حالوتسیم

از دانشنامه فلسطین


" حالوتسیم " واژه ای عبری به معنی " پیشروان " یا " طلایه داران " و مفرد آن " حالوتس " می باشد . مورخین صهیونیستی این نام را به گروهی از جوانان پرشور و پرتب و تاب مهاجر هجرت دوم ( 1904 - 1914 ) که به فلسطین قدم گذاشتند تا به عنوان کشاورز در شهرکهای صهیونیستی به کار مشغول شوند ، اطلاق نمودند . طبق اظهارات منابع صهیونیستی بسیاری از این مهاجران اعضای گروههای انقلابی بودند که افکار رادیکالیستی و سوسیالیستی معمول در بین سازمانهای سیاسی مختلف آن روز روسیه آنها را تحت تأثیر قرار داده بود .

گفته می شود انگیزه های پیدایش این جناح ، به وقوع اتفاقات سال 1905 در روسیه ، بروز شورشهایی علیه یهودیها و ناکامی برخی از جوانان یهودی در دستیبانی به راه حلی برای مشکل یهودیهای در تبعید ، مربوط می شود . مورخین صهیونیستی معتقدند حالوتس یا پیشرو شخصی است که مجموعه ای از ویژگیها و خصوصیات که اولینش از خود گذشتگی است ، در او جمع باشد ، به عبارتی این شخص برای محروم ساختن خود از مواهب دنیوی و زیستن ساده و بی تکلف همچون تقوی پیشگان آمادگی داشته باشد و خود را کاملاً در خدمت جماعت و یا گروه قرار دهد .

دومین عنصر و ویژگی ، توجه شدید به امور زراعی و یا به طور کل کارهای دستی است . این عنصر یک عنصر اصلی در ساختن و تربیت انسان یهودی جدید از طریق فعالیت جسمانی است .

سومین عنصر ، احیای زبان و فرهنگ عبری است و مشارکت فعال در مهم ترین فعالیتهای اجتماعی و در تحول حیات جامعه با این عنصر پیوندی ناگسستنی دارد .

این ترکیب عناصر مختلف ، موجبات تحرک دینامیکیپیشرو را فراهم می سازد . حالوتیسم با زندگی یهودیان در به اصطلاح " دیاسپورا " ( یعنی آوارگی ) و ادغام شدن یهودیها در مجتمع های اصلی شان مخالف است و بیشتر بر مهاجرت یهودیهای جهان به فلسطین تکیه می کند .

اهداف حالوتیسم در سه امر خلاصه می شود : سرزمین عبری ، کارعبری ، زبان عبری . در آن فاصله مهاجرت دوم که حالوتیسم جزو آن بود ، دعوت به اشغال زمین و آغاز فعالیت عبری ظاهر گردید . حالوتیسم در پیدایش نظریه حراست از شهرکهای صهیونیستی در فلسطین سهیم بود . به دنبال این نظریه ، هسته هایی از تشکیلات نظامی صهیونیستی در فلسطین به ترتیب ، سازمان هاشومیر در سال 1909 ، سازمان هاگانا در سال 1921 و دیگر سازمانهای نظامی که در سال 1948 ارتش ( اسرائیل ) از آن به وجود آمد ، ایجاد شد .

آهارون گوردون صهیونیست برجسته ، بنیان گذار حالوتیسم به شمار می رود . این گروه به دعوت او برای " دین کار " و مقدس شمردن آن پاسخ دادند و این دعوت را گوردون از تورات و تلمود استخراج نمود .

شیوه و طریق پیشرو ، اثر عمیقی در برنامه توسعه طلبی صهیونیستها برجای گذاشت و تا به امروز ، الگویی است که در ( اسرائیل ) از آن پیروی می شود . در جامعه ای که از نظر صهیونیستها هنوز حدود جغرافیایی خود را مشخص نکرده است ، آنها برای تحقق رؤیاهایشان سرزمینهای جدیدی را اشغال و در آن شهرکهایی بنا می کنند .

مآخذ :

  1. ایزنشتدات ، شموئیل : المجتمع اسرائیلی ، خلفیة ، تطور و مشکلات ( به عبری ) ، قدس 1967 .
  2. المسیری ، عبدالوهاب : موسوعة المصطلحات و المفاهیم الصهیونیة ، قاهره 1975 .
  3. تاریخ هاگاناة ( به عبری ) ، تل آویو 1954 .