روز قدس
مواضع سازشکارانه رهبران مرتجع عرب به ویژه در دهه اخیر و سکوت و حمایت محافل و قدرتهای بین المللی از اسرائیل ، به آنجا رسید که مسلمان جهان از آنان قطع امید کرده و به این نتیجه رسیدند که باید برای آزادی فلسطین و مبارزه با صهیونیسم ، حسابی جدا از دول عربی و سران کشورهای اسلامی و سازمانها و قدرتهای استکباری باز نمایند ، به طوری که حضرت امام خمینی " رضوان الله علیه " خطاب به ملل مسلمان فرمودند : " ملتها اگر نشسته اند که آن دولتها برای آنها اسرائیل را بگیرند ، جلوی قدرتهای دیگری که اینها را می خواهند به ذلت بکشند و ذخائر آنها را ببرند . این توقع بیجایی است ،... مسلمانان ننشینند که حکومتهایشان برایشان عمل بکنند و اسلام را از دست صهیونیسم نجات بدهند . ننشینند که سازمانهای بین المللی برای آنها کار بکنند . ملتها خودشان قیام کنند و حکومتهای خودشان را وادار کنند که در مقابل اسرائیل بایستند و اکتفا نکنند به محکوم کردن . همانهایی که با اسرائیل عقد اخوت هم دارند آنها هم محکوم می کنند اسرائیل را لیکن یک محکومیتی که با صورت جدی و حسب واقع شوخی است . "
براساس این اندیشه و مشی آگاهانه ، امام خمینی در 16/مرداد/1358 ، جمعه آخر ماه رمضان هر سال را به عنوان " روز جهانی قدس " اعلام نمودند . و در 17/5/1358 در پیامی خطاب به مسلمانان جهان فرمودند : " من در طی سالیان دراز ، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نموده ام که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند ، من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم به پیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنیم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند . از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم . "
حضرت امام خمینی قدس سره الشریف پس از انتخاب و اعلام روز قدس ، در 25/5/1358 ، مجددا پیام مبسوطی جهت تبیین اهداف این روز و علل و انگیزه های این انتخاب را منتشر ساختند که در بخشی از آن آمده است : " در روز قدس ملتها باید به حکومتهایی که خائن هستند هشدار دهند . روز قدس روزی است که ما خواهیم فهمید که چه رژیمهایی با توطئه گران بین المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت ، آنهایی که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهایی که شرکت کردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در رأس آنها آمریکا و اسرائیل است... روز قدس روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم ، روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | مراسم روز قدس در شهر قدس ]]
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | مراسم روز قدس در لبنان ]]
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | ISRAEL سفید ، ص 187 ]]
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | ISRAEL سفید ، ص 187 ]]
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | روزنامه عربی العهد ]]
[[ پرونده : | مراسم روز قدس در کشورهای اسلامی ]]
مستکبرین بیرون بیاوریم ، روزی است که باید جامعه مسلمین اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به این تفاله هایی که مانده است از آنها... روز قدس روز اسلام است . روز قدس روزی است که اسلام را باید احیأ کرد و احیأ بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود... روز قدس روز حیات اسلام است . باید مسلمین به هوش بیایند ، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند ، قدرتهای مادی و قدرتهای معنوی . مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایی دارند و اسلام پشوانه آنهاست و ایمان پشتوانه آنهاست ، از چه بترسند ؟ " . آنچه که می توان از بیانات امام خمینی رضوان الله علیه برداشت نمود اینکه ، به حقیقت آن حضرت ، روز قدس را به طور سمبلیک و یا تنها به عنوان یک حرکت سیاسی - تبلیغی ، که به عنوان سرفصلی برای خیزش و جهاد مسلمانان جهت آزادی سرزمین فلسطین و اولین قبله مسلمین جهان از چنگال صهیونیسم جهانی انتخاب و اعلام فرمودند . " روز قدس روزی است که باید تمام ملتهای اسلامی با هم توجه بکنند و این روز را زنده نگه دارند . اگر یک هیاهویی از تمام ملتهای مسلمین بلند بشود . روز جمعه ماه مبارک رمضان که روز قدس است همه ملتها قیام بکنند ، همین که حالا همان تظاهرات ، همین راه پیمایی ها را بکنند . این مقدم می شود از برای اینکه انشأالله جلوی این مفسدین را ما بگیریم و کلک اینها از بلاد اسلام کنده بشود " .
مسأله فوق الذکر یکی از نخستین مظاهر مشخص تجلی صبغه دینی در عنایت به آزادی بیت المقدس بود که رهبران انقلاب اسلامی ایران همواره برای آن به عنوان اولین قبله مسلمانان ارزش زیادی قائل بوده اند .
مآخذ :
- تقی پور ، محمدتقی : صهیونیسم و مسأله فلسطین . انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی .
- امام در برابر صهیونیسم - دفتر سیاسی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .
- اسعدی ، مرتضی : بیت المقدس ، بنیاد دائرة المعارف اسلامی ، تهران 1367 .