دعوت سری یهود

از دانشنامه فلسطین


اصل این دعوت سری به استتار و خفاء و سحر ، باغموض و ابهام احاطه شده است . اگر چه در هدف مقصود حقیقی که عبارت از انهدام تعلمیات معنوی مسیحیت و مبادی اخلاقی آن و درهم کوبیدن نظامات اجتماعیه از سر تا بن آن هیچ گونه تردیدی وجود نداشته ، با این همه اصل آن مبهم و غامض است .

بعضی از محققان مانند " دیشان " Deschampsعقیده دارند که این دعوت و تبلیغات مرجعش تعلیمات سری ( کابالا ) بوده است ( نک : کابالای یهودی ، تعلیمات - )

تعلیمات مزبور ، عبارت از تعالیم " عبری " در امور خفاء و مداراک غیب می بود . و بعضی دیگر بر آن عقیده چنین می افزاید که این دعوت و تبلیغات که مدت سه قرن تمام قاره اروپا را فراگرفت ، به جز اثری از آثار تلاش و کوششهای مخفیانه و سری یهود نبوده است که از زمان ظهور نصرانیت و اسلام و محض انتقادمجوئی دین خود برای انهدام هر دو دیانت مبذول می داشتند . بعضی از اندیشمندان مسلمان به همین رأی اخیرالذکر در آنچه که مربوط به دعوتهای انهدامی و تخربیی در اسلام بوده می باشند . به ویژه دعوت عبدالله بن میمون که منتج به بزرگترین جنبشهای تخریبی و نابودی در تاریخ اسلام گردید و گویند که یهودیان بودند که از زمان ظهور اسلام برای مقاومت در قبال آن نیروی خود را متشکل ساختند و مبلغین برای افساد تعلیمات آن گردآوردند و میمون بن دیصان و فرزندش عبدالله به انتشار مبادی سری خود در الحاد و هدم بنا به تشویق و یاری دعاة یهود اقدام نمودند . در واقع نفوذ یهود در قرن پانزدهم در اروپا اهمیتی به سزا یافت و در اسپانیا و پرتغال و ایتالیا نیروی حقیقی به شمار می رفتند و قدرتی داشتند و در نیمه قرن پانزدهم به دوایر علمی - " فیرنتزا " که در آن زمان مطمع انظار بود ، نفوذ کردند و علامه آنها یهودیان - اسحاق لوریا مدرسه جدید " کابالی " را در ایتالیا در نیمه قرن 16 تاسیس کرد و تعالم او در یک برنامه علمی برای اتصال به عالم غیب و نوشتن طلسمات و نیرنک ارقام و حروف قالب ریزی گردید و بالجمله یهود اساتید سحر و جادو و اقطاب آن در قرون وسطی به شمار می روند و " ولتر " در قصه خود " هنریاد " شعائر خونینی به آنها منسوب کرده است .

وی می گوید : در انجام امور و شئون سحر و جادو ، عادتا یهودیان محل مراجعات بوده ، به آنها متوسل می شدند و این و هم قدیم ، مرجعش اسرار " کابالا " ست که یهودیان گمان می کنند ، آنها به تنهائی ، مالک اسرار مزبور می باشند . ( نک : کابالای - ) . یهودی ، مدرسه

" کاترین دمدیسی " و مارشال " دانکر " و بسیاری مردم دیگر ، یهودیان را به خاطر این امتیاز استخدام می کردند "

تهمت جادوی سیاه از قدیمی ترین دورانها ، به یهود منتسب بوده است و بسیار اتفاق افتاده که به مسموم ساختن چاههای آب مشروب و ارتکاب قتل برای اجرای مراسم و به کاربردن ظروف مقدسه کلیسابه منظور اعمال نجس کاری ، متهم شده اند .

یهودیان به واسطه زیاده روی در ساحر پیشه گی ، خود را در موضع شبهه و در مظان شک و تهمت قرار دادند ، و افزون بر آنچه که گفته شد ، توسل به شیطان در اصل فکری یهودی است و بلکه از آداب یهود و معتقدات ملی آنان است ، چنان که در تلمود آمده است که : " هرگاه چشم بتواند شیطان ، که تمام کائنات را فراگرفته ، ببیند ، زندگی ممتنع و محال می شود ، زیرا که شیاطین عده شان بیشتر از ماست و از همه سو ما را احاطه کرده اند و هر فردی بر سمت چپش هزار شیطان و سمت " کتاب راستش دوهزار شیطان موکل دارد . " علاوه براین تلمود " راههایی را که انسان می تواند به واسطه آنها شیاطین را ببیند و انواع دیگر خرافات و همیات را برشمرده است . ( نک : تلمود ) .

تردید ندارد که سحر و جادو نیروی عظیمی در آن دوران که جهل و نادانی کامل عقلیه مجتمعات را فرا گرفته بود ، به شمار می رفت و خرافات و آداب سخیف دینی سلطه شگرف و نیرومندی برنفوس داشت و سحر و جادو برای نفوذ به عالم غیب و خفاء برای اذهان ساده بشری بسیار جالب بود و بدین سبب نفوذ ساحران و انتشار تعلیماتشان در تمام اقطار روان می بود .

مأخذ :

  1. عنان ، محمدعبدالله : تاریخ جمعیتهای سری و جنبشهای تخریبی ، علی هاشمی حائری ، انتشارات بهجت ، 1358 .