سینما و تلویزیون ( بنیاد جدید امور ): تفاوت بین نسخهها
جز (۱ نسخه واردشده) |
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۰۷
سازمان فرهنگی هنری اسرائیل ملقب به " بنیاد جدید سینمایی و تلویزیونی " (The New Foundation of Cinema$$TV) NFCT از جمله مراکزی است که در تهیه و تولید فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی دست داشته و برای ساخت مستندات سیاسی و اجتماعی از وقایع روز اسرائیل ، هزینه های زیادی را صرف می کند .
این بنیاد یک ارگان دولتی است که در سال 1993 توسط وزارت فرهنگ و آموزش و به ریاست " دیوید فیشر " ( David Fisher ) با هدف تولید و ساخت فیلم های مستند ، داستانی و مستند داستانی و فیلم کوتاه ، در " تل آویو " تأسیس شد .
این مرکز به عنوان تهیه کننده یا حمایتگر مالی ، در ساخت نزدیک به 200 فیلم همکاری داشته و یکی از سازمانهای تازه تأسیس اسرائیل است . به گزارش منابع NFCT ، فیلم های تولیدی این مرکز در اکران عمومی اسرائیل با اقبال خوبی مواجه بوده و بعضا در جشنواره های مطرح خارجی نیز جوایزی دریافت کرده اند .
بنابر ادعای مسئولان NCFT این مرکز به عنوان پل ارتباطی میان سینماگران اسرائیل و هنرمندان اروپایی عمل کرده و ارسال فیلم ها به جشنواره های خارج اسرائیل توسط این مرکز صورت می پذیرد .
این مرکز در شناسایی و معرفی کارگردانان و مستندسازان اسرائیل به مجامع هنری و حتی مراکز سینمایی بین المللی نیز تلاشهای زیادی را سازماندهی می کند . منابع اسرائیلی اظهار داشته اند که مرکز فوق ، بودجه قابل توجهی را برای تهیه و تولید فیلم و گسترش روند فیلمسازی در اسرائیل اختصاص داده و هزینه قابل توجهی را برای احداث مراکز آموزش فیلمسازی و پیشرفت هنر در این کشور در نظر گرفته است .
این مرکز با کمپانی های فیلم ساز اروپایی و آمریکایی در ارتباط بوده و برای گسترش صنعت فیلم سازی در اسرائیل و جذب شرکتهای خریدار فیلم در خارج کشور ، برنامه های زیادی را تدوین و پیگیری کرده است .
NFCTبرای آشناسازی اذهان عمومی جامعه اسرائیل با مسأله فیلم و سینما ، به برگزاری کنفرانس و همایش هایی در سطح کشور مبادرت ورزیده و در این راستا از هنرمندان کشورهای دیگر نیز دعوت به همکاری کرده است .
محتویات
الف - اهداف و برنامه ها :
مسئولان NFCT هدف این مرکز را سرمایه گذاری در آثار سینمایی و تلویزیونی و حمایت از تولیدکنندگان آثار نمایشی اعلام کرده اند .
این مرکز با بهره مندی از صنعت گویای " سینما " آنچه مطلوب یهودیان اسرائیل است را بیان کرده و به گوش مردم سراسر جهان می رساند . همچنین nfctگاهی داستانهایی که مدنظر دولت اسرائیل است را به فیلم سازان ارائه کرده و برای ساخت آنها بودجه لازم را تأمین می کند .
هدف دیگری که این مرکز دنبال می کند ، در راستای هدف قبلی که همان گفتن ناگفته هاست ، قرار دارد و آن خوش ساخت بودن آثار سینمایی است . مسئولان این مرکز معتقدند که فیلم باید " پیام " داشته باشد و عمیقا مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد . از دیگر اهداف ، nfct ، کشف و شناسایی فیلم سازان خلاق است . فیلم سازانی که از قدرتنوآوری در سینما برخوردار بوده و توان " ساختارشکنی " و خارج شدن از کلیشه های رایج فیلم سازی را داشته باشند که این امر خود به جذابیت فیلم و تأثیرگذاری آن بر ذهن مخاطب ، بسیار کمک می کند .
