شهروندان اسرائیل ( سازمان توانمندسازی - ): تفاوت بین نسخه‌ها

از دانشنامه فلسطین
 
جز (۱ نسخه واردشده)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۰۸


در نظام بین الملل ، تمامی جوامع به منظور کسب قدرت ، اعتلای تکنولوژی و تحکیم پایه های سیاسی و اجتماعی خویش تلاش می کنند تا به روشهای مختلف ، مجموعه ای از برنامه ها و ابزارهای ویژه را برای نیل به اهداف مهم خویش به کار گیرند .

یکی از مهمترین روشها و برنامه های تمامی دولتها برای ارتقای سطح توانمندیهای خویش ، آموزش و پرورش شهروندان در عرصه های مختلف است .

در حقیقت ، دولتها با انجام سرمایه گذاری بلندمدت در زمینه تعلیم و آموزش و با در نظر گرفتن برنامه های خاص و کارآمد در طی این پروسه ، علاوه بر دستیابی به نیروی متخصص و تعلیم یافته طی سالهای آتی ، شاهد ثبات و تحکیم پایه های فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی خواهند بود .

اسرائیل نیز از جمله دولتهایی است که به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و در نتیجه ، استقرار ثبات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی از ابزار آموزش و تربیت شهروندان استفاده می کند .

این رژیم بدین منظور از تأسیس سازمانها و نهادهایی برای توانمندسازی شهروندان حمایت کرده است . یکی از مراکز مزبور مرکز توانمندسازی شهروندان اسرائیل ( CECI ) نام دارد .

مرکز توانمندسازی شهروندان در اسرائیل یا CECIدرپی نگرانیهای رژیم صهیونیستی درباره دستیابی به چندین هدف شکل گرفت .

CECI مدعی است که مرکزی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و به شهروندان اسرائیلی قدرت می دهد که به پایه های نظام مدنی اسرائیل استحکام بخشند .

این مرکز " توانمندسازی " را پروسه ای برای تحول مدنی می داند ؛ پروسه ای که در سطوح فردی و اجتماعی حرکت کرده و در خلال آن ، افراد در قالب گروههایی برای دستیابی به حقوق خود و به منظور تصمیم گیری در زمینه فعالیتها و برخورد با آن دسته موضوعاتی که زندگی و پیرامونشان را تحت تأثیر قرار می دهند ، با هم به رقابت می پردازند .

بنابه گفته این مرکز توانمندسازی لازمه ای برای پیشرفت حقیقی و اثرگذار دموکراسی است .

الف - ساختار سازمان CECI :

ساختار سازمان CECI متشکل از یک بنیانگذار ، رئیس افتخاری ، رئیس هیأت مدیره ، نماینده سازمان ، مدیرکل ، مشاورین و تعدادی کارمند است که به شرح زیر عبارتند از :

  1. مؤسس و بنیانگذار : اسحاق پرویز نازارین ( Isaac Parviz Nazarin ) .
  2. ریاست افتخاری : جک روزن ( Jack Rosen ) .
  3. مدیرکل سازمانم : ادی استرن برگ ( Edi sterenberg ) .
  4. هیأت مدیره سازمان CECI ، متشکل از گروهی 16 نفره است که مهمترین اعضای آن عبارتند از :
  5. هدوا آلموگ ( Mrs . Hedva Almog ) .
  6. آوی نوآم آرمونی ( Avinoam Armoni ) .
  7. گوئل آوراهامی ( Goel Avra hami ) .
  8. هیأت مشاوران CECI متشکل از یک گروه 44 نفری است که 21 نفر آنها در اسرائیل و 23 نفر دیگر خارج از اسرائیل به سر می برند .

اسامی چهار تن از مهمترین اعضای اسرائیلی سازمان عبارتند از :

  1. پرفسور جدعون دورون ( Prof . Gideon Doron ) .
  2. پرفسور مناخیم مگیدور ( Prof . Menachiem . Megidor ) .
  3. پرفسور شائول بارلو ( Shaul Barlew ) از دانشگاه حیفا .
  4. پرفسور آویشای بارومن از دانشگاه بن گوریون ( Avishay Barverman ) .

