کرانه غربی و نوار غزه ( طرح فلسطینی برای مرحله انتقالی در - 1992 )

از دانشنامه فلسطین


نامه فلسطینی پیوستی طرح فلسطینی

واشنگتن 3 مارس 1992

از : طرف فلسطینی در هیأت نمایندگی اردنی - فلسطینی

به : هیأت نمایندگی اسرائیل

هیأت فلسطینی در 14 ژانویه 1992 یک الگوی کلی از قدرت حکومت خودمختار را ارائه کرد . این الگوی کلی مبتنی بر اجرای انتخابات آزاد تحت نظارت بین المللی بوده و انتقال معمولی سلطه و مسئولیتهایی را که در حال حاضر از سوی ارتش اسرائیل یا دیگر مقامات اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله قدس اعمال می شود به سلطه موقت حکومت خودمختار فلسطین ، دربرمی گیرد .

برقراری سلطه حکومت خودمختار موقت فلسطینی قادر است سلطه جدیدی مبتنی بر خواست مردم به وجود آورده و چارچوبی را فراهم سازد که فلسطینیان مقیم سرزمینهای اشغالی فلسطین و همچنین فلسطینیان در تبعید امکان یابند به طور برابر در تمامی مذاکرات منتهی به حل وفصل همه جانبه قضیه فلسطین شرکت نمایند .

هدف مذاکرات در این مرحله برقراری سلطه حکومت خودمختار فلسطین به عنوان بخشی از ترتیبات موقت دوره انتقالی است و این مذاکرات باید به مردم فلسطین امکان دهد که تصمیمات سیاسی ، اقتصادی و غیرهرا که بر روی زندگی و سرنوشت آنان تأثیر می گذارد تحت کنترل خود درآورد .

پذیرفتن ترتیبات حکومت خودمختار موقت از سوی مردم فلسطین به هیچ نحو خللی در اعمال حق قانونی آنان در تعیین سرنوشت خود همان گونه که در منشور سازمان ملل و در قطعنامه های سازمان ملل که حقوق مردم فلسطین را غیرقابل دستبرد دانسته ، وارد نخواهد کرد . قطعنامه 181 سال 1947 مجمع عمومی حق مردم فلسطین را تعیین سرنوشت خود و حق این مردم را در ایجاد کشور تثبیت و مبنای قانونی دولت مستقل عربی فلسطین را مورد تأکید قرار داده است .

مردم فلسطین تصمیم گرفته اند که دولت مستقل خود را ایجاد کنند . دولت مستقل فلسطین که در کنار دولت اسرائیل به وجود خواهد آمد در پایان مذاکرات مربوط به تعیین وضعیت نهایی ، به ایجاد رابطه کنفدرالی با اردن مبادرت خواهد کرد .

در دعوتنامه مربوط به برگزاری این مذاکرات آمده است که مذاکرات باید بر مبنای قطعنامه های 242 و 338 که بر غیرمجاز بودن گرفتن اراضی از طریق جنگ تأکید دارند صورت گیرند این دو قطعنامه که مبنای اصلی مبادله زمین با صلح به حساب می آیند ، خروج کامل اسرائیل از سرزمینهای اشغالی در سال 1967 را خواستار شده اند . قطعنامه 242 شورای امنیت همچنین به ایجاد یک راه عادلانه برای مشکل پناهندگان بر مبنای قطعنامه 194 مجمع عمومی که حق پناهندگان فلسطینی را به بازگشت به میهن خود به رسمیت شناخته ، دعوت کرده است .

نیز توجه شما را به این حقیقت جلب می کنیم که دولت اسرائیل و نیروهای مسلح اسرائیل نسبت به چهارمین توافقنامه سال 1949 ژنو و همچنین قوانین سال 1917 لاهه که بر سرزمینهای اشغالی فلسطین منطبق می شود ، ملزم هستند . قطعنامه 736 شورای امنیت بار دیگر تأکید می کند که توافقنامه چهارم ژنو بر تمامی سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله قدس منطبق می شود . عملکردهایی که از سوی توافقنامه های ژنو تحریم شده به ویژه فعالیتهای اسکانی باید فورا متوقف و باید نتایج قانون شکنی های قبلی منعکس شود .

با توجه به مطالب فوق ، هیأت نمایندگی فلسطین برای ارائه پیشنهادات ملموس و قابل اجرا آمادگی دارد لیکن ما در این مرحله و درحالی که عملکردهای غیرقانونی اسرائیل مانع شرکت ما در مذاکرات پرمحتوی شده مایلیم فرضیات اساسی را که مبنای مشارکت ما در این فرایند است ، یادآوری کنیم .

  1. در طول قرنها ، فلسطین کانون پیدایش هویت ملت ما و موطن روحیه اجتماعی این ملت بوده است . تعلق ملت فلسطین به خاک فلسطین همواره یکی از ویژگی های تاریخ کهن و نیز معاصر این ملت بوده است .

