بحرالمیت ( آثار خطی - )

از دانشنامه فلسطین


" قمران " نام غاری است که در سال 1947 نوشته هایی دستخطی که از بهترین اکتشافات عصر جدید به شمار می آید در آن کشفشد . یکی از چوپانان عشیره عرب بادیه نشین تعاره در بهار سال 1947 یک نسخه کتاب دستخطی پیدا کرد که به زبانهای آرامی و عبری نوشته شده بود . مطالب این کتاب عمدتا درباره منطقه دریای میت ( بحرمیت ) نوشته شده است . از جمله آثار قدیمی روستای قمران ، دره مربعات ، ویرانه مرد ( در شمال دره نار ) و غار فشخه می باشد .

[[ پرونده : | ص 357 ج 1 ]]

نوشته های دیگری بر روی پارچه کتان که به طور دقیق بسته بندی شده و برای محافظت از رطوبت و پوسیدگی در دیگهای بزرگ سفالی قرار داده شده بود نیز پیدا شده است . این نوشته ها عمدتا شامل موضوعاتی است که فاقد عنوان می باشد . در بررسی انجام شده بر روی آن ، مشخص گردید که نسخه های اصلی و قدیمی از تورات ، نوشته های ادبی مختلف را شامل می شود . همچنین تاکنون یازده غار پیدا شده که آخرین آن در سال 1956 توسط تعامره کشف گردیده است . موضوعات دستخطی مشکوفه مشتمل بر مطالب زیر است :

  1. کتاب اشعیای پیامبر : این کتاب توسط مرکز آمریکایی بررسیهای شرق در سال 1950 منتشر گردید : طول هر ورق آن در حدود 7 متر و 34 سانتیمتر و به زبان یا خط عبری قدیم نوشته شده است . این کتاب در واقع قدیمترین سند تورات عبری است که در 54 ستون و با خط مربع و حروف آرامی نوشته شده است . البته مطالب آن با کمی اختلاف عینا مانند سفر ( کتاب ) اشعیای متعارف می باشد .
  2. تفسیر حبقوق و حاشیه بر آن : نوشتاری است نسبتا کوچک و مملو از پیش بینی حوادثی که بر آخرین نسل شاهد پایان کار جهان جاری می شود . ( حبقوق یکی از پیامبران یهود است )
  3. کتاب نظام : مشتمل بر عقاید طایفه ای از یهودیان که در درباره فداکاری و کمک به دیگران بحث کرده است .
  4. جنگ فرزندان نور با فرزندان تاریکی : در این کتاب تشابه زیادی بین صفات معلم نیکی و راستی برگزیده از سوی خدا و چگونگی ایستادگی وی در برابر کاهنان که او را به مرگ محکوم و حکم را در موردش اجرا کردند و حضرت مسیح ( ع ) مخلص و چگونگی محکومیت وی توسط یهودیان و رومیان مطرح شده است ، هر چند که این تشابه ظاهری بوده و در جوهر ( باطن ) اختلاف داشته است ولی در هر حال ، قمرانیه به عنوان مذهب یهودی باقی ماند و از این چهارچوب خارج نگردید در حالی که نصرانیت ، رسالتی انسانی و جهانی بود .
  5. سند دستخطی لامک به زبان آرامی : این اثر 19 ستون داشته مشتمل بر اطلاعاتی درباره اداره جنگ بین فرزندان لاوی ، یهودا ، و بنیامین که به عنوان فرزندان نور و آیدومیها ، مآبیها ، عمونیها ، فلسطینیها و اغربقها که به عنوان فرزندان تاریکی معروفند . ( لامک نوه اخنوخ و پدر نوح پیامبر می باشد )
  6. مزامیر ( یکی از اسفار تورات ) شکر و تسبیح : که بالغ بر بیست مزامیر است و شبیه مزامیر عهد قدیم می باشد .
  7. اسفار متنوع دیگر : این اسفار شامل آپوکریفا است که توسطApochrypha منظور تورات می باشد ، البته سندیت آن کلیساهای مسیحی رد شده است و همچنین کتابهایی درباره اعتقادات ساکنان قمران می باشد .
  8. سند دمشقی : در میان آثار خطی اسینیها که دوران آنها از 150 ق . م . تا 68 ب . م . ادامه داشت ، سندی که تا حد زیاد به سند دمشقی یافته شده در کلیسای یهودیان در جیزه نزدیک قاهره شباهت داشت ، کشف گردید .

این سند به گروه مخصوصی مربوط است که معتقدند خداوند معلم حق فرستاده است که آنها را از گناهان نجات دهد . اینان به سمت دمشق حرکت نموده و نام فرزندان عصر جدید را بر خود نهاده اند .

البته هیچ سندی که رسیدن آنها به دمشق را به اثبات برساند در دست نمی باشد . اسنیها طایفه ای از یهود بودند که قبل از میلاد زندگی می کردند و وضع زندگی آنان بدتر از فریسیان که قدیمترین طایفه یهودیان می باشند بوده است .

آثار کشف شده از ساکنان قمران توجه خاص آنان را نسبت به تکثیر کتب مقدس و غیرمقدس به اثبات می رساند . آنان ضمن اختصاص سالنی معین ، محلهایی برای نوشتن نیز تعیین کرده بودند . همچنین با توجه به مقدس شمردن فعالیتهای خود ، دستشوئیهایی را برای تطهیر قبل از انجام هر فعالیت در نظر گرفته بودند . به نظر می رسد که دوات و جوهر و سایر ملزومات آنان تا به امروز بر جای مانده است .