ب - اهداف سازمان CECI :

به اعتقاد رهبران سازمان CECI علی رغم آنکه نظام انتخاباتی اسرائیل ، حداقل در هر دوره متشکل از ده حزب بوده ، اما هیچ گاه حزب عمده ای که قادر به کسب اکثریت مطلق آراء در پارلمان باشد وجود نداشته است . به همین دلیل احزاب پیروز برای تشکیل کابینه های ائتلافی پرمخاطره ، مجبور به سازش با چندین حزب دیگر ( و اغلب کوچک ) بوده اند .

CECI معتقد است تضادهای درونی که همواره در ائتلافهای سیاسی مشاهده می شوند ، سبب بی فایده و تقریبا غیرمنطقی شدن کابینه ها شده است . در 56 سال گذشته ، اسرائیل دارای 30 کابینه بوده که از این میان ، تنها دو کابینه از مجموعه مذکور توانسته اند طول دوره چهار ساله مسئولیت خود را تکمیل کنند .

بر همین مبنا سازمان مذکور بنای یک جامعه مدنی و دموکراتیک در اسرائیل را یکی از اهداف خود عنوان کرده است . سایر اهداف اعلامی سازمان مذکور نیز به شرح زیر عبارتند از :

1 - تحول در نظام سیاسی و اجتماعی اسرائیل :

این سازمان در نظر دارد با ایجاد تحول در نظام سیاسی و اجتماعی اسرائیل آن را به برجسته ترین الگوی ملتهای منطقه در زمینه قدرت و تربیت دموکراتیک تبدیل کند .

2 - تأسیس مراکز تربیتی و آموزشی :

به ادعای مسئولین CECI با راه اندازی مراکز توانمندسازی سیاسی و آموزشی ، سازمان مذکور یک گام مؤثر در زمینه اصلاح نظام دولت و سیستم انتخابات برداشته و به مردم کمک می کند تا با ارتقای معیارهای گزینش سیاسی ، از جامعه ای دموکراتیک بهره مند شوند . در نتیجه این اقدام ، این باور در میان ملت ایجاد می شود که داشتن حکومتی مؤثر و کارگزار جزء وظایف و حقوق آنان است .

3 - ارزیابی و معرفی انواع حکومتهای دمکراتیک و انتخاب بهترین آنها :

در این بعد از اهداف اشکال مختلف حکومت و نیز سیستمهای انتخابی به مرحله تحقیق و ارزیابی گذارده شده و در نتیجه منتخب آنها به عنوان بهترین ساختاری که می تواند ملازم و همراه آرمانهای اسرائیل باشد معرفی می شود .

4 - اطلاع رسانی عمومی :

بنابر ادعای مسئولان CECI ، تلاش پیگیر در جهت اطلاع رسانی عمومی به شهروندان اسرائیل ، یکی دیگر از اهداف برجسته سازمان مذکور است که در جهت آشناسازی هرچه بیشتر شهروندان با آن دسته از حقوق و وظایفی که به عنوان عضوی از اعضای جامعه بدان مکلف می شوند ، پیگیری می شود .

5 - پایه ریزی یک حکومت اثرگذار :

این سازمان مدعی است با آموزش و تحول در نظام فکری و فرهنگی جامعه اسرائیل می توان انتظار داشت که به مرور زمان ، حکومتی مستحکم و مطلوب تر پایه ریزی شود ؛ حکومتی که در عین کارآمدی ، نماینده واقعی و شایسته نظام دموکراتیک اسرائیل بوده و در مسیر رشد و اعتلا حرکت کند .

ج - فعالیتهای سازمان CECI :

مرکز توانمندسازی شهروندان اسرائیل ، در راستای اهداف خود ، فعالیتهای متعددی را سازماندهی کرده است که در این میان می توان به اعزام هیأتهای آموزشی در زمینه های دموکراتیک و مدنی اشاره کرد .

هیأتهای آموزشی و تربیتی :

این هیأتها اقدامات و برنامه های زیر را در راستای اهداف اعلامی سازمان اجرا می کنند :

1 ) تقویت فرآیند جامعه پذیری در اسرائیل :

CECI از تعلیم و تربیت و نقش عظیم آن به عنوان عاملی کارآمد و اساسی در استحکام و تقویت عقاید شهروندان اسرائیلی یاد کرده و نتیجه آن را پایداری روزافزون جامعه و نظام سیاسی اسرائیل می داند .