همه جنگها و موارد اشغالگری متعاقب که در طول این قرن بر ملت ما رفت نتوانست این تعلق را تضعیف کند . ملت فلسطین مبارزه کرد و به این مبارزه در راه آزادی بر روی خاک وطن خود تا کسب حقوق ملی و غیرقابل دست برخورد طبق قوانین بین المللی ادامه خواهد داد .

در این راستا ، ضرورت است بار دیگر تأکید شود که قدس جزء لاینفک سرزمینهای اشغالی فلسطین بوده و تمامی ترتیبات انتقالی بر آن منطبق می شود . ضمیمه کردن قدس و نیز توسعه ساختگی مرزهای قهری آن ، دو اقدام غیرقانونی و یک جانبه بوده و بنابراین باطل و لغو شده است و باید فسخ شود .

قدس همچنین یک سمبل جهانی و کانون خلاقیت فرهنگی و ارزشهای روحی و مذهبی ملت فلسطین در سرتاسر تاریخ طولانی این ملت بوده و می باشد . قدس در آرمانهای ملت ما موقعیت قلب را دارد و ما لزوما این شهر را آینده پایتخت کشور مستقل خود خواهیم کرد . این واقعیت که شش میلیون فلسطینی با وجود پراکندگی ، ملت

واحدی را تشکیل می دهد ، یکی دیگر از عناصر اساسی حرکت ما به سوی صلح است و حقوق آنان به عنوان یک ملت باید محترم شمرده شود .

  1. هیأت نمایندگی فلسطین اکنون دیدگاه کلی خود را در مورد ترتیبات حکومت خودمختار موقت فلسطین از نظر مفهوم اقدامات اولیه و انتخابات و چگونگی اجرای آن ارائه می دهد .
  2. ترتیبات حکومت خودمختار طبق تعریف آن ، انتقالی است و دوره انتقالی باید از خلال مذاکرات چندمرحله ای به اعمال کامل حقوق مشروع ملت فلسطین می انجامد . موفقیت چنین عملی و رسیدن به صلح تنها در صورتی امکانپذیر است که حکومت خودمختار موقت فلسطینی ، سلطه ها و مسئولیتها را در سرتاسر اراضی شمالیفلسطین به دست گیرد .
  3. فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله قدس حق و تمایل دارند که طبق اصول دمکراتیک و از طریق انتخابات آزاد بر خویشتن حکومت کنند و حکومت خودمختار فلسطین باید مجسم کننده اصل حکومت دمکراتیک مردم و از طریق مردم برای مردم باشد . ما با دلهای باز و مغزهای باز و نیت صادقانه و برای اینکه به راه عادلانه و همه جانبه ای دست یابیم وارد این مذاکرات دوجانبه شده ایم و در این مذاکرات باقی مانده ایم .

هیأت نمایندگی فلسطین که مجسم کننده اراده مردم فلسطین داخل و خارج سرزمینهای فلسطینی می باشد ، بار دیگر تأکید می نماید که تنها راه برای پیگیری و پیشبرد مذاکرات ، تعهد اسرائیل - - نیروی اشغالگر - - به رعایت قوانین بین الملل و اجرای توافقنامه ژنو بر مبنای واقعیت است تا بدین ترتیب فورا به تمامی انواع فعالیتهای اسکانی پایان دهد . ادامه این فعالیتها نه تنها مانع مشارکت ما در مراحل مذاکرات بعدی بر سر توافقنامه های موقت می شود بلکه نیز کل فرایند صلح را تخریب خواهد کرد .

هیأت نمایندگی فلسطین بدین ترتیب بینش کامل خود را نسبت به ترتیبات موقف و در راه رسیدن به صلح ، از جمله برگزاری انتخابات آزاد مبتنی حق رأی دهی عمومی و محرمانه نظارت بین المللی ارائه می دهد با برگزاری چنین انتخاباتی فلسطینیان اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس از نهادها و مؤسسات دمکراتیک لازم برای اعمال اراده سیاسی آزاد خود برخوردار خواهند شد . لیکن هیأت نمایندگی فلسطین صلح را فرایند جامعی می داند که با قطع فعالیتهای غیرقانونی اسکانی آغاز و تا آخر راه و اجرای طرح حکومت خودمختار موقت فلسطین ادامه می یابد .

چگونگی موضع اسرائیل در قبال این قضیه اساسی ، تعیین کننده تداوم یا فروپاشی این فرایند است که صلح را در منطقه ما ممکن می سازد .

هیأت نمایندگی فلسطین این پیشنهاد را یک کوشش جدید و مهمی در جهت پیشبرد مذاکرات دانسته و امیدوار است که طرف اسرائیلی با روحیه مثبت و سازنده مشابهی آن را بپذیرد .

مأخذ :

  1. مؤسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه : ویژه نامه خودمختاری فلسطین و مذاکرات صلح ، 1371 .