مرکز nfctبرای یافتن فیلم سازان خلاق ، با مراکز هنری خارج کشور نیز ارتباط برقرار کرده و آنها را برای برگزاری کنفرانس به اسرائیل فرامی خواند و نیز بعضی از هنرمندان صاحب سبک بین المللی را برای تدریس به اسرائیل دعوت می کند .
ب - ساختار اجرایی و تشکیلاتی :
این مرکز یکی از بخشهایی است که زیرنظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و آموزش اسرائیل فعالیت می کند . nfctبه ریاست " دیوید فیشر " به عنوان مدیرعامل و مدیریت " دیوید موشویتز " (David Moshvitz) به عنوان مدیر داخلی اداره می شود .
nfct از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :
1 - روابط عمومی :
این بخش ارتباط دهنده nfct با مردم یا مراکز دیگر است و ورود و خروج تمامی محصولات پستی در این مرکز ، می بایست با تأیید این بخش صورت گیرد . " ارل تورنر " ( Orel Turner ) مسئولیت این بخش را عهده دار می باشد .
2 - بخش هماهنگی :
این بخش ، وظیفه ایجاد ارتباط با جشنواره های سینمایی داخل و خارج کشور و رایزنی با هنرمندان داخلی و بین المللی ، برای دعوت از آنان و برگزاری همایش و نیز برپایی کنفرانس ، سمینار و... را برعهده دارد . مسئول این بخش " ریکی زاکر " ( Riky Zaks ) است .
3 - بخش اجرایی :
این بخش مسئول بررسی طرحهای ارسال شده به مرکز nfctبوده و در جهت تهیه سرمایه لازم برای ساخت و تولید فیلم براساس طرحهای تصویب شده در مرکز ، اقدامات لازم را به عمل می آورد . بخش اجرایی به مدیریت " ایریت شیمرات " ( Irit Shimrat ) فعالیت می کند .
4 - امور مالی :
این بخش ، وظیفه تأمین بودجه از دولت یا مراکز خصوصی را برای ادامه فعالیت این مرکز برعهده داشته و همچنین پرداخت حقوق کارمندان و تهیه مقدمات و شرایط برگزاری کنفرانس ها و... برعهده این بخش است ، مدیریت این بخش را " راوه راوید " ( Raveh Ravid ) برعهده دارد .
5 - کتابخانه :
بنابه ادعای منابع nfct این بخش عالی ترین کتابهای فرهنگی ، هنری جهان را در خود جای داده و یکی از بهترین آرشیوهای کتابهای سینمایی دنیاست . مسئول این کتابخانه " بنی بریسکین " ( Benny Briskin ) است .
6 - بخش تولید فیلم :
در این مرکز ، یک بخش تهیه و تولید فیلم وجود دارد که هنرمندان مجرب در تمامی رشته ها و گرایش های هنری را به استخدام خود درآورده و به تولید فیلم می پردازد و هرگاه گروهی که زیرنظر nfct مشغول ساخت فیلم است در انتخاب عوامل دچار مشکل شد ، این بخش از نیروهای خود ، فردی را به گروه معرفی می کند . اعضای این بخش عبارتند از :
گیلا آلماگور ( Gila Almagor ) ، بازیگر و بازیگردان .
یوری بن نون ( Uri Ben non ) سرمایه گذار .
موشه گیلاد ( Moshe Gilad ) ، تدوین گر و نویسنده .
ایتان هابر ( Eitan Haer ) ، روزنامه نگاری و سرمایه گذار .
سهیل حداد ( Soheil Haddad ) ، تهیه کننده و بازیگر .
لیور هورو ( Lior Horev ) ، فیلمبردار و عکاس .
نئومی کاپلانسکی ( Neomi Kaplansky ) ، تهیه کننده .