آثار به جای مانده از علما و محققانی که به امر بررسینوشته های دستخطی کشف شده پرداخته اند عبارتست از :

  1. دکتر جون تریور J - Trever از مدرسه آمریکایی بررسیهای شرق و قدس .
  2. جیرالد . ل . هردینگ G . L . Hardingباستان شناس انگلیسی و سرپرست آثار باستانی اردن .
  3. ویلیام . ف . اولبرایتWilliam F . Albright . باستان شناس آمریکایی ، مدیر مدرسه آمریکایی بررسیهای شرق ، در قدس و استاد دانشگاه هوبکتر آمریکا .
  4. ویلیام ه - . برانلی William H . Brownlee باستان شناس بررسیهای عالی از دانشکده کلیرمونت در ایالات متحده آمریکا .
  5. دکتر بیرنبوم Birnloum استاد دانشگاه لندن .
  6. پدر روحانی رولان دی واکس R . De . Vauxرئیس مدرسه فرانسوی تحقیقات تورات در بیت المقدس .
  7. دکتر پلندرلیث H . Plenderleith مسئول آزمایشگاه تحقیقات شیمیایی در موزه انگلیس .

در بررسیهای انجام شده بر روی خط ، زبان ، نوع جنسی که نوشته بر روی آن درج گردیده و ماده ای که برای نوشتن به کار رفته ، اشکال حروف ، کتان و فلزات به کار برده شده ، قطعه های سفال و سکه موجود و شیوه های حفظ آن همه نشان می دهد که سابقه تقریبی ( تاریخی ) آن بین سال 300 قبل از میلاد و سال 68 یا 70 بعد از میلاد می باشد . البته می توان بخش بزرگی از تورات را که از این غارها به دست آمده جمع آوری نمود به استثنای سفر أستیر که به دلایل جوی در دسترس نمانده چرا که اسینیها عید عبری " فوریم " را که در سفر مذکور از آن یاد

[[ پرونده : | ص 358 ج 1 ]]

شده است برگزار نمی کنند . ارزش این آثار در این است که با همان زبان اصلی خود نوشته شده است . و همین آثار 100 سال کهن تر از قدیمترین اثر خطی منسوب به عهد قدیم می باشد ضمن این که اختلافها یا تفاوتهای نیز در بعضی از موضوعات دارد . انجام هرگونه تعدیل یا تغییر اساسی در اصل موضوعات عهد قدیم یا هرگونه تأویلی در رابطه با به وجود آمدن مسیحیت براساس آنچه که در قمران به دست آمده ، مستلزم بررسیهای نهایی و مقایسه کامل با اصل موضوعات عبری و یهودی معتبرتر می باشد . البته این بررسی علاوه بر سه هزار بررسی است در رابطه با آثار خطی توأم با شرح و تفسیر و تأویل نیز به انجام رسیده .

بعضی از آثار خطی کشف شده در سرزمینهای عربی به صورت غیرقانونی به خارج انتقال یافته و به معرض فروش گذاشته شده است . حکومت اسرائیل بعضی از این آثار را که به طور قاچاق در ایالت متحده آمریکا به معرض فروش گذاشته شده بود ، با ترغیب و تطمیع ، خریداری و جمع آوری نموده است . حکومت اردن نیز به طور قانونی توانست در سال 1957 آثار خطی کشف شده در منطقه بحرالمیت را که به زبانهای مختلف نوشته شده به دست آورد . همچنین حکومت اردن اجازه داد که بعضی آثار خطی اش را در موزه های آمریکا ، کانادا و انگلیس به نمایش بگذارند . اسرائیل برخلاف موافقتنامه لاهه ( 1954 ) مبنی بر حفظ آثار فرهنگی در زمان جنگ ، مقادیر زیادی از آثار خطی کشف شده در منطقه بحرمیت را که در موزه فلسطین نگهداری می شد در جنگ 6/6/1967 به بهانه حفظ موقت آن ، به سرزمینهای اشغالی قبل از 1967 منتقل نمود . این آثار تاکنون به محل اصلی خود بازگردانده نشده است .

مآخذ :

  1. فتحی سرور ، احمد : ملف القدس 1977 ، المنظمه العربیه للتربیه و الثقافه و العلوم .
  2. رستم ، اسد : مخطوطات البحر المیت و جماعة تهران ، هدایامجله المسرة السنویه ، لبنان 1959 .
  3. اولبرایت ، ویلیام : آثار فلسطین ، قاهره 1971 .
  4. کوتریل ، لئونارد : الموسوعة الأثریه العالمیه ، قاهره 1977 .
  5. عابدی ، محمود : مخطوطات البحر المیت ، عمان 1967 .
  6. بوکای ، موریس : دراسة الکتب المقدسة فی ضوء المعارف الحدیثه ، قاهره 1978 .
  7. burchard, c, : Bibliographie zu den Handschriften vom toten meer, Berlin 1957-1965.
  8. Carmignacc, J. and Guilbert, p, : Manuscrits de la Mer Morte, les textes de Qumran, Paris 1962-1964.
  9. De vaux, R. : L'Archeologie et les manuscrits de la Mer Morte, londres 1961.
  10. Milik. J. T. : Dix ans de decouvetes dans le desert de Juda, paris 1957.