صرصور ، ابراهیم عبدالله: تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه فلسطین
 
جز (۱ نسخه واردشده)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۰۹


شیخ ابراهیم عبدالله صرصور یکی از چند شخصیت فعال سیاسی عرب در اراضی اشغالی 1948 به شمار می رود که اندیشه ها و فعالیتهای سیاسی او در چارچوب حزب متبوع وی " لیست متحده عرب " ( تعال ) قابل تبیین است . به عبارت بهتر می توان گفت که صرصور در چارچوب فعالیتهای حزبی به دفاع از حقوق اعراب فلسطینی می پردازد .

وی رویکردی انتقادی نسبت به رژیم صهیونیستی دارد و این امر را به خوبی می توان از موضع گیری های تند و صریح وی در قبال سیاستهای اعلامی این رژیم دریافت .

الف - زندگینامه :

شیخ ابراهیم صرصور در سال 1952 میلادی در کفرقاسم از مناطق اشغالی 1948 متولد شد . وی دوره آموزش ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خویش گذراند . وی دوره دبیرستان یعنی زمانی که شاگرد شیخ عبدالله نمر درویش ( مؤسس جنبش اسلامی در مناطق اشغالی 1948 ) بود ، با جنبش اسلامی آشنا شد و به این جنبش پیوست .

وی در این باره می گوید : " از دوره دبیرستان که با شیخ عبدالله نمر درویش آشنا شد و به این جنبش پیوست ، بیشتر از اینکه در کنار خانواده باشم ، به تبلیغ این جنبش پرداختم .

صرصور در اواخر دهه 70 میلادی برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ، وارد دانشگاه بارایلان شد .

ب - فعالیتها :

وی در فاصله سالهای 1989 تا 1998 ، ریاست شورای محلی کفرقاسم را بر عهده داشت . از سال 1998 یعنی زمانی که شیخ عبدالله نمر درویش برای شرکت در انتخابات کنست چهاردهم ، از سمت خویش - - ریاست جنبش اسلامی - - استعفا کرد ، صرصور رهبری شاخه جنوبی این جنبش را بر عهده گرفت . وی پیش از ریاست شاخه جنوبی نیز ، سخنگوی تشکل جنبش اسلامی بود .

وی در دهه 80 میلادی تلاش کرد به عنوان معلم در روستای کفرقاسم به تدریس بپردازد اما وزارت فرهنگ ، آموزش و ورزش رژیم صهیونیستی مانع چنین اقدامی شد .

نگارش مقالات مختلف پیرامون مسائل گوناگون جامعه عرب ( ساکن اراضی اشغالی 1948 ) همچون " اسرار و مسائل پنهان قتل عام در روستای کفرقاسم " و " مواضع تشکل جنبش اسلامی " از دیگر فعالیتهای اجتماعی وی در زمینه چاپ و نشر مطالب انتقادی محسوب می شود .

صرصور متأهل و دارای یک فرزند است . وی به همراه همسر و فرزند خویش در کفرقاسم زندگی می کند وبر زبانهای عبری ، عربی و انگلیسی تسلط دارد .

صرصور یکی از چهره های سیاسی عرب در اراضی اشغالی 1948 محسوب می شود که رویکرد انتقادی وی نسبت به رژیم صهیونیستی را به خوبی می توان از موضع گیری های تند و صریح وی در قبال سیاستهای اعلام شده از سوی این رژیم و اظهارات نمایندگان راستگرای کنست دریافت .

صرصور برای نخستین بار از سوی شورای مشورتی بخش جنوبی جنبش اسلامی ( که بر خلاف شاخه شمالی ، موافق شرکت در انتخابات کنست است ) به عنوان کاندیدای ریاست حزب لیست متحده عرب برگزیده شد و با شعار رفع مشکلات و اوضاع دشوار فلسطینیان 48 ، دفاع از هویت ملی و اسلامی آنان و حمایت از حقوق فردی شهروندان عرب و مبارزه با تبعیض نژادی علیه آنان وارد هفدهمین دوره انتخابات کنست شد .

وی با اعتقاد به اینکه شرکت در انتخابات کنست به معنای به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل نیست ، حضور در انتخابات را یک ضرورت شرعی می داند .

با این حال ، وی معتقد است که وارد شدن به کنست هدف اصلی جنبش اسلامی نبوده بلکه این امر وسیله ای برای خدمت به فلسطینیان 48 است .

پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین در ژانویه 2006 ، موجی از نگرانی ، نمایندگان راستگرای اسرائیل را فرا گرفت .

