نوعی احساس امنیت برای او ایجاد کند و هم کمتر به فکر بازگشت بیفتد ؛
- خالی کردن سرزمین از ساکنان قدیمی فلسطین یعنی طرد مسلمانان فلسطینی و نفی بلد و ریشه کن کردن آنان .
مآخذ :
- سازمانهای یهودی و صهیونیستی در ایران ، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی ، تهران ، بهار 1384 .
- شاهاک ، اسرائیل : تاریخ یهود ، مذهب بار سنگین سه هزار ساله ، ترجمه مجید شریف ، انتشارات رسا ، چاپ دوم ، 1377 .
- گارودی ، روژه : پرونده اسرائیل و صهیونیسم سیاسی ، ترجمه نسرین حکمی ، وزارت ارشاد اسلامی ، تهران 1364 .