پروتکل های حکمای صهیونیست ( کتاب - )
این کتاب از مشهورترین و مهم ترین نشریات ضد صهیونیستی است که برای اولین بار یکی از کارمندان کشور روسیه به نام سرگئی نیلوس آن را در سال 1905 به زبان روسی منتشر ساخت و مدعی شد ( یکی از نسخه های اصلی آن در موزه ای در انگلستان است ) که نسخه خطی آن را در سال 1901 از دوستش که او خود از یک زن که وی نیز آن را از یکی از رهبران فراماسونری در فرانسه سرقت نموده ، به دست آورده است . این نوشته شامل دروسی است که به شاگردان یهودی در پاریس ، با عباراتی آکنده از کینه و دشمنی علیه دیگران ( دیگران یا اغیار در نزد یهود الگوییم یا اقوام دیگر غیر یهود هستند ) القا می شده است . و برای تسلط برآنها ( اقوام غیر یهود ) و سیطره بر کل جهان نقشه می کشیده اند . و از آنجا اندیشه ( توطئه جهانی یهود ) که ارتباطش با پروتکل ها ذکر شد پدید آمد . کتاب ، از تأثیر پذیری نویسنده اش از تفکر نژادی قرن نوزدهم آشکارا پرده بر می دارد .
در آن کتاب بر قوانین طبیعی و استفاده از قدرت به جای حقیقت تأکید شده و مطالبی علیه انقلاب فرانسه و بر ضد بنیادهای آزادی ، مساوات و برادری و دست یابی به حقوق زن و نیز مطالبی درباره نقش سرمایه و صنعت جدید آمده است . نویسنده بر این نکته که سیاست ، تابع اخلاق نیست و براینکه بریهود واجب است که از حیله و زیرکی و نفاق استفاده نموده و از آزادیهای عمومی و امکان انتقاد به منظور تضعیف دولتها سوءاستفاده کرده و نیز بر تلاش برای مشغول کردن دولتها به جنگهایی که به توازن قوا یا توسعه مرزهای جغرافیایی منجر نشود تأکید می نماید و آن هم فقط به این دلیل که سرمایه ، تنها با خارج ساختن ثروتها به دست می آید .
تأکید دیگر ( نگارنده در آن کتاب ) بر متمرکز ساختن رقابتها در جامعه به منظور به حرکت درآوردن همه ( نیروها ) برای کسب ثروت است . همچنین براینکه دین و سیاست تبدیل به دو داستان مسخره شده و سرمایه ، همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است این کتاب برای مدتی اندیشه ها را در اروپا تحت تأثیر قرار داد . تا جایی که گفته شد این کتاب ، بزرگترین کتاب رایج در جهان بعد از کتاب مقدس شده است . کتاب مذکور به عربی و سپس به فارسی ترجمه شد و در افکار اقشاری از مردم برای مدتی طولانی تأثیر گذاشت .
بدون شک افکار موجود در کتاب ، در اندیشه مقامات محافظه کار اروپایی نفوذ یافت که در آن می توان درباره بسیاری از مظاهر سیاسی و اجتماعی و اخلاقی جدید تفسیرهایی یافت . اما خبرنگار مجله تایمز لندن در سال 1921 در استانبول اعلام کرد که سند مزبور از ابتدا تا انتها تقلبی است و اصل آنها را در یک کتاب به زبان فرانسه که آن را یک مهاجر روسی از یکی از افسران سابق پلیس سیاسی تزار در اوکراین به دست آورده بود ، یافته است .
این کتاب در تاریخ 15/10/1864 در ژنو انتشار یافت و طی سالها در بازارها موجود بوده و شامل حملاتی غیر مستقیم به تسلط ناپلئون سوم در شکل 25 گفت وگو بین مونتسکیو و ماکیاول است .
نام کتاب : " گفت وگو بین ماکیاول و مونتسکیو در دوزخ ، یا سیاست ماکیاولیستی در قرن نوزدهم به قلم معاصر " می باشد . انتشار این کتاب منجر به بازداشت موریس ژولی مؤف حقوقدان آن گردید و نسخه ای از آن در موزه ای در انگلیس پیدا شد پس از مقایسه دو کتاب مشخص گردید که پروتکل های حکمای صهیونیست از نسخه فرانسوی آن نه فقط متأثر بلکه تقریباً از بعضی از متون آن اقتباس کرده است .
و با تحقق بیشتر ، ماهیت پروتکل ها روشنتر شد چنان که گویی از مشهورترین نیرنگهای سیاسی در جهان است .
مورخ روسی ولادیمیر برستیو این کتاب را به منظور آگاهی و توجیه پلیس سیاسی روسیه برای دستیابی به جنبشهای انقلابی و لیبرالی و انکار انقلاب فرانسه انتشار داد همچنین آن را مربوط به جمع شدن مردم حول محور تزار و حکومت اشرافی و کلیسا می داند و بدون شک تأکید پروتکل ها بر آن عناصر ، این برداشت را تأیید می کند .
با توجه به شهرت ننگینی که این پروتکل ها کسب نموده است صهیونیستها برای ارجاع هر گونه انتقادی که علیه آنها انجام می شود به پروتکل ها استناد می کنند . و در غرب نیز هرگونه همکاری با پروتکل ها یا استناد به آنها دلیل بر سامی ستیزی تلقی می شود .
ملاحظه می شود اقدامات اسرائیل نمونه عینی آن چیزی است که در پروتکل ها به صورت افکار و اهداف آمده است . و نیز ارتباط پیچیده صهیونیستهای اسرائیل با شبکه های یهودی در جهان مطابق آنچه در پروتکل ها آمده ، همان انعکاس تصور سمبولیک ماری است که بدن و دم آن در اطراف و اکناف جهان و سر آن در اسرائیل قرار دارد و از مطالب آن پروتکل ها می توان تأکید بر عملی ساختن سیطره یهود بر مطبوعات و به خدمت درآوردن پول و تبلیغات و دانش برای نفوذ بر دولتها و تکیه بر هر روش ممکن هر چند غیرانسانی نظیر رشوه ، فساد ، زن ، خیانت و وحشت را نام برد .
و نیز این نکته که دولت یهود همان گونه که پروتکل ها می گویند باید بر خشونت و ریا تکیه کرده و بر یهودیان است که از اختلافات بین دولتها سوء استفاده کرده و نفوذ خویش را بر این مبنا گسترش دهند و هیچ اتحادی را که درآن منافعی موجود است ترک نکنند . آشکاری این حقایق بر محققان ، دلیلی است بر دقت نظر و احساس و وسعت دیدی که فریبکاران از آن متمایز می شوند اما بعضی دیگر از پژوهشگران آن را پس از مواجه شدن اروپا با خرابی و ویرانی ، نشانه صحت پروتکل ها و به کار بستن توصیه های حکمای صهیونیست در بازگشتن سر مار به بیت المقدس ( یعنی تأسیس دولت اسرائیل ) می دانند و نظرها را به واسطه سند مزبور به کنگره اول صهیونیستها جلب می نمایند . ( ن . ر : پروتکلهای حکمای صهیونیست )
مآخذ :
- The Jewish Peril : Protocols of the Elders of Zion, London 1920.
- Cohn, Warrant for Genocide, London 1961.
- The Times : 17 and 18 Aug 1921.