احزاب اسرائیل ، نگران این مسأله بودند که پیروزی جنبش حماس در انتخابات فلسطین ، بر جنبش اسلامی منطقه 48 ( که صرصور ریاست شاخه جنوبی آن را بر عهده دارد ) و نیز سهم این جنبش در انتخابات کنست ، تأثیر بگذارد . لذا احزاب باروخ مارزل ، لیکود ، مفدال و جنبش خط صهیونیسم ( الحرکه الخط الصهیونی ) پس از سخنرانی صرصور در یک کنفرانس خبری در 14 فوریه 2006 ، خواستار جلوگیری از شرکت وی در انتخابات شدند .

به گفته رهبران این احزاب ، صرصور در سخنان خود از جنبش حماس حمایت کرده و خواستار تشکیل دولتاسلامی در اسرائیل شده است . در حالی که صرصور در سخنان خویش خواستار وحدت جناحهای مختلف عربی در اسرائیل شده بود .

به هر حال ، کمیته مرکزی انتخابات با 18 رأی موافق در مقابل 16 رأی مخالف با درخواست احزاب مذکور مخالفت کرد .

بعضی فعالیتهای سیاسی و پارلمانی صرصور در کنست هفدهم را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد :

  1. صدور بیانیه های مختلف در اعتراض به سیاست قتل ، ترور و تخریب رژیم صهیونیستی .
  2. مخالفت قاطع با پیوستن نمایندگان عرب به احزاب صهیونیست به ویژه حزب جدیدالتأسیس شارون ( حزب کادیما ) .
  3. ارسال نامه به ایلی یشای وزیر صنعت و تجارت برای لغو طرح ویسکونسین که به عقیده وی منجر به نابودی خانواده های عربی می شود .
  4. ارسال نامه به عمیرپرتس وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و درخواست آزادی وزراء و نمایندگان پارلمان فلسطین .

صرصور بازداشت این نمایندگان را یک اقدام غیراخلاقی و غیرمسئولانه می داند که برخلاف قوانین بین المللی است . وی آزادی وزراء و نمایندگان فلسطینی را اقدامی مثبت در راستای دستیابی به آتش بس در جهت منافع اسرائیل می داند .

  1. جمع آوری کمکهای مالی برای خانواده های شهدای فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری در چارچوب فعالیتهای کمیته های امدادرسانی وابسته به جنبش اسلامی . به گفته وی ، حمایتهای مادی از فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه ، دغدغه اصلی جنبش اسلامی و سرلوحه برنامه های حزب تعال بوده است .
  2. دفاع از مسجدالاقصی و اماکن مقدس اسلامی و دعوت از اعراب 48 ، فلسطینیان ساکن کرانه باختری و ملتهای عربی و اسلامی برای حمایت از مسجدالاقصی در برابر اجرای طرحهای یهودی سازی در این مسجد .
  3. واکنش نسبت به اظهارات نژادپرستانه علیه اعراب 48 . صرصور در واکنش به اظهارات افی ایتام ، نماینده راستگرای کنست مبنی بر اینکه فلسطینیان را باید از کرانه باختری اخراج کرد و مانع مشارکت اعراب اسرائیل در انتخابات شد ، از مناخیم مازوز مشاور حقوقی دولت اسرائیل ، خواستار محاکمه و اتخاذ اقدامات لازم علیه ایتام شد .

وی در واکنش به اظهارات ایتام اعلام داشت : اگر این سخنان در هر کشوری از کشورهای دنیا علیه یهودیان بر زبان آورده می شد یک جنایت ضدبشری به حساب می آمد . وی اظهارات ایتام را بیانگر حقیقت فکری بسیاری از یهودیان تندرو علیه اعراب و فلسطینیان می داند .

  1. دیدار با نمایندگان پارلمانی حماس و گفت وگو با آنان در مورد راههای دستیابی به آتش بس از جمله دیدار با محمد طوطح ، محمد ابوطیر و احمد عطون سه تن از نمایندگان حماس در پارلمان فلسطین که از سوی وزارت کشور رژیم صهیونیستی از اقامت در شهر قدس منع شده اند .

صرصور ضمن اعتراض شدید نسبت به تصمیم وزارت کشور اسرائیل مبنی بر لغو مجوز اقامت نمایندگان مذکور در قدس ، آن را خلاف حقوق بشر دانست .

