شاهدان یهوه ( انجمن - )

از دانشنامه فلسطین


شاهدان یهوه ( Jehovahs Witnesses ) گروه دینی مسیحی پروتستان با نام اصلی Watchtower Bible and Tract Societyاست . این گروه ، یک سازمان مسیحی و از طیف مسیحیان صهیونیست است . بنابراین اعتقادات و برداشتهای مذهبی خود از انجیل ، معتقد به ظهور مجدد مسیح در فلسطین و آن هم بعد از تشکیل دولت اسرائیل هستند .

به همین دلیل این گروه از طرفداران رژیم صهیونیستی هستند و هر نوع فعالیت این رژیم را در راستای تمهیداتی برای ظهور مسیح می دانند .

پیروان آن معتقد به شماری از افکار مشیحانی صهیونیستی هستند . نام رایج این گروه ( شاهدان یهوه ) برگرفته از این اعتقاد آنان است که نام حقیقی خدا " یهوه " و نام حقیقی مسیحیان " شهود " است .

الف - تاریخچه :

ریشه شاهدان یهوه به شکل گیری تفکر پروتستانتیزم در اروپا بازمی گردد . لیکن فعالیت جماعت شاهدان یهوه به شکل فعلی در سال 1872 در ایالات متحده آغاز شد .

این جنبش در سال 1872 در شهر پیتسبورگ ایالات متحده آمریکا به دست جوانی به نام " چارلز راسل ( 1916 - 1852 ) تأسیس شد . چارلز راسل از ادونتیست ها بود . ادونتیست ها فرقه ای پروتستانی هستند که افکارشان حول محور بازگشت مسیح ( دونتیست=مؤمن به بازگشت ) و مسیحی کردن یهودیان به عنوان اساس شر و جرثومه فساد در جهان ، دور می زند .

ظهور جنبش شاهدان یهوه همزمان بود با پایان جنگ داخلی آمریکا . این جنگ به شکست جنوب و تسلیم شدن به سیطره شمال انجامید . از همین رو جنوب آمریکا در شرایط نابودی و ویرانی پیامد جنگ ، زمینه مساعدی برای افکار مشیحانی درباره رهایی و خلاص و پایان دنیا یافت .

در ابتدا آنان را شاگردان کتاب مقدس می نامیدند ، اما پس از درگذشت راسل در سال 1916 تحولی عمیق در جنبش رخ داد که آثار آن در سال 1931 نمایان شد . در همین مرحله جنبش نام جدید ( شاهدان یهوه ) را که برگرفته و براساس کتاب مقدس بود برای خود اختیار کرد و یک وکیل مدافع پروتستان آناباپتیست به نام جوزف رادرفورد ریاست گروه را در دست گرفت . او افکاری افراطی داشت و اعلام کرد که پایان کار بیگانگان [غیر مسیحیان ]فرا رسیده است و شیطان ، حاکم واقعی و عملی همه کشورهای جهان است و جامعه ملل بازیچه دست اوست .

این تحولات در موضع شاهدان یهوه نسبت به یهودیان و نیز مهاجرنشین صهیونیستی منعکس شد .

در پایان قرن ، جنبش راسل به سرعت گسترش یافت و وی با رهبران صهیونیسم مرتبط شد . او هرتزل را تحسین می کرد و او را " مرد سرنوشت " می نامید .

راسل چند بار به فلسطین مسافرت کرد و با رهبران مهاجران صهیونیست در فلسطین دیدار و گفت وگو کرد . تبلیغات او درباره هجرت یهودیان به فلسطین بالا گرفت و اعلام کرد که فلسطین می تواند دو برابر یهودیان جهان را در خود جای دهد ، اما در عین حال تردید خود را درباره امکان مهاجرت همه آنان ابراز داشت و پیشنهاد کرد که " یهودیان فقیر با اخلاص با استفاده از پول ثروتمندان مهاجرت کنند " .

