معبد اسرائیل ( مرکز - )

از دانشنامه فلسطین
نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۱۶ توسط Wikiadmin (بحث | مشارکت‌ها) (۱ نسخه واردشده)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


مقدمه :

اشغال فلسطین توسط صهیونیستها صرفا به گروههای سیاسی صهیونیستی منحصر نمی شود ، بلکه مراکز مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، مذهبی و... یهودیان نیز در این مورد نقش بسزایی ایفا می کنند . در این میان گروههای مذهبی از اهمیت خاصی برخوردارند .

برخی از مراکز مذهبی داعیه مالکیت " مسجدالاقصی " را داشته و خواهان تخریب آن و ساختن " معبد سوم سلیمان " به جای آنند . مرکز " معبد اسرائیل " از جمله این سازمانهاست که در راستای ادعای مالکیت فلسطین ، خواهان تخریب مسجدالاقصی بوده و اعلام کرده است : " معبد سلیمان از آن یهودیان است و باید پس گرفته شود .

رژیم صهیونیستی همواره دلایلی غیرمنطقی را برای تصاحب فلسطین مطرح کرده است که از جمله آنها می توان به لزوم بازگشت یهودیان به پای کوه " صهیون " ، اقامت در سرزمین تاریخی بنی اسرائیل ، تخریب مسجدالاقصی به منظور ساخت " معبد سوم سلیمان " و... اشاره کرد .

مرکز " معبد اسرائیل " نیز در راستای اهداف این رژیم به جعل ماهیت تاریخی مسجدالاقصی و شهر بیت المقدس مبادرت ورزیده و یهودیان را برای تخریب و بازسازی آن تحریک می کند و بدین وسیله باری از دوش دولت برداشته و با ادعای غیردولتی بودن ، داعیه های اشغالگرانه را در سطوح اجتماعی سازماندهی می کند .

این مرکز ( Temple Israel ) فعالیتهای خود را در زمینه های آموزشی ، اجتماعی ، فرهنگی و... متمرکز کرده و به تربیت و سازماندهی نیروهای مورد نیاز خویش مبادرت می ورزد .

الف - تاریخچه تشکیل :

مرکز " معبد اسرائیل " در سال 1878 میلادی به عنوان اولین مرکز غیردولتی یهودی ، در بیت المقدس و با مشارکت 23 تن از یهودیان مقیم فلسطین تأسیس شد . این مرکز در ابتدا وظیفه پاسخگویی به سؤالات شرعی یهودیان فلسطینی را برعهده داشت .

اعضای این گروه دو سال قبل از افتتاح مرکز " معبد اسرائیل " ، عبادتگاه کوچکی از چوب ساختند و نیز در سال 1877 انجمن خیریه زنان عبری را برپا کردند که بعدها نام آن به جامعه زنان مذهبی " شعری " تغییر کرد .

این مرکز پس از اشغال فلسطین کار ویژه جدیدی را برای فعالیتهای خود اتخاذ کرد و خود را عالی ترین نهاد حفظ دین و آموزش علوم مذهبی در اسرائیل دانسته و اعلام کرده است : " ما مفتخریم که برای بیش از 125 سال ، متولی آموزش علوم دینی در اسرائیل ( فلسطین ) بوده و متخصصین برجسته ای به جامعه یهود معرفی کرده ایم . " مسئولان این مرکز ادعا می کنند که اگر کسی یک بار نزد آنها برود برای همیشه در نزد ایشان باقی خواهد ماند .

این مرکز مدعی است که کمک به افراد بی سرپرست ، یهودیان فقیر و مهاجران تازه وارد را در برنامه های اجرایی خود قرار داده و تلاش برای تخریب مسجدالاقصی را در رأس امور خود گنجانده است .

ب - اهداف :

مسئولان مرکز معبد اظهار داشته اند که هدف اصلی تأسیس این مرکز از دیرباز اشغال مسجدالاقصی بوده است و در راستای این هدف ، بخشهای دیگری چون امور اجتماعی ، آموزش و... ایجاد شده تا با تربیت " نیروهای متخصص و کارآمد " ، به هدف اصلی مرکز نزدیکتر شوند . هدف دیگری که این مرکز برای رسیدن به هدف نهایی خود ( اشغال مسجدالاقصی ) دنبال می کند ، حمایت از مهاجران یهودی ، سایر کشورهاست . مرکز " معبد اسرائیل " با ارائه خدمات به این گونه افراد ، آنها را به حمایت از تخریب مسجدالاقصی تشویق می کند .

این مرکز ( همچون دیگر مراکز طرفدار تخریب مسجدالاقصی ) با مطرح کردن پیشینه اسطوره ای یهود ، سعی در تحریک یهودیان برای تخریب " مسجدالاقصی " و ساخت " معبد سوم سلیمان " دارد . همچنین تربیت و معرفی روحانیون مذهبی و ترویج احکام یهود و تلاش برای بقای یهودیت از دیگر اهداف مؤسسه " معبد اسرائیل " است .

ج - ساختار اجرایی :

مرکز مذکور از چندین بخش به شرح زیر تشکیل شده است :

1 - بخش تخریب مسجدالاقصی :

این بخش که به طور مستقیم زیر نظر حاخام " زیمرمان " قرار دارد ، برنامه هایی را برای ساختن " معبد سوم سلیمان " سازماندهی کرده است . در این راستا ، جلسات و همایشهایی را درباره تاریخچه و ضرورت ساخت دوباره معبد برگزار می کند . آنها در این همایشها ، معبد سلیمان را میراث جذاب و دلنشین یهود که هویت تاریخی بنی اسرائیل را در خود جای داده است ، معرفی کرده و کمکهای همه جانبه ای را برای تصاحب مسجدالاقصی می طلبند . این مرکز همواره دولت را به دلیل پرهیز از تخریب مسجدالاقصی مورد انتقاد قرار می دهد .