دیدار صرصور با نمایندگان مذکور ، مورد اعتراض زیپی لیونی وزیر امور خارجه و نمایندگان راستگرای کنست همچون زفلون اورلیف قرار گرفت .

  1. مخالفت با تجاوز اسرائیل به لبنان . وی در اعتراض به هجوم نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان و قتل غیرنظامیان لبنانی به ویژه فاجعه قانا که در آن بیش از 50 کودک و زن لبنانی به شهادت رسیدند تظاهراتی را در مقابل کنست به راه انداخت .

صرصور در جریان تجاوز اسرائیل به لبنان با برپایی تظاهرات و صدور بیانیه های مختلف ، مخالفت خویش را با حمله نظامی اسرائیل به لبنان و کشتار غیرنظامیان لبنانی ابراز کرد . وی در نتیجه این مخالفتها از سوی نمایندگان راستگرای کنست از جمله " افی ایتام " به وابستگی به ستونپنجم و دشمنی اسرائیل متهم شد .

وی در جریان جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان ، عمیرپرتس وزیر دفاع رژیم صهیونیستی را قاتل معرفی کرد و به همین دلیل ، نمایندگان راستگرای کنست از جمله کولته آویتال ، یوئیل حسون و... شدیدا از وی انتقاد کرده و با طرح شکایتی از وی در کمیسیون ضوابط اخلاقی ، به مدت یک روز از حضور وی در جلسات کنست ممانعت به عمل آوردند .

وی همچنین سکوت کشورهای عربی در قبال تجاوز اسرائیل به لبنان را محکوم کرده است .

صرصور پس از پایان جنگ اسرائیل و لبنان نیز اظهار داشت : اسرائیل در شکستن دیوار مقاومت و پایداری عینی حزب الله در لبنان و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) ناکام مانده است . به گفته وی ، سردمداران رژیم صهیونیستی نمی خواهند حقیقت شکست اهداف خود در لبنان و فلسطین را باور کنند .

ج - دیدگاهها و مواضع :

اندیشه های صرصور پیرامون مسائل و موضوعات مرتبط با اعراب فلسطینی را می توان از درون اصول حزبی لیست متحده عربی ( تعال ) که وی ریاست آن را بر عهده دارد ، به دست آورد . در این رابطه ، می توان به صورت مختصر ، اصول و برنامه های حزب تعال را در هفت مورد زیر خلاصه کرد :

  1. مبارزه با تبعیض نژادی علیه اعراب ساکن در اسرائیل .
  2. برقراری عدالت و رفاه اجتماعی برای تمامی شهروندان .
  3. تلاش برای رفع اختلاف طبقاتی میان شهروندان .
  4. تأیید عقب نشینی از تمامی مناطق عربی اشغال شده در 1967 .
  5. تشکیل دولت مستقل فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه با مرکزیت قدس شریف .
  6. حل و فصل قضیه آوارگان فلسطینی بر اساس مصوبات بین المللی .
  7. حمایت از تخلیه شهرکهای اسرائیلی و عقب نشینی این رژیم از اراضی اشغالی 1967 .

مهمترین مواضع ابراهیم صرصور در قبال مسائل مهم مناطق اشغالی 1967 ( فلسطین ) و مناطق اشغالی 1948 عبارتند از :

1 - دولت مستقل فلسطین :

وی خواستار تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف است . دو پارامتر " دولت مستقل " و " مرکزیت سیاسی قدس " ، نقش برجسته ای در تدوین راهبردهای صرصور برای تشکیل دولت فلسطینی دارند .

2 - آوارگان فلسطینی :

صرصور بازگشت آوارگان فلسطینی را حق ملت فلسطین دانسته و بر این عقیده است که باید مسأله آوارگان را براساس مصوبات بین المللی حل و فصل کرد .

3 - حماس :

به عقیده وی ، جنبش حماس در فلسطین همچون حزب لیکود در اسرائیل محسوب می شود . بدین معنی که این جنبش قادر به برقراری صلح خواهد بود .

به نظر می رسد تشبیه حماس به حزب لیکود ، از این بابت بوده که هر دو حزب در زمره مخالفان اصلی سازش ( اسرائیل و فلسطین ) از طریق پذیرش مطالبات طرف مقابل محسوب می شوند و لذا تمایل آنها به پذیرش مطالبات طرف مقابل ، موانع موجود بر سر راه مذاکرات سازش را برطرف خواهد کرد .