ب - باورها و اعتقادات شاهدان :

این گروه دارای عقاید بسیاری می باشند که مدعی هستند عمدتا از دیدگاه مذهبی و از کتاب مقدس نشأت می گیرد . در این بخش به چند نمونه از باورها و اعتقادات آنها اشاره می شود .

  • آنها هم به کتاب مقدس مسیحیان یونانی معتقدند وهم به کتاب مقدس عبری .
  • بهره همان خداست .
  • خداوند نظام کنونی اشیاء را در جنگ هرمجدون ( تپه ای در شمال فلسطین است ) از بین خواهد برد و سپس قراردادی با اسرائیل مقدس منعقد خواهد ساخت .

راسل ، در مرحله اول برطبق محاسباتش معتقد بود که یهودیان نقشی تعیین کننده در نبرد خدا با شیطان دارند ؛ زیرا خدا اسرائیل یا یهود را برگزیده ، به آنان فرمانروایی دینی داده است تا ملت برگزیده خدا باشند . اما آنان از فرمان خدا سر پیچیدند و خدا نیز با تبعید و پراکندگی ، آنان را کیفر داد . این تبعید و آوارگی برحسب تورات تا هفت برابر دوره خطاکاری آنان طول خواهد کشید .

سپس یهودیان به سرزمین اسرائیل باز خواهند گشت و صهیون به اهلش خواهد رسید و خدا با ملت برگزیده اش مدارا خواهد کرد . راسل یهودیان را به بازگشت به سرزمین اسرائیل ، به عنوان اولین گام در برپایی پادشاهی خدا در زمین ، فرا خواند .

راسل برای آموزش تورات گروهی تشکیل داد و در سال 1874 به خرج خود جزوه هدف بازگشت خدا و چگونگی آن را چاپ کرد . نویسنده این جزوه به تصور خود برنامه و نقشه ای را که خدا برای بشریت کشیده ، برای جهانیان روشن ساخته بود .

در سال 1879 ، این گروه برای نشر افکار خود مجله ای به نام برج صهیون و بشارت آمدن مسیح را تأسیس کرد که به مرور زمان شمارگان آن افزایش یافت .

راسل با استفاده از تورات دست به کار محاسبات پیچیده ای شد تا زمان ظهور منجی رهایی بخش و آغاز عصر هزار ساله و رها شدن جهان از شر و فساد و پایان تاریخ را معین کند . اینها همه افکاری است که سنگ بنای همه نظامهای فکری حلولی را تشکیل می دهد . راسل [با محاسبات خود ]سال 1914 را ، سال بازگشت یهودیان اعلام کرد . بعدها پیروانش گفتند که منظور وی اشاره به اعلامیه بالفور بوده است که در سال 1917 صادر شد .

راسل نظریه ای دینی را شکل داد که مبتنی بر نظام تمرد شیطان و نیرنگ او با آدم و حوا و برانگیختن آنان به گناه و جنگ او با خداست ؛ شیطان یا نیروی شر بر عالم سیطره پیدا کرد . راسل این قضیه را " امپراتوری شر " نامیده است ( همان اصطلاح رایج گفتمان سیاسی آمریکایی ) .

تمام اینها به معنای نزدیک بودن آغاز فرمانروایی هزار ساله مسیح و نیز نزدیک بودن کارزار آرماگدون میان نیروهای خیر و شر است که در این کارزار شیطان شکست خواهد خورد و اشرار برای همیشه نابود خواهند شد . اما خلود و جاودانگی نصیب آنان خواهد شد که یهوه از آنان راضی است ؛ یعنی در میان کسانی که هم اکنون در زندگانی هستند کسانی پیدا می شوند که مرگ را درک نخواهند کرد و به زندگانی جاوید در دوره هزار ساله خواهند رسید ؛ همان گونه که یکی از رهبران شاهدان یهوه گفته است : " میلیونها تن از زندگان فعلی هرگز نخواهند مرد " .

