موجودیت صهیونیستی

از دانشنامه فلسطین


" موجودیت و کیان صهیونیستی " (Zionist Entity) اصطلاحی است که در گفتمان سیاسی عرب برای اشاره به دولت صهیونیستی به کار می رود . این اصطلاح به دلیل باز بودن آن ، دارای توان تفسیری عالی است و این گفته را نمی پذیرد که آنچه در سرزمین فلسطین بنیان نهاده شده ، یک جامعه یهودی یکپارچه است که دولتی عادی بر آن حکومت می کند ، بلکه کیانی است که ویژگی های آن هنوز مشخص نشده است ؛ یعنی این اصطلاح ، بر ساختار غیرطبیعی این رژیم - - که در فلسطین اشغالی کاشته شده و بر آن تحمیل شده است - - تأکید می کند و نشان می دهد که رژیمی ساختگی است و هیچ ریشه ای ندارد و به همین دلیل ممکن است همچون گرد و غبار ، پراکنده شود ( اصطلاح انتفاضه از همین جا نشأت می گیرد ) .

به کار بردن واژه " کیان " مثل استفاده از عبارت " فلسطین اشغالی " و یا " تجمع " است و به هیچ وجه ، دربردارنده دشنام یا توهین نیست بلکه تلاشی جدی است برای قالبهای آماده لفظی که در زبان عامه افتاده است و روند خاص این پدیده را نادیده می انگارد و به طبیعی سازی معرفتی پدیده صهیونیسم می پردازد .

به کار بردن این اصطلاح ، بدان معنا نیست که " کیان صهیونیستی " از نظر نظامی نسبت به " دولت صهیونیستی " دارای توان ، هیبت و حضور کمتری است . قبایل مغول که جهان اسلام را به اشغال خود درآوردند ، خلافت را سرنگون کردند و جهان مسیحیت را در معرض تهدید قرار دادند ، یک دولت نبودند و حتی به عنوان قبیله هایی دام دار در یک نقطه معین به شمار نمی رفتند ، بلکه سرریزی جمعیتی بودند که در موج های پی درپی از استپ های گسترده مغولستان بیرون رانده شدند و چین و هند و سپس جهان اسلام را اشغال کردند . این جمعیت سرریز ، دارای مهارت نظامی بالا و توان مدیریت روانی جنگ بودند و می خواستند که تمدن بیشتری را نابود کنند .

رژیم صهیونیستی نیز پدیده بی نظیری است ؛ سرریز جمعیتی است که اروپا پس از آن که آن را مسلح کرد ، از آن پشتیبانی نمود و آن را تحت پوشش نظامی ، سیاسی و اقتصادی قرار داد به فلسطین گسیل داشت .

اروپا ، یک تشکل دارای تمدن است که در فناوری پیشرفت زیادی به دست آورده است و نبض آن در دست ساکنان صهیونیست است و همچنین نبض شیوه های مدیریت پیشرفته نیز در دست آنان است . اما همه اینها آنان را به یک جامعه یا کشور " عادی " تبدیل نمی کند . از همین روست که اصطلاحی همچون " تجمع " یا " کیان " به کار برده می شود .

مأخذ :

  1. المسیری ، عبدالوهاب : دایره المعارف یهود ، یهودیت و صهیونیسم ، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه ، دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ، جلد هفتم ، چاپ اول ، 1383 .