4 - کیفیت مواجهه اسرائیل با پیروزی حماس :

به عقیده صرصور حماس در نتیجه اراده و انتخاب مردم فلسطین ، حکومت را به دست گرفته است ، لذا دولت اسرائیل باید به انتخاب فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی

1967 احترام بگذارد . به گفته وی ، سیاست تحریم و محاصره که اسرائیل از آن برای مجازات ملت فلسطین استفاده می کند نه تنها برای فلسطینیان بلکه برای اسرائیل نیز نتایج منفی به همراه خواهد داشت .

5 - دولت وحدت ملی فلسطین :

صرصور با تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین موافق بوده و آن را بهترین راه حل برای ایجاد وحدت و کاهش اختلافات گروههای فلسطینی می داند .

6 - راه حل مبتنی بر تشکیل دو دولت مستقل :

صرصور ، موافقت خود با تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای 1967 را اعلام کرده و راه حل تشکیل دو دولت را بهترین راه کار برای پایان بخشیدن به مناقشه اسرائیل و فلسطین می داند . به گفته وی ، شهرک نشینان می توانند تحت لوای دولت فلسطین زندگی کنند اما باید این نکته را در نظر گرفت که میان شهرک نشینان و اعراب اسرائیل از لحاظ تاریخی تفاوت وجود دارد ، به این ترتیب که اعراب صاحبان اصلی سرزمین فلسطین محسوب می شوند و یهودیان ( شهرک نشینان ) بنابر دلایل سیاسی وارد این منطقه شده اند .

7 - عقب نشینی از نوار غزه :

وی علی رغم مخالفت با طرح الحاق - - طرح یک جانبه اولمرت برای ترسیم مرزهای دائمی اسرائیل - - با هرگونه عقب نشینی اسرائیل از اراضی فلسطین موافق بوده است و آن را تأیید می کند .

  1. www.naharnet.com/domino/tn/arabicnews desk.nsf/MiddleEast/7E8cbf99b8

8 - اعراب 48 :

وی اعراب 48 را جزء جدایی ناپذیر ملت فلسطین می داند اما با این حال همزیستی آنها با یهودیان در اسرائیل را بر هرگونه تعارض و جنگ حذفی ترجیح می دهد .

9 - قوانین اسرائیل :

صرصور مجموعه قوانین اسرائیل را وسیله ای برای اجرای سیاستهای اسرائیل و صهیونیسم جهانی می داند . به عقیده وی ، این قانون مخالف دیدگاههای اسلامی - - عربی به ویژه در مورد تعریف اقلیت عرب ، حقوق آنها ، مساوات میان اعراب و یهودیان ، زمین و مقدسات اسلامی ، قانون املاک غائبین ، قدس و اراضی اشغالی فلسطین است .

  1. www.islammov.net/index2.php?option=com_ content$$task=view$$id=197Itemid=25... ( 2006/6/19 )

10 - مقاومت :

وی بر این باور است که هر پروژه مقاومتی که مبتنی بر فکر و اندیشه اسلامی نباشد قادر به دستیابی به اهداف خویش نخواهد بود .

11 - مسجدالاقصی :

بنابر عقیده صرصور ، طرحهای رژیم صهیونیستی از جمله حفاریهای زیر مسجدالاقصی ، تخریب راه منتهی به باب المغاربه و... تلاشی برای از بین بردن هویت اسلامی مسجدالاقصی است . به گفته وی فلسطینیان به ویژه اعراب 48 که برخلاف فلسطینیان کرانه باختری و نوارغزه به راحتی می توانند وارد مسجدالاقصی شوند ، باید برای جلوگیری از طرحهای یهودی سازی ( تهوید ) مسجدالاقصی رفت و آمد خود به این مسجد را افزایش دهند . وی همچنین از تمامی ملتهای عربی و اسلامی می خواهد که از مسجدالاقصی حمایت کنند .

12 - آمریکا و اسرائیل :

وی سیاستهای کنونی آمریکا و اسرائیل را مهمترین تهدید برای امنیت بین المللی و برقراری صلح و ثبات در جهان می داند . به گفته وی آمریکا پس از 11 سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم ، کشورهای فلسطین ، عراق و

افغانستان را مورد هجوم وحشیانه قرار داده است . به عقیده وی هدف آمریکا از به راه انداختن جنگ جهانی سوم غلبه بر جنبشهای اسلامی سیاسی است .

مآخذ :

  1. www. wafa.ps/isr/al.asp
  2. www. islammov.net
  3. www. islamonline.net
  4. www. amlalommah.net
  5. www. alhayat-j.com
  6. www. arabs48 .com