هیلاریون ( 291 - 371 م )

از دانشنامه فلسطین


به مرماض ( تارک دنیا ) مشهور و مؤسس رهبانیت در فلسطین می باشد . وی در غزه به دنیا آمد و در دوره ای که در آن حرکت رهبانیت و ترک از دنیا در حیات مسیحی در آنجا فراوان شده بود ، در غزه زندگی می کرد .

اخبار " هیلاریون " از کتابهایی که نوشته شده است مثل کتب قدیس جیروم در جزء چهارم کتابش یه نام " مردان مشهور " به دست آمده است . همچنین سیر و زندگی وی در کتابی که شامل سیره و زندگی سه نفر از تارکین مشهور دنیا در آن ثبت شده است و عبارتند از : پولس و هیلاریون و مالخوس به دست آمده است .

همچنین در کتابهای قصص دینی نیز می توان به گوشه ای از زندگی آنها پی برد . در این کتابها هیلاریون یکی از آنهایی می باشد که در صحراها و بیابانها گوشه عزلت گزیده است و تبدیل به یکی از مشهورترین رهبانان شده است و به اسم قدیس انطون معروف شد . وی بین سالهای 356 میلادی و 362 میلادی مرد .

هیلاریون " طرفداران وی " این روش جدید را از وی گرفته و عزلت گیری در صحراهای مصر را در زندگی دینی مسیحی وارد ساختند .

هیلاریون این اسلوب و روش دینی را از مصر به غزه منتقل نمودند و شروع به تمرین این روش کردند . لذا به دنبال آن گسترش یافت ولی تعداد زیادی از آن پیروی کردند دیرها و کلیساهای مختلفی در بیابانها و صحراها و در

کوهپایه های کوهها تأسیس شد .

اسناد تاریخی بیانگر این واقعیت است که افراد زیادی جهت شفا یافتن بیماران و خلاص یافتن از مشکلات و ظهور فرج به این اشخاص مراجعه می کردند . تا در حق آنها دعا نمایند . علاوه بر آن رهبانیت و رهبان نه تنها به عنوان تارکان دنیا معروف شده بودند بلکه به عنوان مبارزین با شیطانها و ارواح خبیثه که به نظر انسانهای آن زمان در صحراها و بیابانها پس از ارواح خبیثه و شریرشده بود ، قلمداد می شوند . به عنوان تنها کسانی که می توانند با این اشرار به مقابله برخیزند ، معروف شده بودند و لذا به همین دلیل بود که اعتقاد شدید مردم را به خود جذب کرده بودند .

بعضی از محققین معتقدند که نهضت و حرکت رهبانیتی که هیلاریون در جنوب شام آن را شروع کرد و قدیس افرام ( حوالی سنه 373 میلادی ) از آن حمایت نماید و سپس قدیس سمعان عمودی ( ت سال 459 میلادی ) به اوج آن رسیده در واقع یک عکس العمل و زمینه در تمدن هلنستی است که در تعدادی از شهرهای شام که در آنها روستاییان اغریقی زندگی می کردند ، بوده است .

مسیحیت در واقع با تمام صفات و ویژگی های خود به خاطر جایگزینی تمدن مادی رومی ها و حیات اغریقی - - رومی که در آن زندگی می کردند بود . این آن چیزی بود که به شام صفت و ویژگی خاص فرهنگی جدیدی برای مطابقت با جنبش فکری آرامی - - سرمانی که فهم مسیحی در طریقت آن کفایت نکرد بلکه از آن تجاوز نموده و به تولیدات فکری اغریقی به سریانی منجر شد و تعداد زیادی از بزرگان این فرهنگ در سرزمین شام در دو قرن سابق پذیرای اسلام شدند .

مأخذ :

  1. الموسوعة الفلسطینیة : هیلاریون ، جلد چهارم ، 1984 .