شاهدان یهوه معتقدند در طول تاریخ [تا امروز] 144 هزار مؤمن راستین پدید آمده اند که به عنوان فرزندان معنوی و روحانی خدا دوباره متولد خواهند شد و در فرمانروایی بر عالم با مسیح مشارکت می کنند . پادشاهی مسیح با زمین در تضاد و تباین نیست ؛ این پادشاهی در همین جا و بر روی زمین برپا خواهد شد . این همان پادشاهی است که پس از آنکه دنیا پر از ظلم و جور شود ، برپا می شود و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد و همه چیز در این پادشاهی ایده آل و آرمانی است ؛ حتی خود طبیعت مادی دگرگون خواهد شد ؛ درست مثل بینش مشیحانی .

بر عضو گروه شاهدان یهوه واجب است که خود را از جهان فاسد مادی دور نگه دارد و از قوانین و مبانی سکولار اطاعت نکند و از تفسیر این گروه از انجیل پیروی نماید . بنابراین تفسیر ، در محل عبادت نباید از تصویر و مجسمه استفاده کرد ؛ نباید در گفت وگو میان ادیان شرکت نمود ؛ خون دادن ( انتقال خون ) بر عضو گروه جایز نیست ؛ عضو گروه نباید نسبت به پرچم هیچ کشوری ادای احترام کند و نیز نباید سوگند وفاداری به هیچ یک از ملتها و کشورهای جهان بخورد ( همین مسأله موجب سرکوب اعضای گروه و کشته شدن بعضی از آنان شده است ) .

شاهدان یهوه ، به تثلیث مسیحی ایمان دارند ، اما پدر ( یهوه ) جایگاهی بس برتر از جایگاه پسر دارد . با این حال پسر جایگاه ویژه ای دارد ؛ او اولین مخلوق خداست ؛ همو جان باخت تا کفاره گناهان بشر باشد ؛ او بر دیرک مرگ ( و نه بر صلیب ) جان داد و چون روحی جاوید به آسمان ها رفت و او در همین جهان به صورت روح حضور دارد . پسر همان مرکز و محوری است که شاهدان در نماز و دعای خود به او توجه دارند و یهوه را از طریق مسیح نیایش می کنند .

به رغم ایمان شاهدان یهوه به لقاح مقدس و تولد پسر از باکره ، آنان کریسمس را جشن نمی گیرند ؛ زیرا معتقدند که این عید ریشه ای مشرکانه دارد و نیز روزه بزرگ و عید پاک را به رسمیت نمی شناسند . شاهدان یهوه غسل تعمید را به شیوه فرو بردن کامل بدن در آب ( ارتماسی ) انجام می دهند . در روز یکشنبه نیایش نمی کنند و می گویند اقامه شعائر شنبه تنها مختص یهودیان است و مسیح آنها را منسوخ کرده است .

تشکیل جلسات شاهدان یهوه :

شاهدان یهوه روز یکشنبه را به عنوان روز تعطیل و استراحت قبول دارند ( به عنوان نوعی هماهنگی و همسازی با معیارهای اجتماعی و نه دینی ) . در میان آنان طبقه روحانی وجود ندارد .

اکثر جماعات شاهدان یهوه تجمعات دینی خود را سه بار در هفته در مکانهایی به نام تالار ملکوت یا در خانه های شخصی برگزار می کند . این تالارها ساختمانهای ساده ای هستند که شاهدان داوطلب ساخته شده و در آنها ، مجسمه ها ، صلیب یا چیزهایی از این قبیل مشاهده نمی شود .

در این جلسات آنچه که تعلیم داده می شود براساس کتاب مقدس می باشد . جلسات با دعا و نیایش آغاز و خاتمه می یابند . در اکثر جلسه ها سرودهای روحانی خوانده می شود و شرکت عموم افراد در جلسه آزاد است .

سازمان شاهدان یهوه با تعداد نفرات کمی آغاز به کار کرد و امروز به تعداد خیلی زیادی شاهد افزایش یافته است که بیش از 230 نقطه مشغول موعظه می باشند .

جنبش شاهدان یهوه یک جنبش تیشیری است که در اسرائیل به شکل قابل ملاحظه ای فعال است و دولت اسرائیل نیز با این جنبش به شدت مبارزه می کند . شمار پیروان فرقه شاهدان یهوه در جهان بالغ بر دو میلیون نفر می شود که در حدود دویست شهر جهان به سر می برند .