هیأتهای مذکور ، در راستای تأمین هدف فوق ، روزآمدی نظام آموزش و پرورش اسرائیل براساس معیارهای دموکراتیک و سازوکارهای جامعه مدنی را پیشنهاد کرده و در این رابطه ، دوره های آموزشی متنوعی را در سطوح مختلف برگزار می کنند که آموزش و معرفی شاخصه های نظام دموکراتیک ، ابزارهای مشارکت سیاسی و نظامهای توزیع قدرت و فرصت از جمله مفاد دوره های آموزشی است .

2 ) توسعه نظام سیاسی اسرائیل :

هیأتهای اعزامی سازمان CECI توسعه قابلیتهای نظام سیاسی اسرائیل را یکی دیگر از برنامه های در دست اجرای خود می دانند ، برنامه های مذکور با راهبرد اجتماعی و از طریق توسعه و تقویت فرآیند اطلاع رسانی به اجرا گذاشته می شوند . در فرآیند مذکور ، دامنه اطلاعات جامعه اسرائیل از حقوق و تکالیف خویش در یک نظام دموکراتیک تبیین شده و نتیجه این امر در قالب نوع و کیفیت گزینشهای سیاسی جامعه ملاحظه می شود .

3 ) پیشنهاد تقسیم کشور به مناطق آموزشی :

این هیأتها براساس برنامه های آموزشی و پرورشی خود ، پیشنهادی مبنی بر تقسیم کشور اسرائیل به چندین منطقه آموزشی را ارائه کرده اند .

براساس طرح مذکور ، شهر قدس به 15 ناحیه تقسیم می شود که هر ناحیه به طور میانگین جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر خواهد داشت . چنان که ناحیه بیت شمش به عنوان یکی از نواحی قدس جمعیتی در حدود 53 هزار و 400 نفر را در برگرفته و 9/99 درصد این جمعیت را یهودیان تشکیل می دهند . این ناحیه دارای 40 مدرسه و جمعا 9 هزار و 322 دانش آموز خواهد بود .

4 ) کارت شناسایی یا ID کارت :

از دیگر اقدامات مهم سازمان CECIمی توان به راه اندازی کارگاههای آموزشی و راه اندازی سیستم ارائه کارت شناسایی آموزشی یا ID کارت اشاره داشت .

پبه اعتقاد مسئولین CECI دریافت یک کارت شناسایی مرحله مهمی از زندگی اجتماعی محسوب می شود . در حقیقت ، دانش آموزان سندی را دریافت می کنند که هویتشان و نیز حقوق و وظایفشان را تعریف می کند . پروژه کارت شناسایی حاکی از انگاره های اصولی و آن دسته از مفروضاتی است که باید شهروندان راجع به نوع دولت دموکراتیکی که آن را انتخاب کرده اند ، بدانند . در این چارچوب ، تعاریفی از حقوق و وظایف شهروندان که از ابتدای کسب تابعیت شکل گرفته است ارائه می شوند .

ارائه کارت شناسایی ، به صورت غیرمستقیم ، بیانگر این مفهوم است که افراد فاقد هویت قانونی ، دارای هیچ گونه حقوق و وظایفی نخواهند بود . افرادی نظیر : کارگران موقت ، مهاجران غیرقانونی و اشخاص فاقد تابعیت .

سازمان CECI ، معتقد است که برنامه کارت شناسایی معنای دموکراتیک هویت قانونی و رسمی را به دانش آموزان آموزش خواهد داد .

به اعتقاد مسئولان CECI کارگاههای برگزار شده ، شرکت کنندگان را قادر می سازد تا با موارد زیر از نزدیک آشنا شوند .

  • آشنایی با مبانی دموکراسی و شرایط نسبتا دشوار استقرار آن .
  • ایجاد یک زبان اجتماعی مشترک میان دانش آموزان .
  • توسعه توانایی تجزیه و تحلیل وقایع مدرسه و سایر وقایع از اخلال منشور دموکراسی .
  • تلاش در جهت ایجاد نوعی فهم مشترک و درونی در میان دانش آموزان برای شناخت نتایج و پیامدهای دموکراسی .

در این کارگاهها با طرح موضوعاتی نظیر : دموکراسی ، برابری ، پلورالیسم ، هویت ، حقوق ، تکالیف ، حق رأی ، اعتراض مشروع و نامشروع در دموکراسی ، قرارداد اجتماعی ، آزادی دستیابی به اطلاعات و... به تشریح مباحث مهم و مختلف جامعه می پردازند .

این کارگاهها از طریق مدیران سازمان آدام ( ADAM ) هدایت و مدیریت می شوند .