2 - بخش اجتماعی :

بنابر ادعای مسئولان مرکز " معبد اسرائیل " ، این بخش به ارائه خدمات اجتماعی به مردم اسرائیل از قبیل کمک برای ایجاد مسکن برای نیازمندان ، مشاوره اقتصادی به بازرگانان جوان و مشارکت در ساخت مکانهای زیارتی و همچنین با استفاده از کمکهای مردمی به ساخت مسکن و مکانهای زیارتی می پردازد و نیز از تجربه بازرگانان کهنه کار در جهت مشاوره به بازرگانان جوان استفاده می کند . مدیریت این بخش را " لوئیس کلارک " (Lois Clark) برعهده دارد .

3 - بخش جوانان :

این بخش به مدیریت " جنی جویچ " (Jenny Javitch) فعالیت کرده و به بررسی مشکلات جوانان می پردازد . بخش مذکور ، اهداف زیر را دنبال می کند :

  1. ارتقاء آرامش روحی و روانی جوانان .
  2. گسترش ارتباط دوستانه ، ارتقای برنامه های آموزشی و توسعه روابط با سایر گروههای جوان .
  3. ایجاد فرصت برای جوانان به منظور مشارکت در برنامه ها و نقشه های اجرایی مرکز و آمادگی برای ورود به جامعه بزرگتر .
  4. کمک به جوانان برای یافتن مهارتهای شغلی و علمی .

4 - بخش آموزش :

این بخش در جهت آموزش و تربیت یهودیان مذهبی فعالیت می کند و در مقاطع مختلف تحصیلی ( آمادگی تا دبیرستان ) به آموزش علوم مذهبی می پردازد . مدیریت این بخش را " دارسی اشنیتزر " (Darcy Schnitzer) برعهده دارد .

مرکز مذکور مدعی است که بابت آموزش ، شهریه ای از دانش آموزان دریافت نکرده و مخارج آن از محل کمکهای داوطلبانه والدین دانش آموزان تأمین می شود .

د - سیاست رئیس مرکز :

مرکز " معبد اسرائیل " در حال حاضر به ریاست خانم " مارسیا آن زیمرمان " (Marcia Ann Zimmerman) فعالیت می کند . وی یکی از اولین زنانی است که به درجات بالای حاخامی دست یافت . وی از سال 1988 به اعضای این مرکز پیوست و چندین سال نیز به عنوان نایب رئیس مرکز معبد فعالیت کرد .

او از کالج " مک آلستر " ( Macalester ) در ایالت

" مینه سوتا " ( Minnesota ) لیسانس هنر دریافت کرد و وارد مؤسسه آموزش مذهبی یهودیان ( Jewish Institute of religious) JIR شد و در دوره دانشجویی نیز به عنوان مدیر انجمن دانشجویان فعالیت می کرد .

ه - اقدامات :

مرکز " معبد اسرائیل " برای دستیابی به اهداف مذکور ، اقداماتی از قبیل برگزاری همایش ، سخنرانی و چاپ کتب و مقالات و... انجام می دهد . برای نمونه می توان به مقاله ای اشاره کرد که توسط رابی " مارسیا زیمرمان " ( رئیس مرکز ) تحت عنوان " دیدگاه یهود نسبت به زندگی از تولد تا مرگ " (A Jewish View of Life through Death) منتشر شده است .

مرکز مذکور برای آشناسازی عموم مردم با دین یهود و آموزه های آن به برگزاری کلاسهای آموزشی نیز می پردازد . مدرسین این کلاسها از میان حاخامهای یهودی و اغلب اعضای مرکز معبد اسرائیل انتخاب می شوند . موضوعات مختلفی در کلاسهای مذکور مورد بحث و بررسی قرار می گیرند . برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 ) برادرت کجاست ( Where is your Brother ) :

این کلاس توسط رابی " ژارد ساکس " ( Jared Saks ) که به عنوان دستیار در مرکز " معبد اسرائیل " فعالیت می کند ، برگزار می شود . او در این کلاسها به ریشه یابی علل جنگ میان اسرائیل و فلسطین پرداخته و منکر حقوق تاریخی فلسطینیان برای حاکمیت بر این سرزمین می شود .

2 ) خدا از ما چه می خواهد ( What does God want of us ) :

این کلاسها با حضور رابی " امی ایلبرگ " ( Emy Eilberg ) به عنوان استاد ، از 12 تا 19 دسامبر 2005 برگزار شد . در این کلاسها ، چنین وانمود می کنند که خدا بقای دین یهود را خواستار است و این مسأله حیاتی میسر نمی شود مگر با اشغال و تخریب مسجدالاقصی .

3 ) تأثیرات هولوکاست بر نسل ما ( How does the Holocaust Affect us Today ) :

این کلاسها به استادی رابی " دیک شوارتز " ( Dick Schwartz ) از اول سپتامبر 2005 به مدت 30 روز برگزار شد و به بررسی تأثیراتی که قضیه هولوکاست بر یهودیان گذارده است ، پرداخت .

مطالب کلاسهای مذکور به صورت کتاب نیز چاپ و منتشر می شود .

مأخذ :

  1. بولتن رویداد و گزارش اسرائیل ، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی - علمی ندا ، 13/7/1384 ، شماره 267 .