لاما ، بدر

از دانشنامه فلسطین


او یکی از اهالی فلسطین بود که به آرژانتین مهاجرت کرد و سپس به همراه برادرش ابراهیم به وطنش بازگشت . البته نه فلسطین بلکه به مصر رفت و در اسکندریه مستقر شد و آنجا را به عنوان وطن خود انتخاب کرد . به نظر می رسد که این دونفر ثروت زیادی را در زمان مهاجرت پس انداز کرده بودند .

آنها در سال 1916 اقدام به تأسیس کلوپ سینمایی به نام " مینافیلم " کردند که برای اولین بار بود که در سرزمینهای عربی چنین مکانی تأسیس می شد . این کلوپ شرکت تولید فیلمی به نام " کوندورفیلم " تشکیل داد . که هر دو با همکاری هم در سال 1923 شروع به ساختن فیلم " قبله فی الصحراء " ( قبله در صحرا ) کردند که صحنه های آن در صحرای ویکتوریا در اطراف اسکندریه تهیه شد .

ابراهیم لاما مسئولیت کارگردانی و فیلمبرداری را به عهده داشت ، بدرلاما قهرمان اصلی فیلم بود و ابراهیم ذوالفقار و تعداد دیگری از خارجیان مقیم اسکندریه هم در فیلم نقش داتشند .

فیلم " قبله فی الصحراء " اولین فیلم داستانی بلند بود که در مصر تولید و به نمایش گذاشته شد ، هرچند که مورخین مصری فیلم " لیلی " به کارگردانی استفان روستی و بازیگری عزیزه امیر و احمدجلال را که بعد از " قبله فی الصحراء " به نمایش گذاشته شد ، اولین فیلم مصری می دانند ، به دلیل اینکه کار تهیه و فیلمبرداری آن قبل از فیلم برادران لاما به پایان رسید ، بعلاوه کارگردان ، تهیه کننده و بازیگران آن همگی مصری بودند .

با موفقیت برادران لاما ، اسکندریه رقیب بزرگی برای قاهره شد ، به خصوص بعد از اینکه آنها خانه خود را به صورت استودیوی سینمایی مجهزی درآوردند و در آن کتابخانه ای برای شرکت خود تأسیس کردند .

در سال 1929 فیلم دیگری نیز به نام " فاجعه فوق الهرم " ( فاجعه بالای هرم ) با کارگردانی ابراهیم لاما و هنرمندی بدرلاما ، وداد عرفی و فاطمه رشدی ساختند . پس از آن در سال 1930 فیلم سوم خود را به نام " معجزه الحب " ( معجزه دوست داشتنی ) را که در هوای آزاد فیلمبرداری شد تهیه کردند .

با رونق گرفتن کار سینما در قاهره ، برادران لاما به آنجا رفتند و مسئولیت تهیه فیلم " وخزالضمیر " - - که دومین فیلم که در آسیا دایر بود - - به آنها محول شد . پس از آن ، برادران فیلم های معروف " البدوی " و " الکنزالمفقود ( گنج گمشده ها ) " را به شیوه فیلم " قبله فی الصحراء " ساختند . این دو فیلم برخلاف فیلم های قبلی حاکی از نوعی کینه توزی و اقدام تلافی جویانه بود .

گفته شده که این دو برادر سینمای مصر را به شیوه فیلم های وسترن غربی البته با آهنگی " شرقی " می ساختند . ولی پس از سالهای 1936 - 1937 دوباره فیلم هایی از نوع درام از جمله " الهارب " و " شبح الماضی " ساختند . آنها در طول جنگ جهانی دوم نیز به کار خود ادامه دادند و در این مدت ده فیلم طولانی تهیه کردند .

مآخذ :

  1. سعد ، عبدالمنعم : السینما و الشباب ( کتاب الازاعة و التلویزیون 21 ) قاهره .
  2. شرقاوی ، جلال : تاریخ السینما فی الجمهوریة العربیة المتحدة .