ارا لاپید ( Era Lapid ) ، تدوینگر .
ناوا شمل ( Nava Semel ) ، نویسنده .
مئیر شانی ( Meir Shani ) ، سرمایه گذار .
این مرکز بیش از 100 کارمند جزء نیز دارد .
ج - عملکرد :
" بنیاد جدید امور سینمایی و تلویزیونی " در راستای اهداف این مرکز اقداماتی صورت داده است که از آن جمله می توان به برگزاری همایشی با حضور بیش از 60 فیلم ساز اسرائیلی در " سینما تک نازارت " اشاره کرد . این همایش در " دسامبر " سال 2003 با هدف شناسایی و معرفی کارگردانان و مستندسازان جوان و ایجاد ارتباط بین آنان و کارگردانان با تجربه برگزار شد . حضور در این همایش ، برای عموم مردم آزاد بود تا شهروندان اسرائیلی با عملکرد ، مشکلات و معضلاتی که بر سر راه برنامه های nfct وجود دارند ، آشنا شده و برای رفع موانع موجود اعلام همکاری کنند .
همچنین در نشست فوق مرکز nfct به معرفی برنامه های خود پرداخت و راههای همکاری با مردم ، هنرمندان و سایر نهادهای فرهنگی و غیرفرهنگی را اعلام و مراحلی را که یک ایده خوب باید طی کند تا به یک فیلم سینمایی تبدیل شود را تشریح کرد . از دیگر اقدامات این مرکز می توان به برپایی کنفرانسی مشترک با شبکه تلویزیونی ZDFآلمان اشاره کرد که در اوایل تأسیس nfct با موضوع " سینمای تخیلی و سینمای مستند " برپا شد و فیلم سازان زیادی در ژانرهای مختلف در این جلسه شرکت داشتند . در سال 2001 nfctبه فیلم سازان پیشنهاد کرد که در مناطق و شهرکهای مختلف زندگی کنند و شرایط دردناک مردم اسرائیل در دوران انتفاضه را به تصویر بکشند .
این مرکز مناطقی چون کرانه باختری و نوارغزه را در اولویت قرار داد و بودجه اولیه برای ساخت هر فیلم را 300 هزار شیکل در نظر گرفت . در سال 1999 این مرکز با همکاری " شبکه دوم " و " رادیو ملی اسرائیل " راه اندازی کرد .
هدف این گروه ، یافتن چالش ها و مشکلات اجتماعی مردم اسرائیل و به تصویر کشیدن آنهاست که در این راستا به موضوعاتی چون جوانان در آستانه خدمت سربازی ، زندگی اعراب اسرائیلی ، مشاغل خارجی در اسرائیل ، اقتصاد قدیم و اقتصاد جدید و... پرداخته شد . از سال 2003 nfct در پی تلاش برای ایجاد ارتباط با اروپاییان ، فرصتهایی را پیش روی فیلمسازان اسرائیلی قرار داد تا با هنرمندان اروپایی مراوده داشته و از تجارب هنری و تکنیکی آنها بهره مند شوند .
این مرکز توانست 15 فیلم ساز اسرائیلی را به مراکز مهم اروپایی روانه و برای پیشرفت علمی هنری آنها برنامه های درازمدتی را پی ریزی کند . بنابر گزارش منابع اسرائیلی ، بعضی از هنرمندان این کشور در برگزاری همایشهای بین المللی یا در امور اجرایی جشنواره های معتبر شرکت داشته و حتی برخی از آنها به عنوان " داور " در فستیوال های جهانی فیلم حضور می یابند .
مآخذ :
- بولتن رویداد و گزارش اسرائیل ، 6/6/1384 ، شماره 261 .
- www. nfct.org.il/english/nfct/About.htm.
- www. nfct.org.il/english-us.htm.
- www. nfct.org.il/english/nfct/Dedarationhtm.
- www. nfct.org.il/english/nfct/documentary 1.htm.