جنبش شاهدان یهوه اخیرا از گرایشهای مشیحانی خود قدری کاسته است و رهبران جنبش اعلام کرده اند که آنچه سابقا [از سوی رهبران وقت جنبش] درباره نزدیک شدن آرماگدون و دوره هزار ساله گفته شد . صرفا پیشگویی بوده و از عقاید ثابت و اصولی به شمار نمی رود .

نباید از نظر دور داشت که اندیشه مهاجرت و اسکانی که راسل مطرح می کرد با اندیشه صهیونیستی ، به ویژه نظرات شاخه آمریکایی سازمان جهانی صهیونیسم انطباق نداشت . " جاکوب دو هاس " ، نویسنده نشریه جویش ادوکیت ( Jewish Advocate ) ، در بوستن با راسل مصاحبه ای کرد و پس از این مصاحبه راسل را تحسین و به این نکته اشاره نمود که آراء او شبیه بسیاری از آراء ، یهودیت حسیدی است ؛ حتی او را " اول دوستدار یهود " نامید .

این موضع همدلانه رادرفورد با یهودیان با آغاز رهبری او بر فرقه شاهدان یهوه ، کم کم رنگ باخت و او از روی آوردن صهیونیستها به همکاری با نهادهای سکولار نگران شد و بدین سبب آنان را از خطر دوری از بارگاه الهی بر حذر داشت .

رادرفورد سال 1925 را سال تعیین سرنوشت برپایی پادشاهی خدا دانست و وقتی آن سال گذشت و حادثه ای رخ نداد ، پیروانش این طور توجیه کردند که تأسیس دانشگاه عبری مصداق پیشگویی رادرفورد است ( نظام فکری حلولی کمونی اصولاً با تحریف واقعیت ، به هر حال آن را با نمونه مطرح شده ، مثلاً یک پیشگویی ، جور در می آورد ) .

سال 1931 ، تحول بزرگی در جنبش شاهدان یهوه روی داد و رادرفورد اعلام کرد که یهودیان با رویکردمستمرشان به سکولاریسم و دست کشیدن از حکومت دینی ، برای همیشه عهد الهی را نقض کرده اند و اکنون شاهدان یهوه ، تنها ملت برگزیده معنوی هستند .

رادرفورد از یهودیان خواست تا با طرد نهادهای بین المللی به شاهدان یهوه بپیوندند . از این پس شاهدان یهوه از دوستداران یهوه به دشمنان یهود تبدیل شدند .

ج - تشکیلات و فعالیت انجمن :

1 - نحوه فعالیت شاهدان یهوه :

در انجمن شاهدان یهوه دستورات ، مستقیما به تمام این نقاط از دفتر مرکزی در بروکلین نیویورک صادر می شود . این دفتر هر ساله نمایندگان خود را برای تبادل نظر با نمایندگان محلی به تمامی نقاط جهان اعزام می کند . سازمان ، نهادی به نام " کمیته شعبات " دارد که این کمیته از سه الی هفت عضو تشکیل شده است که وظایف این اعضاء نظارت بر کارکرد اماکن تحت اختیار خودشان می باشد . کشور یا ناحیه ای که تحت حوزه یک شعبه می باشد به نواحی مختلفی تقسیم بندی می شود ، و آن هم به نوبه خود به دوایر کوچکتری تقسیم می شود .

هر دایره ای در داخل خود دارای 20 جماعت است و یک ناظر منطقه ای و محلی به صورت چرخشی از دوایر ناحیه خودش بازدید می کند ، کمک به شاهدان برای سازماندهی و موعظه در حوزه فعالیتشان از وظایف این جماعات است .

هر جماعت در بخش کوچکی فعالیت می کند و فعالیتهای آن به شاهدانی که مشتاق گفت وگو و ملاقات با مردم هستند محول می شود . هر جماعت هر کدام از شاهدان یا در دفتر مرکزی یا در شعبات یا در جماعات کار می کنند . از فعالیتهای آنها گزارشهایی تهیه می شود و همگی آنها به دفتر مرکزی ارسال و از آن یک کتاب سالیانه جمع آوری و منتشر می شود .

