برادری کرملی

از دانشنامه فلسطین


کرملیها را به کوه کرمل منتسب می دانند ، که به محل رفت و آمد ایلیای پیامبر بر آن کوه در قرن نهم قبل از میلاد ، شهرت دارد . راهبان مسیحی از قرن ششم میلادی در آنجا سکونت گزیدند و در دیرهای مختلف اقامت کردند . سپس قدیس بورکارد ، بنده قدس در اواخر قرن دوازدهم میلادی در یکی از این دیرها ، رهبانیت کرملیان را به وجود آورد ( نک - : رهبانیت ) و قدیس آلبرت ، رئیس کشیشان قدس در سال 1208/1209 م قانونی وضع کرد که در آن به نماز ، کار و درس در پیروی از الیاس پیامبر و گرامی داشتن مریم عذراء توجه شده بود . و پاپ ها نیز با اجرای این قانون همراه با انجام بعضی تعدیلات بر روی آن ، موافقت کردند .

بعد از سال 1238 م رهبانیت به روم انتقال یافت و بخشی نیز برای زنان تأسیس شد و رهبانیت در اطراف دریای مدیترانهو سایر قسمتهای زمین ، منتشر گردید ، و از سال 1562 م بود که قدیسه اسپانیا " تریزیا أفیلیه " ( 1515 - 1582 م ) و قدیس " یوحنا صلیبی " که او نیز اسپانیائی بود ، اصلاحات اساسی در رهبانیت به وجود آوردند .

امروزه رهبانیت زنان دارای حداقل 600 دیر در جهان است که ساکنان آن ، زندگی صوفیانه وار ، درپیش گرفته اند . در کنار این دیرها شاخه های دیگری از زنان به وجود آمدند که شیوه کار خود را از روحانیت کرمل آموخته اند و به انجام عمل نیک و ساختن مدارس و بیمارستانها توجه می کنند .

اما راهبان کرملی از قرن هفدهم میلادی در سمت شرق در شهرهای حلب و بغداد و ماردین و حیفا و بشری و طرابلس و القبیات ( لبنان ) دارای دیر بودند اما بازگشت ایشان به سوی کرمل در سال 1631 م بود .

برای زنان کرملی ، چهار دیر در فلسطین موجود بود : در قدس ( از سال 1874 ) ، بیت لحم ( 1875 ) ، حیفا ( 1892 ) و الناصره ( 1910 ) . یکی از قدیسان رهبانیت که سیمون ستوک نامیده می شد ، در اواسط قرن سیزدهم ، اقدام به ترویج پوششی برای زنان نمود که لباس کرمل نامیده می شد و هدفش این بود که پوشندگان آن ، حمایت خود را از مریم عذراء اعلام کنند .

مآخذ :

  1. Catholicisme, V. 11, paris 1949.
  2. Dictionnaire de spiritualité, V. 11. paris 1963.
  3. Encicl. cattolica, V. 111. Roma 1949.
  4. Hoade, A. Guite To The Holy Land, jerusalem

1940.