فعالیتها و کارگاههای مذکور در میان یک گروه 20 نفره از دانش آموزان انجام شده و مجموعا کارگاهها در 11 مورد برگزار می شود .

زمان آموزشی هر کارگاه ، یک و نیم ساعت است و دانش آموزان و معلمان نقش فعالی در اجرای برنامه ها دارند .

آموزشها و فعالیتهای کارگاههای مذکور عمدتا از خلال بازی ها و بحثهایی که در جهت ارائه راه حل هایی میسر و مقدور برای رویارویی با مشکلات زندگی جمعی در یک جامعه معمولی و عادی و نحوه فائق آمدن بر این مشکلات مطرح می شوند ، صورت می گیرند .

طرح پیشنهادی کارگاههای آموزشی در صدد است تا هزار دانش آموز از میان جمعیت ساکن این کشور را در سال جاری تحت آموزش قرار دهد . دانش آموزان موردنظر از میان محصلین پایه دهم انتخاب خواهند شد .

مدت زمان هر یک از دوره های آموزشی سه الی چهار ماه است و برای آن دسته از دانش آموزانی که در پروژه مذکور موفقیت حاصل کنند ، مراسم تقدیری با حضور چند تن از مقامات مهم دولتی برگزار می شود .

د - حامیان CECI :

CECI نیز مانند هر سازمان دیگری که تحت حمایتهای مختلف قرار می گیرد ، دارای دوستان و حامیانی است .

سازمان " حامیان آمریکایی " ، به عنوان یک مرکز آکادمیک غیرانتفاعی و غیرسیاسی که با همکاری یهودیان آمریکایی و گروهی از یهودیان ساکن اسرائیل تأسیس شده است ، یکی از حامیان CECI به شمار می آید . تعدادی از اعضای مهم این سازمان عبارتند از :

  1. منصور الیشمرنی ( Mansour Alyeshmerni ) .
  2. بتی آتیاس ( Betty Atias ) .
  3. پدرام کوهن ( Pedram Cohen ) .
  4. آلبرت الکوبی ( Albert Elkouby ) .
  5. شیمون ارم ( Shimon Erem ) .
  6. آیالا اور - - ال ( Ayala or - el ) .
  7. بیژن نهایی ( Bijan Nahai ) .

ه - انتشارات CECI :

این سازمان هم به فراخور اقدامات و برنامه های خود ، اقدام به چاپ و نشر مقالاتی کرده است که برخی از عناوین منتشر شده عبارتند از :

  1. " بحران در دموکراسی اسرائیل " آهارون ناتان ( Aharon Nathan ) .
  2. " تغییر و دگرگون سیاستهای اسرائیل " یحیل درور ( Yehezhel Dror ) .
  3. " مؤسسات اسرائیلی " رافائل کوهن - - آلماگور ( Raphael choen Almagor ) .
  4. " نظام انتخابی اسرائیل چگونه کار می کند ؟ " زیو هلمان ( Ziv hellman ) .
  5. " خیزش و فرود کنست پانزدهم " زیو هلمان ( Ziv hellman ) .
  6. " نظام ریاست جمهوری اسرائیل " پرفسور یحیل درور .
  7. " انتخابات در اسرائیل : 29 دولت ، 15 پارلمان " ایال مازور ( Eyal Mazor ) .
  8. " آمار جمعیت اسرائیل از 2004 تا 2020 " پرفسور آرنون سوفر ( Arnon Sofer ) .
  9. " راه حل : انتخابات منطقه ای " گادی یاکووی ( Gadi Yaakovi ) .
  10. " سیستم انتخاباتی " پرفسور پاول ایدلبرگ ( Paul Eidelberg ) .
  11. " دموکراسی " پرفسور پاول ایدلبرگ .
  12. " از سرشماری تا رهایی " پرفسور آرنون سوفر .

مآخذ :

  1. بولتن رویداد و گرایش اسرائیل ، 17/4/1385 ، شماره 302 .
  2. www. ceci.org.il/eng/about-visions.asp
  3. www. ceci.org.il/eng/index.asp
  4. www. thee poch times.com/news/6/4/24/40782.html
  5. www. ceci.org.il/eng/we-members.asp
  6. www. thee pochtimss.com/news/6-4-22/4078?html
  7. www. ecci.org.il/eng/img/educ-map.gif
  8. www. ceci.org.il/eng/action item.asp? id=11
  9. www. cecisrael.org/about.asp