همچنین هر ساله در اول ژانویه منشوری نیز توسط انجمن برج دیده بانی که شاهدان یهوه جزئی از آن است منتشر می شود و این نشریات حاوی گزارشهای مفصلی از اقدامات و فعالیتهای سالیانه شاهدان یهوه می باشد .

2 - هزینه های انجمن :

گرچه در جلسات اعانه جمع آوری نمی شود ، لیکن مخارج از طریق اعانه داوطلبانه تأمین می گردد و صندوق اعانه برای کسانی که مایلند اعانه بدهند ، موجود است .

3 - رهبری جماعت :

هر جماعت ، دارای پیران یا سرپرستانی می باشد که مسئول آموزش هستند . خادمین کمکی ، پیران را یاری می کنند . این اشخاص ، برجسته تر و رفیع تر از اعضای دیگر جماعت نیستند و عنوانهای خاصی نیز به آنها داده نشده است و مانند دیگران لباس معمولی می پوشند و در مقابل کار خود ، پولی نیز دریافت نمی کنند . پیران از روی میل و علاقه ، به نیازهای روحی جماعت رسیدگی می کنند ، آنها هنگام وقوع مشکلات دیگران را تسلی داده و هدایت می کنند .

4 - برگزاری اجتماعات سالیانه :

شاهدان یهوه هر ساله مجمع ها و کنگره های بزرگی برگزار می کند . در این اوقات ، جماعتهای بسیاری برای برنامه به خصوصی به منظور آموزش و فراگیری کتاب مقدس ، در یک جا جمع می شوند . غسل تعمید شاگردان جدید ، بخشی معمول و همیشگی از برنامه هر مجمع و یا کنگره است .

5 - هیأت مدیره :

شاهدان یهوه دارای یک گروه مرکزی از پیران مجرب یعنی یک هیأت اداره کننده می باشد . این هیأت ، سرپرستی جماعتها را در سطح جهان به عهده دارد . این سازمان در شعبات خود ، نشریات کتاب مقدس را چاپ و به تمام نقاط جهان ارسال می کنند . همچنین از آنجا راهنمایی ها و دستوراتی در جهت سازماندهی کار موعظه ابلاغ می گردد .

6 - فعالیتهای بین المللی انجمن شاهدان یهوه :

همان طور که عنوان شد این انجمن به منظور داشتن شعبات متعدد فعالیتهای خود را در سراسر جهان گسترش داده است . لیکن شاهدان برای فعالیتهای خود در سراسر جهان با موانع زیادی روبه رو هستند .

در کشورهای غربی و عمدتا مسیحی به لحاظ رسوخ اندیشه های تخریبی و طرفداری از خشونت در این گروه و همچنین جلوگیری از تفرقه در بین سایر اقلیتها ، فعالیتهای آنها تحت کنترل است و در کشورهای اسلامی و شرقی نیز به خاطر حساسیت موضوع و اعتقادات آنها ، این گروه با موانع زیادی روبه رو هستند .

در جلسه مشترک شورای دولتی روسیه ، شورای امنیت و همکاری ، بیانیه ای در خصوص افراط گرایی منتشر کرد که در آن سومین خطر بزرگ که روسیه را تهدید می کند ، خطر نمایندگان جمعیتهای مذهبی کاذب خارجی از جمله شاهدان یهوه عنوان شده بود . در این بیانیه آمده بود که نمایندگان آنها طبق دستور مراکز خود وارد سازمانهای دولتی روسیه می شوند تا اطلاعات را جمع آوری نموده و بر اتخاذ تصمیمات مهم سیاسی اثر گذارند ، همین گروهها باعث توسعه روحیه خودخواهی و بی بند و باری در جامعه می شوند .

