ناصر ، کمال ( 1924 - 1973 )

از دانشنامه فلسطین
نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۱۷ توسط Wikiadmin (بحث | مشارکت‌ها) (۱ نسخه واردشده)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


مبارز و سیاستمدار و شاعر فلسطینی است که در بیرزیت از توابع قدس به دنیا آمد . دوره ابتدایی و متوسطه را در آموزشگاه آن به پایان برد . در سال 1945 مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات و علوم از دانشگاه آمریکائی در بیروت گرفت . سپس به فلسطین بازگشت و در آنجا دبیر ادبیات عربی در مدرسه صهیون بیت المقدس گردید . سپس در آموزشگاه فلسطینی حقوق ، رشته حقوق را خواند . در سال 1947 به عنوان استاد ادبیات عربی در دانشکده اهلیة در رام الله ، تعیین شد .

بعد از جنگ به سال 1948 همراه با دوستانش روزنامه " البعث " را در رام الله منتشر ساخت . در سال 1949 مجله " الجیل الجدید " ( نسل جدید ) را در بیت المقدس برای نشر آگاهی ملی و سیاسی میان جوانان عرب که به آنها ایمان داشت و در آنان ، آرزوی آینده را

می دید ، منتشر ساخت .

در سال 1952 به حزب بعث عربی کمونیستی پیوست و بعد از مدت کوتاهی اردن را به قصد کویت ترک کرد . سپس در سال 1956 به بیت المقدس بازگشت و عضو مجلس نواب اردن شد پس از استعفای دولت سلیمان نابلسی و منحل شدن پارلمان اردن ، این کشور را به قصد سوریه ترک کرد .

کمال ناصر در کنفرانس صلح جهانی که در مسکو در سال 1961 منعقد گردید حضور یافت . در سال 1965 از پاریس همراه با یک هیأت سیاسی عربی برای شرح و تفسیر ابعاد مسأله فلسطین برای افکار عمومی فرانسوی ، دیدار کرد .

در پی جنبش 23/2/1966 در دمشق دستگیر شد و سپس زندان را به قصد لبنان و از آنجا به اردن ، ترک کرد .

بعد از اشغال بیت المقدس توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی در جنگ 1967 ، کمال ناصر شروع به مبارزه برعلیه این اشغال نمود که نیروهای نظامی صهیونیستی وی را دستگیر کرده و در زندان رام الله زندانی کردند . سپس او را به خارج از وطنش تبعید کردند .

وی به عنوان عضو در کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در فوریه سال 1969 انتخاب شد و ریاست اداره تبلیغات و ارشاد ملی را در آن کمیته به عهده گرفت و سخنگوی رسمی آن شد .

در تاریخ 10/4/1973 به همراه دو دوستش کمال عدوان و محمد یوسف النجار به دنبال هجوم صهیونیستها به بعضی از مراکز مقاومت فلسطین در بیروت ، به شهادت رسید .

کمال مجموعه بزرگی از نوشته ها و آثار شعری از خود به جای گذاشت . مهمترین آثار نثر وی ، مقدمه های مجله " فلسطین الثوره " - - مجله رسمی که از طرف سازمان آزادی بخش فلسطین سخن می گوید - - می باشد .

وی سردبیری آن را از زمان انتشار در ژوئن 1972 تا تاریخ شهادتش به عهده داشت . یادداشتهایش را که بعد از اشغال کرانه غربی توسط اشغالگران صهیونیستی نوشته

است بر اخلاص و صداقت عمیقی که شخصیت وی به این حقیقت ممتاز گشت و نیز بر طراوت روح شاعری و بزرگش دلالت می کند .

بارزترین آثار شعری وی مجموعه قصائدی است که در سال 1959 تحت عنوان " جراح تغنی " چاپ شد که شعری حماسی است تحت عنوان " انشودة الحق " که در آن از اتحاد اعراب با حماسه و شور سخن گفته و مجموعه شعری تحت عنوان " أناشیدالبعث " و دیوان " أغنیات من پاریس " نیز دارد . سه نمایشنامه نیز نوشت که عبارتند از : " التنین " و " مصرع المتنبی " و " الصلح و الخطاء " . بعد از شهادتش کمیته ای برای جاودان ساختن و یادبود آثارش ایجاد شد که کارهای شعری و نثری وی را به طور کامل در سال 1974 منتشر ساخت .

رابطه کمال ناصر با شعار وحدت ملی فلسطینی و وحدت نیروهای انقلابی فلسطینی ، مانند رابطه پدر با فرزند بود و با آن به طور زبانی و عملی ، در هنگام ریاستش بر اداره تبلیغات و توجیه ملی در سازمان آزادی بخش تمرین نمود . وی تبلیغات فلسطینی را منظم ساخته و مجله فلسطین الثورة را از طرف سازمان آزادی بخش فلسطین منتشر ساخت و دستگاههای ارتباط جمعی را تقویت نمود و به آن بعدی انقلابی و فلسطینی داد و به کیفیت عالی و فعال آن افزود و از هرگونه جدایی داخلی در آن جلوگیری نمود . بدین ترتیب او داشتن لقب " ضمیر الثورة " یعنی باطن انقلاب بود .

به مسأله فلسطین به عنوان اینکه محور تاریخ عربی معاصر است ایمان داشت ، همان طور که به استمرار انقلاب فلسطین ایمان داشته و جنگجویان آن را مقدس شمرده است و در آنها " تنها دلداری ما " را می دید و بر ارتباط بین انقلاب فلسطین و جنبش آزادی بخش عربی تأکید می ورزید اما هرگز به گفته ها و نصیحتهای طرفهای دیگر رضایت نداشت .

به عقیده وی سلاحهای برافراشته حقشان اینست که به تنهایی رهبری شوند . در مورد نتایجی که از انقلاب ویتنام که ثابت کرد راه جنگ مسلحانه تنهاراه برای نابودی

امپریالیسم و محورهای آنست ، بسیار نوشت و توجه همگان را به این مطلب جلب نمود که انقلاب ویتنام - - هنگامی که جریان داشت - - از مرکز نیرو جریان می یافت .

جنگ أثری عمیق در شخصیة کمال ناصر داشت تا آنجا که می توان گفت روحش در غلاف تاریخ فلسطین معاصر شکل گرفت و از تار و پود خود آن تاریخ شد . دلیل آن ، این است که در یادداشتهایش در تاریخ 19/9/1967 می گوید :

" بعد از شکست 1948 وقتی می خوابیدم ، در سالهای اولیه این جنگ به خاطر جریان کابوسها و خوابهای وحشتناک که به طور مداوم عذابم می داد ، با حالتی هراسان از خواب بیدار می شدم و این کابوسها ، جنگهای ساختگی و تسلیم شدن را به یادم می آورد و نیز نمایشنامه های که بر سرزمین فلسطین به نمایش درآمده بود همان طور که این کابوسها مرا تعقیب نموده و کشتار و قتل دسته جمعی و فرار را که برای فرزندان قومم در جلای که آنها از وطنشان ، فلسطین بیرون رانده می شوند ، تصور می شوند . "

مأخذ :

  1. الموسوعة الفلسطینیة ، کمال ناصر ، جلد سوم ، 1984 .