تبلیغات متحده ( شورای - )

از دانشنامه فلسطین


شورایی است که طی دو سال فعالیت ، در مورد هماهنگی تبلیغاتی سازمانهای مقاومت فلسطین سخن راند .

کمیته مرکزی جنبش فتح در جلسه برگزار شده در تاریخ 19/5/1973 برپایی این شورا را در چارچوب تبلیغات هماهنگ برای سازمان آزادی بخش فلسطین ، و در ارتباط با هماهنگ ساختن فعالیت فلسطین که قبلاً به تصویب کنگره مردمی و شورای ملی فلسطین - برگزار شده در مارس 1972 در قاهره - رسیده بود ، تصویب کرد .

سرپرست تبلیغات فتح در نامه مورخ 3/6/1972 دستور داد که " از روز پنجم ژوئن 1972 همه رادیوهای وابسته به جنبش به نام : " صدای فلسطین - صدای انقلاب فلسطین " خوانده شود " این رادیوها شامل چهار ایستگاه : رادیو قاهره ، رادیو درعا ، رادیو بغداد و رادیو الجزایر بود . سرپرست همچنین دستور داد تا همه دفاتر تبلیغاتی جنبش فتح در دمشق ، قاهره ، بغداد ، الجزایر ، کویت ، لیبی و تونس ، از تاریخ 5/6/1972 جزو اداره تبلیغات و آگاهی مردمی سازمان آزادی بخش فلسطین قرار بگیرد ، و دستورات را از آن دریافت کند .

هنگامی که دستور هماهنگ ساختن دستگاههای تبلیغات انقلاب فلسطین در یک دستگاه هماهنگ داده شد ، کمال ناصر مسئولیت این تبلیغات را به عهده گرفت ، در حالی که کمال عدوان مسئول تبلیغات فتح بود . هفته نامه " فلسطین الثوره " از سوی این دستگاه منتشر می شد .

سازمانهای گوناگون مقاومت فلسطین ، اگرچه فتح بیش از سازمانهای دیگر و به عنوان شریک اصلی بقا گردید ، در دستگاه تبلیغات هماهنگ نمایندگی داشتند .

فتح ، نشریات و روزنامه های مخصوص خود را کنار گذارد در حالی که بقیه سازمانها با وجود مشارکتشان در تبلیغات هماهنگ ، فعالیت تبلیغاتی مخصوص خود را دنبال کردند ، تا اینکه کمال ناصر و کمال عدوان به شهادت رسیدند ، سپس دو تصمیم گرفته شد ، یکی از سوی کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین پیرامون تعیین مسئول تبلیغات ، تصمیم دوم از سوی کمیته مرکزی جنبش فتح بود که یکی از مسئولان خود را علاوه بر سرپرستی تبلیغات هماهنگ ، عهده دار اداره تبلیغات مرکزی و روابط خارجی فتح نمود .

این مسئول ، توجه خاصی نسبت به شورای تبلیغات هماهنگ نشان داد و سازمان آن را در زمینه مسئولان تبلیغات در سازمانهای مقاومت فلسطین ، مدیر مرکز تحقیقات و مدیر مرکز برنامه ( وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین ) ، مدیر مؤسه پژوهشهای فلسطینی ، دوباره تشکیل داد . مسئول فتح ، ریاست این شورا را به عهده گرفت .

مسأله مصالحه و پدیدار شدن اختلافات در این باره پس از جنگ 1973 در صحنه فلسطین به وجود آمد . بازتاب این اختلافات به طور طبیعی در دستگاه تبلیغات ظاهر شد . بی درنگ در ژانویه 1974 در دستگاه رهبری تبلیغات هماهنگ تغییراتی صورت گرفت . با شدت گرفتن اختلافات ، تبلیغات هماهنگ و شورای آن ، موجودیت خود را از دست داد ، از این رو ، شورای تبلیغات هماهنگ ، علی رغم ادامه تبلیغات هماهنگ ، به عنوان یک مؤسه ، تعطیل گردید .

مأخذ :

  1. الموسوعة الفلسطینیة : الاعلام الموحد ، المجلد اول ، 1984 .