لازم به ذکر است که فعالیت این گروه در اسرائیل به لحاظ تبلیغی به خاطر اینکه هدف آنها مسیحی کردن یهودیان است بسیار محدود است .

مبلغین این فرقه در کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و آذربایجان همچنان به فعالیتهای گسترده خود مشغول هستند . ضمنا مبلغین این انجمن با نشریات خود به زبانهای مختلف زنده دنیا در راستای مسیحی کردن تمام مردم جهان به ویژه یهودیان هستند .

7 - دفاتر و شعبات انجمن :

این انجمن دارای دفاتر و شعبات زیادی در سراسر جهان است که همگی آنها به کار تبلیغی مشغول هستند ، با عنایت به اینکه فعالیتهای پاسخگویی انجمن در اینترنت کم است . این دفاتر خلاء را پر می کنند . ضمنا در مناطقی که انجمن فاقد دفتر است از طریق نزدیکترین شعبه خود به نواحی اطراف به رتق وفتق امور تبلیغی در آن نواحی می پردازد . بیش از 110 دفتر این انجمن در سراسر جهان به امور تبلیغی می پردازند .

بعضی از کشورها که دارای دفاتر مستقل نیستند در نزدیکترین دفاتر به این کشورها خدمات رسانی می کنند .

د - مواضع انجمن :

1 - بحران فلسطین :

این گروه نیز مانند تمامی گروههای وابسته به مسیحیان محافظه کار ، اسرائیل را نسبت به فلسطینیان در حاکمیت بر فلسطین محق می داند ، آنها جنگ و خونریزی خاورمیانه را مقدمه ای برای جنگ هرمجدون و ظهور مجدد مسیح می دانند . زیرا بنابر اعتقاد این مسیحیان ، مسیح ظهور نخواهد کرد ، مگر اینکه یهودیان دولت اسرائیل را تشکیل داده و سپس توسط اقوام اطراف قتل عام شوند .

شاهدان ، فلسطینیان را تروریستهایی می دانند که به دروغ ادعای تاریخی خود نسبت به سرزمین فلسطین را تکرار می کنند . این گروه هم مانند سایر مسیحیان متعصب هیچ حقی برای تأسیس دولت فلسطین قائل نیستند ، زیرا آن را نقض حق اسرائیل می دانند که در انجیل ذکر شده است .

2 - نازیها :

به طور کلی ، ایدئولوژی های معتقد به ملت برگزیده ، اصولاً ملت برگزیده دیگری [غیر از خودشان] را برنمی تابند ؛ چون به هر حال ممکن نیست که بیش از یک ملت برگزیده وجود داشته باشد . ریشه دشمنی و درگیری شاهدان یهوه و صهیونیستها نیز در همین جاست ؛ همچنین دشمنی نازیها و شاهدان یهوه نیز دلایلی مشابه دارد .

هیتلر در پاسخ به این سئوال که سبب دشمنی اش با یهودیان چیست ؟ جواب داد : " نمی شود دو ملت برگزیده وجود داشته باشند ؛ فقط ما [نازیها یا آلمانی ها] ملتبرگزیده هستیم . جوابتان را گرفتید ؟ " .

به همین سبب نازیها هم با یهودیان و هم با شاهدان یهوه ( به عنوان مدعیان ملت برگزیده بودن ) دشمن بودند ؛ حتی نازیها جنبش شاهدان یهوه را متهم کردند که بازیچه دست یهودیان ، در چارچوب توطئه های دائمی آنان برای تسلط بر جهان هستند .

3 - اسرائیل :

پس از برپایی دولت اسرائیل ، شاهدان یهوه این دولت را یکی دیگر از دژها و پایگاههای شیطان بر روی زمین دانستند .

مآخذ :

  1. - المسیری ، عبدالوهاب : دایره المعارف یهود ، یهودیت و صهیونیسم ، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ . خاورمیانه ، دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ، جلد ششم ، چاپ اول ، پاییز 1382 .
  2. بولتن رویداد و گزارش ، مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی - علمی ، ندا ، شماره 159 .
  3. www. watchower.org.
  4. www. Israel my beloved.org.